Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snabbfäste Tikka T3

Featured Replies

Publicerat

Jag ska köpa en Tikka och vill ha snabbfäste, men jag har bara erfarenhet av de till Blaser. Vilka tycker ni är bäst av Leupold qrv eller Sako optilock till en Tikka T3 lite 308? nästa fråga är om jag även vill ha ett aimpoint till bössan och snabbfäste, ska jag då ta H1 som sitter med en ring eller 9000 L? Ni som har erfarenhet av att växla mellan ett vaksikte och ett t.ex. drevjaktsikte, ändrar sig träffläget något? Och vad använder ni?

Publicerat

Jag tycker ju att Optilock är suveräna, så länge man monterar på rätt sätt.

De är också "snabbfästen" i den meningen att du kan byta riktmedel på en halv minut om du bara har en insexnyckel i fickan.

Är fästet rätt monterat så ändrar sig garanterat inte träffläget. Jag har använt dom i många år på både Tikka och Sako vapen och det har alltid funkat perfekt. På min pryltokiga tid i livet så växlade jag mellan tre olika kikare på en Tikka 6,5.

Jag har lite dålig rutin när det gäller Aimpoint, så här får nog någon annan svara. Micron med en ring är ju onekligen ett ruskigt smidigt system, så länge det är skottfast.

//Danne

Publicerat

Aimpiont micro (H1) sitter ju inte med någon ring utan på en "platta" med olika montage möjligheter, Weaver,Leupold finns i allafall. Tveksam till att det finns till Tikka bas.

Publicerat

Skulle nog satsa på Warne QD och ett "vanligt" 9000L. Nått hekto till på en T3 lite skadar inte och de snabbfästen till Micro har väl inte övertygat i repeterbarhet.. (Blaser:s Micro-fäste dock vet jag inte om...)

mvh/Må

Publicerat

Hej jar har en Tikka T3 battue lite med warne QD fästen och ett aimpoint 9000L fungerar perfekt... Har ett leopold som jag växlar mellan och vad jag sett så ändrar sig inte träffläget alls...

Publicerat
  • Författare

Tack för era synpunkter. Jag ska känna på både optilock och warne QD innan jag bestämmer mig. Mr. Tikka har du battue riktmedel på bössan och hur funkar det med kikarsikte? Jag var inne på en battue innan men fick för mig att med en 56 kikare skulle man få bygga upp kammen rejält och plockar man sen av kikaren så fick man ändra kammen igen, jag har inga belägg för vad jag säger utan det är slutsatser jag dragit av andra trådar här på forumet. Jag ändrar mig gärna då jag vill ha en battue, men samtidigt vill jag ha en bössa som fungerar till jakten jag bedriver nu.

Publicerat

Tack för era synpunkter. Jag ska känna på både optilock och warne QD innan jag bestämmer mig. Mr. Tikka har du battue riktmedel på bössan och hur funkar det med kikarsikte? Jag var inne på en battue innan men fick för mig att med en 56 kikare skulle man få bygga upp kammen rejält och plockar man sen av kikaren så fick man ändra kammen igen, jag har inga belägg för vad jag säger utan det är slutsatser jag dragit av andra trådar här på forumet. Jag ändrar mig gärna då jag vill ha en battue, men samtidigt vill jag ha en bössa som fungerar till jakten jag bedriver nu.

Mina riktmedel är bort plockade var det redan då jag köpte den har aldrig brytt mig om montera dem alls då jag knappast kommer använda öppna riktmedel något... Och sen kommer jag även gänga nu i dagarna för ljuddämpare och då vet jag inte sen hur det kommer lösa sig med det riktmedlet men det får man lösa om man ska använda de öppna :) Har för mig det finns en bild i någon tråd där Mr Marlin har jag för mig har lagt upp en bild på frugans battue med kikare och öppna riktmedel... Kommer heller inte i håg vad det var för kikare på den... Kan kolla om jag möjligtvis hittar igen tråden...

Publicerat

Att ta bort riktmedlen på en Battue är som att.. Ja, jag vet inte vad. Osmakligt och helt och hållet idiotiskt?

DK

Publicerat

Att ta bort riktmedlen på en Battue är som att.. Ja, jag vet inte vad. Osmakligt och helt och hållet idiotiskt?

DK

Been there, done that. Det blev riktigt riktigt bra! tongue.gif

Publicerat

DK

Precis!

Byt med mig i stället Mr Tikka! :rolleyes:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=80&t=118551

/Må

Publicerat

funderar på att köpa snabbfästen till min tikka t3 battue jag med :)