Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnspillnings inventeringen Norrbotten

Featured Replies

Publicerat

längesen ja va in på forumet. är de någon som har hört nånting om förra årets björnskits inventering??

Publicerat

längesen ja va in på forumet. är de någon som har hört nånting om förra årets björnskits inventering??

Inte ord har jag hört.

Publicerat
  • Författare

tar väl en himla tid å sortera all skit

Publicerat

tar väl en himla tid å sortera all skit

Ja, det gör väl det och jag vet inte hur många dom har fått in heller. Länet är stort.:rolleyes:

Publicerat

Ja, det gör väl det och jag vet inte hur många dom har fått in heller. Länet är stort.:rolleyes:

Läste någonstans att skiten skulle skickas till Frankrike eftersom att tydligen av experter på DNA-analys. Ska försöka hitta artikeln.

EDIT: Beräknas vara klart juni 2011. Varje prov ska föras in på Rovbase.se

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/rovdjur/inventeringar/bjornspillningsinventering/Pages/default.aspx

Publicerat

Läste någonstans att skiten skulle skickas till Frankrike eftersom att tydligen av experter på DNA-analys. Ska försöka hitta artikeln.

EDIT: Beräknas vara klart juni 2011. Varje prov ska föras in på Rovbase.se

http://www.lansstyre...es/default.aspx

Tack för länken!:D

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

nån som hört nå nu då?

Publicerat

nån som hört nå nu då?

:D

Publicerat
  • Författare

klock :)

• 1 month later...
Publicerat

Hittade i dag en länk på björnspillningsinventeringen. Med kartor och id samt kön på vissa :)

Jägarförbundet Björnspillningsinventering

Publicerat

Hittade i dag en länk på björnspillningsinventeringen. Med kartor och id samt kön på vissa :)

Jägarförbundet Björnspillningsinventering

Bra jobbat!biggrin.gif

Publicerat

Ska bli intressant att höra vad dom beräknar antalet till. Skulle tippa att det finns betydligt fler björnar än vad dom trodde.

Publicerat

Ska bli intressant att höra vad dom beräknar antalet till. Skulle tippa att det finns betydligt fler björnar än vad dom trodde.

Det var ett kort reportage om det i radion för några dagar sedan.biggrin.gif

Det jag har hört från Jägarförbundet Norrbotten var att det var mer björn än vad dom hade räknat med.biggrin.gif

Publicerat

Det var ett kort reportage om det i radion för några dagar sedan.biggrin.gif

Det jag har hört från Jägarförbundet Norrbotten var att det var mer björn än vad dom hade räknat med.biggrin.gif

Missade det på radion vilken dag var det och ungefär vilken tid ? kan man lyssna på webben :D

Publicerat

Missade det på radion vilken dag var det och ungefär vilken tid ? kan man lyssna på webben :D

Jag ska fundera o memorera lite så får jag se när o vilken dag det var. rolleyes.gif

Publicerat

Jag ska fundera o memorera lite så får jag se när o vilken dag det var. rolleyes.gif

kan de ha varit onsdag för middag ?

Publicerat

kan de ha varit onsdag för middag ?

Ja, det kan det ha varit!biggrin.gif

Tack för det!

Publicerat

Ja, det kan det ha varit!biggrin.gif

Tack för det!

Letade å letade :)sr.se

Publicerat

Letade å letade :)sr.se

Ja, det kan ha varit då! Det har varit ett par kortare inslag om jakt på radio den senaste tiden.biggrin.gif

Publicerat

Skulle vilja att kartan är mer detaljerad än bara en dålig kartex variant.

Men skulle kunna säga att de rör sig runt en 5 invidiver där vi jagar, vi har aldrig sett björn under jakten men de finns ju uppenbarligen där!

Kanske man tar sig ut på Söndag, står regn enligt SMHI men de har ju oftast fel så kanske blir bra :D

Publicerat

Skulle vilja att kartan är mer detaljerad än bara en dålig kartex variant.

Men skulle kunna säga att de rör sig runt en 5 invidiver där vi jagar, vi har aldrig sett björn under jakten men de finns ju uppenbarligen där!

Kanske man tar sig ut på Söndag, står regn enligt SMHI men de har ju oftast fel så kanske blir bra :D

SMHI litar jag inte på så mycket. Bara när det är ett konstant högtryck som det var i somras så kun de inte ens dom ställa fel prognos.rolleyes.giflaugh.gifwink.gif

Jag går mest på yr.no. Sök på var du bor i trakten av Jokkmokk el. var du ska jaga.

Jag har en länk över där jag bor i Kalix samt en över Bondersbyn där jag jagar.

Det brukar stämma rätt bra.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Bondersbyn/

biggrin.gif

Publicerat

Skyet enligt YR igår, så kan ju bli någonting! Bara de inte regnar, så förb..... less på det nu!

Publicerat

Skyet enligt YR igår, så kan ju bli någonting! Bara de inte regnar, så förb..... less på det nu!

Ok! Ja, det förstår jag mycket väl om du har fått mycket sista tiden. Vi har väl bara som just passerat 12 mm dom senaste dagarna ihop, så det är inga stora kvantiteter som har kommit över oss fast dom har lovat oss 30-40mm.

2 olika nallar har visslat på mig och hunden nu på fm. när vi var ute och kollade till tornen efter min passlinja. Det är bara å hoppas att dom är kvar på marken tills imorgon bitti vid 3.30-4-tiden.biggrin.gif