Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja vad kul! Dom duger!

Featured Replies

Publicerat

Efter tidigare diskussioner om showsetterns jaktegenskaper så måste jag berätta att mina valpar ur förra kullen fått beröm över att ha mycket jaktanlag. Dom är idag 10månader och visat att dom duger! 50% av valparna har hamnat hos jägare som dessutom är intresserade av att gå jaktprov med hundarna. Jag är också glad över att jag fått höra att dom apporterar. Så förutsättningar finns att få dugliga jakthundar i skog och fält. :):)

Publicerat

Efter tidigare diskussioner om showsetterns jaktegenskaper så måste jag berätta att mina valpar ur förra kullen fått beröm över att ha mycket jaktanlag. Dom är idag 10månader och visat att dom duger! 50% av valparna har hamnat hos jägare som dessutom är intresserade av att gå jaktprov med hundarna. Jag är också glad över att jag fått höra att dom apporterar. Så förutsättningar finns att få dugliga jakthundar i skog och fält. :):)

Grattis, så roligt! :)

Vad gäller uppdelningen jakt/show - kommer du fortsätta avla på showhundar eller är du ute efter någon sorts DP-setter? (kanske redan finns?)

Publicerat
  • Författare

Jag kommer fortsätta att avla på det som finns tillgängligt. Var inne på att para med en provmeriterad jaktsetter förra kullen, men hanhundsägarna är lite tröga med att låna ut sin hane till en icke provmeriterad showsetter. Jag valde då rådet av en person som bla dömer jaktprov och valde den hanen han hade rekommenderat. Det är ur den kombinationen vi fått mer jaktegenskaper tillsammans med att valparna fått bekanta sig med vingar och vistas i naturen med en del skogsfågel i markerna.

Jag har numer backup från proffessionell jakthundstränare och det känns riktigt skönt när man vill att rasen ska vara enhetlig. Jag lägger stor vikt vid egenskaperna på settern och extremt mycket päls är inte önskvärt och det är ju nåt jag lyckats med i båda kullarna jag fött upp. Jaktegenskaperna finns även i första kullen, men dom flesta valparna ur den kullen är i ickejagande familjer. Men tydliga jaktegenskaper har visat sig med bla ståndanlag och apportering i båda kullarna. Jag har satt upp mål på att starta i jaktprov i höst. Jag hoppas tiden räcker till med heltidsarbete och skötsel av hushåll, företag och familjen för att komma mig iväg på prov till hösten. Det om något skulle vara toppen! :rolleyes:

• 9 months later...
Publicerat

Hur gick det? Fick du startat på ngt jaktprov?