Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Import av vapen

Featured Replies

Publicerat

Morsning hunters!

Orkade inte titta igenom ifall det fanns en tråd som enbart handlade om import av vapen samt bra tips ifrån dem som importerat vapen, därför tänkte jag det kunde vara på sin plats att starta en.

Jag har själv precis fått licensen samt importtillståndet som behövs, länkar här:

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Vapen/RPS_553_3_1006.pdf

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Vapen/RPS_551_1_1005.pdf

Med andra ord är det endast en blankett mer att fylla i för att importera vapen jämfört med en vanlig ansökan. Dessutom får polisen inte ta ut någon avgift för importen då det skulle strida mot EU-rätten. Så några andra kostnader än den vanliga licenskostnaden finns alltså inte(transportkostnaden tillkommer givetvis, men den är låg).

Jag köpte vapnet från den här handlaren:

http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/aseet/kivaarit

Och valet föll på en Tikka T3 Hunter .308, vänsterutförande.

Priset för knallpåken i svenska kronor landar på ca 7 500:- ...att jämföra med ca 12-13 000 som motsvarande vapen kostar i Sverige. Som sagt så har jag ännu inte fått vapnet skickat till mig, så jag återkommer med en recension av den finska vapenhandlaren.

Andra som har erfarenhet av att handla från utlandet kan väl fylla på med recensioner om seriösa samt oseriösa handlare som ni varit i kontakt med.

Publicerat

Tja!!

Jag köpte en Beretta DT10 från Italien, fick hem den nu i april det funkade skitbra och priset är myyycket billigare än i Sverige.

Publicerat
  • Författare

Idag kom pappas älskling. Inga konstigheter med den finske vapenhandlaren. Jag kan starkt rekommendera att köpa därifrån.

Mums...

Publicerat

Har handlat tre pangar från Egun,

det har gått bra med alla tre, dock har det varit en del strul med frakten, o numera är det nog ännu svårare med tanke på postens sätt att hantera värde.

Nåväl bra att det gått väl för er alla.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur är det med momsen när man importerar t ex vapen eller optik från annat eu-land? Tas momsen bort när man handlar där eller inte?

Publicerat

Som privatperson är varan ej omsatt inom Sverige och det kan ej heller ses som ett gemenskapsinternt förvärv om det inte skulle vara så att du handlar för mer än 90 000kr. Du betalat då inte moms i Sverige. Vad som sägs i det landet du handlar ifrån vet inte jag, men förmodligen anser de att varan är omsatt där och du betalar då moms till det utländska företaget.