Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa .224 kulan för rådjursjakt

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar vad folk här på forumet använder för kulor när de jagar rådjur med sina .222 Remington eller .223 Remington. Jag vill ha så god skottverkan som möjligt och att djuret ska dö så nsabbt som möjligt. Köttförstöring är sekundärt. Min pipa stabiliserar kulor upp till minst 70 gr. Varmint-kulor tror jag går bort på grund av den snabba expansionen och ytliga penetrationen. Kulor jag kan tänka mig skulle vara bra är Nosler Partition 60 gr, Nosler Ballistic Tip 60 gr, Hornady 60 gr Spirepoint (Som jag dock är osäker på om det är en varmint-kula) och Sierra 65 gr Game King samt Barnes TSX Triple Shok 70 gr. MIn mynninghsatighet med en 60 gr kula är väl drygt 950 m/s och en 70 gr kula kanske man kan få upp i 900 m/s.

Även en 65 gr Game King har bara en SD på .185, räcker detta för att få tillräcklig penetration med kulans låga restvikt på ett djur av rådjurs storlek? Eller ska man använda en 60 gr Partition som troligtvis penetrerar djupare genom sin med mindre expansion och högre restvikt och därtill på köpet få mindre köttföstörning men längre flyktsträcka. 70 gr TSX har en SD på .199 vilket är nära för vad som brukar rekommenderas för "deer" i USA (Som ju dessutom är större än våra rådjur). Denna borde ju defeninitivt ge tillräcklig penetration tillsammans med bra expansion.

Vad har ni för erfarenheter av dessa kulor? Vad skulle ni rekommendera? Finns det några andra kulor som kan vara intresssanta?

Publicerat

tsx o sierra blitzking. ej testat i 222 men skjuter dom i 243. grymma kulor. blitzking är däremot en "halv varmint" så det blir inte så snyggt vid benträff och kanske långa eftersök om man har 222. ej säker på att 222 orkar igenom bogen med blitzking.

slutsats: tsx

Publicerat

Hej!

Har 223. rem sedan et par år tilbake.

Jag har bra erfarenheter med Norma Oryx 55 gr och Nosler BT 55 gr til rådjur. Tils vidare gennemskot värje gång (cirka 10 djur).

Sierra GK 65 gr och Winchester PP 64 gr lär ochså vära mycket bra - men dom klarer inte min 223'er av pga 1:12.

vh Lars

Publicerat

Rhino 50 gr eller 55 gr.

Publicerat

Jagade med 222 under mååånga år,sköt då med Lapuas 55g blyspets.

Genomskott 9ggr av 10 och korta flyktsträckor,såg aldrig någon anledninga att skjuta med något annat.

Har idag en 223,skjuter Fabriksladdade remmy 55g Power lokt HP,genomskott varje gång och mycket bra död.

Du behöver inte den djupverkan som tyngre kulor ger vid rådjursjakt,om du vill ha tyngre kulor av andra orsaker är en annan femma.

/Mike

Publicerat

Har svarat i samma fråga av samma frågeställare i grannkanalen,

har fått extremt dåligt gensvar där, alla vill skjuta med TSX, rakt genom boken och sen ägna en del av dagen/kvällen/natten med att leta rådjur,

här infaller jag i Mikes svar, det är ändå med en omfattande erfarenhet som han yttrar sig.

/Christian

Publicerat

Som ägare av en bayersk viltspårhund är jag den förste att rekommendera hårda finkalibriga permiumkulor vid jakt på rådjur. Mycket träning åt Loke!

Dock har jag sett tråkiga tendenser till att folk använder Normas 62gr blyspets, som påfallande ofta stabiliserar i .222or trots sin vikt - eftersom kulan är rundnosad (=kort). Jag har fällt ett par dussin djur med den kulan och det blir ett utgångshål ungefär som en enkrona och rådjuret lägger sig snällt i skottplatsens absoluta närhet.

Allvarligt talat, rådjur är späda djur. Man behöver inga premiumkulor för detta.

Publicerat

Jag har lite speciella krav på kulor då jag jagar tättortsnära och därför använder jag blöta kulor typ blitzking och det går bra men köttförstöringen är ganska rejäl om man träffar "fel". Nosler BT är däremot en effektiv kula som funkar bra med mycket död i och som expanderar rejält men ändå ofta ger genomslag.

Publicerat

Lapuas blyspets E369 (3,6g) är en mycket lämplig rådjurskula, som verkar skjuta fint i dom flesta 222:or

Publicerat

Beror lite på vad som är syftet bakom kulvalet, om det bara handlar om att nedlägga rådjur på ett odramatiskt sätt kan jag rekommendera en helt ordinär blyspets. Utöver den 3.6 grammare från Lapua som redan nämts har jag haft trevliga erfarenheter av Sierras Gameking i samma vikt samt Hornadys 4 grams SP.

Om du istället prioriterar att skjuta kulor i blött papper och lägga upp bilder på nätet av expanderade kulor med hög restvikt så bör du nog satsa på TSX, Oryx, Rhino eller liknande. Det är inte så att jag ser något större fel med dessa kulor men för normala skott på rådjur finns det ingen större anledning att välja dessa. För den som regelmässigt vill skjuta sina rådjur i bogen är det såklart ett mycket klokt drag att välja en lite hårdare kula. Om man däremot finner det smakligare att sätta skotten i spjälstaketet eller i halsen blir effekten klart sämre med hårda kulor. Utan att ha några egna erfarenheter av 4 grams partition skulle jag dock kunna misstänka att den kan vara en rätt vettig kompromiss för de som vill ha lite större marginal för halvtaskiga träffar.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar.

Jagade med 222 under mååånga år,sköt då med Lapuas 55g blyspets.

Genomskott 9ggr av 10 och korta flyktsträckor,såg aldrig någon anledninga att skjuta med något annat.

Har idag en 223,skjuter Fabriksladdade remmy 55g Power lokt HP,genomskott varje gång och mycket bra död.

Du behöver inte den djupverkan som tyngre kulor ger vid rådjursjakt,om du vill ha tyngre kulor av andra orsaker är en annan femma.

/Mike

Jag trodde ärligt att man behövde lite mer djupverkan än vad t ex en 55 gr kula kan ge för att få ett rådjur att lägga sig på plats (Eller nära i alla fall). Jag hade fått intrycket att de flesta kulor på 55 gr och under var varmint-ammunition med mycket snabb expansion och att en .224-kula i allmänhet har lite dålig penetrationsförmåga (På grund av dess låga SD), därav mina tankar på Partition och TSX. Om jag tolkar dig rätt lär en Gameking i 65 grain ge genomslag i 99 % av fallen.

Jag är nybörjare så jag hoppas jag inte ställer för dumma frågor, men vad finns det för andra skäl att vilja ha en tyngre kula än större penetration?

Har svarat i samma fråga av samma frågeställare i grannkanalen,

har fått extremt dåligt gensvar där, alla vill skjuta med TSX, rakt genom boken och sen ägna en del av dagen/kvällen/natten med att leta rådjur,

här infaller jag i Mikes svar, det är ändå med en omfattande erfarenhet som han yttrar sig.

/Christian

Jag förstår inte riktigt vad du menar, jag har mig veterligt inte ställt den här frågan i något annat fora. Får gärna länka till detta så kanske jag kan lära mig nått av den tråden också.

Beror lite på vad som är syftet bakom kulvalet, om det bara handlar om att nedlägga rådjur på ett odramatiskt sätt kan jag rekommendera en helt ordinär blyspets. Utöver den 3.6 grammare från Lapua som redan nämts har jag haft trevliga erfarenheter av Sierras Gameking i samma vikt samt Hornadys 4 grams SP.

Om du istället prioriterar att skjuta kulor i blött papper och lägga upp bilder på nätet av expanderade kulor med hög restvikt så bör du nog satsa på TSX, Oryx, Rhino eller liknande. Det är inte så att jag ser något större fel med dessa kulor men för normala skott på rådjur finns det ingen större anledning att välja dessa. För den som regelmässigt vill skjuta sina rådjur i bogen är det såklart ett mycket klokt drag att välja en lite hårdare kula. Om man däremot finner det smakligare att sätta skotten i spjälstaketet eller i halsen blir effekten klart sämre med hårda kulor. Utan att ha några egna erfarenheter av 4 grams partition skulle jag dock kunna misstänka att den kan vara en rätt vettig kompromiss för de som vill ha lite större marginal för halvtaskiga träffar.

Henrik

Det helt primära med kulvalet är att djuret ska dö fort. Restvikten bryr jag mig nästan inte alls om, eller snarare, jag föredrar nog en lite lägre restvikt än vad t ex Oryx presterar. Min tanke är att lägre restvikt innebär att kulan har lämnat ifrån sig en större mängd blyfragment vilket borde innebära att fler fragment penetrerat vitala delar med större sårkanal som följd, detta naturligtvis förutsatt att penetrationen är adekvat. Är det riktigt att tänka så?

Jag förstår inte heller riktigt det här med bogskott? Skjuter man det för att i teorin minska flyktsträckan genom att inkapacitera ett framben på djuret? Fungerar det? Nackdelen med detta måste ju vara att man måste välja en hård kula med hög restvikt som sedan passerar rätt igenom och efterlämnar sig en relativt smal sårkanal med få fragment. Eller? Vad jag vet och sett så springer dessutom många vilt ganska bra på tre ben. Det verkar smartare att se till att få till en bra träff i spjälstaketet med en mjuk kula som nära nog trasar sönder hjärta och lungor.

Kan man generellt dra slutsatsen att premium-kulor, ex bondade kulor, har fått lite väl positivt rykte och att det i många fall skulle fungera bättre, i bemärkelsen kortare flyktsträcka, med t ex en Hornady Interlock eller Sierra Gameking, så länge man sätter skottet i revbenen och inte i bogen?

Publicerat

Har som ovan skrivet oxå kommenterat motsvarande tråd i ämnet i annat forum.

Mina erfarenheter är begränsade men sträcker sig ändå upp mot knappa hundratalet rådjur skjutna med nämnda kaliber och sedan har jaktlagsmedlemmar ytterligare bidragit med lite info i sammanhanget.

Att en hårdare kula per automatik skulle ge sämre skott-tecken och längre flyktsträckor hos djuret liksom att motsatsen skulle ges med mjukare kulor håller jag för osäkert att dra defenitiva slutsatser av då det är fler faktorer som påverkar detta än kaliber och kulval.

Då jag oxå styckar det vilt jag själv och merparten av vad jaktlagsmedlemmarna nedlägger så kan jag konstatera att mjukare kulor oxå avger delar som sätter sig lite här och var i djuret. Det är ju lite ben bakom bogen oxå som kan ställa till det. Detta är lika otrevligt som hagel när man träffar på dem.

För närvarande jagar jag med Rhinos 50 gr i kaliber 5,6x50r mag som har motsvarande prestanda som en .223 rem. Orsaken är främst att den tillsammans med Bergers 52 gr fb skjuter bäst i bössan. Vissa djur kan gå upp till 40-50 meter med en träff starx bakom bogen och rakt genon maskinrummet. Andra djur lägger sig rakt ner med motsvarande träff. Dock vet jag att skulle jag tvingas skjuta i en dålig vinkel av någon anledning så klarar kulan detta.

Ovanstående resonemang från samtliga är inte på något sätt fel utan bara baserat på olika uppfattningar och erfarenheter och det är utefter dessa du själv få välja kula.

Nu verkar det som om din bössa kan stabilisera lite tyngre kulor vilket gör att man hamnar i ett lite annat läge. Välj den kula (premium eller vanlig blyspets OBS ej varmint) som skjuter bäst för den kommer ändå att göra jobbet åt dig.

Publicerat

U J:son mfl,

vi har nog fel i att anföra att vi svarat på detta i en annan tråd på ett annat fora,

det är nog inte samma frågeställare, jmfr grannkanalen men oaktat det är ju svaren och uppfattningarna de samma,

men på denna kanal är det färre som anser att TSX är bra, notera exempelvis Herr Bergs underbara kommentar, jag har sett mer strul hända med 222/223 som används med för hårda kulor än tvärtom,

så i summan av det ligger förklaringen till mina meddelade råd.

/Christian

Publicerat

jag använder tsx i. 243 för det blir inga flyktsträckor att tala om oftast. sen skiter jag i hur hård den är och hur djupt den penetrerar målet.

blöta blyspetsar har jag alltid uppfattat att ger längst flyktsträcka. TILLS man kommer upp i den blöthetsgrad och hastighet så att det blir varminteffekt.

blitZking är därför min personliga favorit. men även jag har jagat med. 222 och då orkade inte sakos sp igenom bogen på ett rådjur om det stod längre bort än 110-120m typ. så med blitzking måste man nog då vara väldigt säker på att träffa där man ska.. dvs bakom bogen.

förlåt för oredan i inlägget.

mvh

Publicerat

C-A, du kan inte jmfr en 223 Rem med en 243 Win, det går helt enkelt inte, två helt olika kalibrar,

har inte du en lång historia av blitzkings och 243 Win bakom dig, när Janne laddade åt dig, men jag kanske minns fel, det är trots allt ett par år sen det var aktuellt?

/Christian

Publicerat

Jag kör med 50gr BT kulor.

Funkar perfekt till mitt sett att jaga.

Snabb död.

//

Publicerat

Hej,

Jag er inte att det är någon som svarat på varför bogskott, så jag gör ett försök.

Träffar man bogen, eller ett revben för den delen, så får man mer hårda saker som rör sig runt och sliter sönder lungorna. Så nej det är inte med syfte att förstöra ett ben och förhindra flykt utan bara att öka effekten av kulan.

Jag har skjutit mina rådjur med Norma 50 och 62gr, sako 50gr,och en kompis som håller sig till v-max 55 och 50 gr. Det enda jag kan säga om detta är att v-max 55gr gav en flyktsträcka på ~100m, alla andra <20m. Blandat med bogskott, revbenskott och skott mellan revben. Avstånd 20-200m. Kan inte säga att jag märker någon skillnad. Men det är ju klart, ingen av dessa kulor är att se som hård, så man kan ju säga att jag bara provat mjuka kulor, och är nöjd med det =)

Publicerat

En fördel som en bondad kula har är att det finns lite marginaler om man skulle missbedöma vinkeln på djuret.

Har själv vid många tillfällen skjutit bockar och tyckt att jag har haft full bredsida vid skottet,

men som senare visat sig vara helt fel.

Oryx är inte på något vis överhård, den svampar upp snabbt och mycket.

Bondningen bidrar inte till att en kulas "hårdhet" utan det är mantelns tjocklek som gör det.

Bondnigen är endast en samman lödning av kärna och mantel som garantera att kulan inte totalhavirear vid träff i ben.