Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 eller Browning X-Bolt + ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Hej

Går i valet att köpa en Tikka T3 Lite alternativt en Browning X-Bolt i 308. Någon som har några vettiga åsikter om dessa bössor?

Hade tänkt montera en ljuddämpare på och eventuellt då korta pipan. Tips på dämpare?

Sen var det ju siktet.. Tänkte mig ett 3-12x50 eller liknande. Zeizz Duralyt, Meopta, Bushnell? Vill inte lägga allt för mycket pengar.

Kom gärna med tips om alternativ till studsarna (Howa Remington 700?), vill ha i komposit och gärna rostfritt (ej nödvändigt) och i prisklassen max 10-12 000 kr.

/M

Publicerat

Har en tikka t3 lite i .308 som jag kanontrivs med. Riktigt trevlig bössa som jag verkligen kan rekomendera, min första bössa så har väldigt lite att jämföra med!

Helt klart rekomendation av mig iaf :) Har ett trijicon accupoint med gula triangeln 2,5-10x56! Också att rekomendera :)

Publicerat

Jag har en tikka t3 battue i 308 som jag är grymt nöjd med! rekomenderas verkligen!

Publicerat

Jag har en Browning X-bolt komposit + rostfri i .308 som jag är extremt nöjd med. På den sitter ett Zeiss Classic 2,5-10x50. Det bästa med bössan är att den är så fantastiskt skön att skjuta med, något som har gjort att jag tränar betydligt mer än jag gjort tidigare!

Publicerat

Jag har en tikka t3 lite .308 och kan varm rekommendera den om du vill ha en lätt och smidig bössa. Precisionen är det inge fel på heller B)

mvh

Publicerat

Jag har en tikka t3 lite ss i 30-06 och är väldigt nöjd, den skjuter väldigt bra och med en limbsaver bakkappa är rekylen ok även i bänk. Jag tror att du blir nöjd med dem vilket du än köper. Båda är nog jämlika, i pris och prestanda.

Tikka t3 är ju kända välskjutare och har bra orginaltrycken. Browningen har skönare plastkolv och en mjkuk bakkappa från start. Tikkans plastkolv är inte den bästa. Säkringen på x-bolten sitter där alla säkringar borde sitta, på kolvhalsen. Dessutom slipper du den långa lådan med en browning om du ska 308w eftersom tikka har samma lådlängd på allt från .222r till 300 win mag. Båda har löstagbara plastmagasin och båda är ungefär lika tunga och långa. Båda är bra och förmodligen jämlika standard/allround vapen. Ska sägas att jag ej ägt eller skjutit med x-bolten men klämt på den en hel del.

Publicerat

jag har skjutit ganska mycket med x-bolten (308w) även om jag inte äger en. har själv en t3a.

detta är min åsikt:

kolven på x-bolten är skönare än t3. säkringen sitter bättre till på x-bolten och den är lätt och smidig som nämnt ovan.

dock gillar jag inte trycket och slutstycksgången alls. skjuter fint gör den iaf.

t3an har radmagasin medan x-bolten har nåt typ av rad/rund magasin ingen skillnad egentligen förutom att t3an kan fås med 5skotts. x-bolten har väl 4a som jag förstått.

min röst går till t3an pga av just slutstycksgången och trycket!

Publicerat

Jag har en ny X-Bolt 308W med ljuddämpare och har hittills skjutit ca 30 skott. Jag är så här långt väldigt nöjd med kombinationen men även med bössan utan dämpare. Trycket är bra men behöver ställas ned något ur lådan vilket inte är något problem. Jag har valt att inte kapa pipan utan ville först känna lite. Så här långt känns det som att jag inte kommer att kapa den utan behålla den som den är. Den känns inte lång och otymplig utan istället väl balanserad som den är.

Använder en Trijicon 2.5-10x56 på bössan.

Jag ska ta lite bilder och slänga upp för den som är intresserad.

Jag kan säga att jag också valde mellan T3:an och X-Bolten men jag tyckte kolven på Tikkan kändes "smäckigare" och dessutom är det mer intressant med den korta lådan i Browningen än standardlådan i Tikkan.

Publicerat

Fan vad härlig tråd! ^_^ Går själv i likadana tankar! ^_^ förutom att jag inte ska ha ljudämpare.

Kapar tråden lite grann och undrar vilken av bössorna som är till de bättre och gå med hund då jag jagar mycket älg?

är just nu väldigt inne på T3 lite (cal308) då man inte behöver bekymra sig om det blir repigt! ;) Optik till detta hade jag tänkt mig Leupold vxII 3-9x40 :D

Publicerat

Det låter som ett bra val och även Tikka T3 Battue är ett bra val om man ska gå som hundförare eller ja gå mycket med bössan på ryggen B)

mvh

Publicerat

är just nu väldigt inne på T3 lite (cal308) då man inte behöver bekymra sig om det blir repigt! ;) Optik till detta hade jag tänkt mig Leupold vxII 3-9x40 :D

Inte så mycket att fundera på... :rolleyes:

/Må

Publicerat

Inte så mycket att fundera på... :rolleyes:

/Må

Vill inte ha den rostfria pipan inte heller ljuddämpare :P:D men tack ändå! ;)

Publicerat
  • Författare

Bössan är nu beställd, det blev en X-Bolt, så nu funderar jag på märke av ljuddämpare och optik.. Kollar på RCC T40 eller Schults & Larsen Hardcore TMD 35. När det gäller optiken funderar jag på Meopta Artemis 2000 3-12x50, Meopta Artemis 3000 3-12x56, Meopta Meostar 3-12x56 eller Nikon Monarch III 2.5-10x50M samtliga i ungefär samma prisklass.

Är dock för dålig på detta för att riktigt förstå de optiska kvalitetsskillnaderna, fördelen med 50mm:arna är att de blir lite mer allround. Men och andra sidan kanske det är bättre att komplettera med ett rödpunkt ifall man vill använda den vid drevjakter och som hundförare mm..?

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej har du hunnit prova x-bolten? Har också beställt en x-bolt i veckan :) Jag har dock inte bestämt mig får vilken ljudämpare än., men tmd 35 verkar fin. Har du beställt din ännu?

Publicerat

Tjenare,

En liten uppdatering bara. Jag har skjutit ca 75 skott på älgbanan och har upptäckt att jag skjuter bättre utan dämparen. Det går bra ett par skott sedan tappar jag ett utanför träffområdet. Det känns mer vingligt liksom. Jag valde ju att inte kapa pipan och det kan säkert vara en del av problemet. Hur som helst kommer jag att använda dämparen vid vak och pürsch, som jag hade tänkt från början.

Jag har spenderat dagen med att skjuta med och utan dämpare samt både med jaktmatch och jaktammo så nu vet jag hur det slår emellan. Det skiljer ca 5 cm i höjdled mellan dämpare och utan (5cm högre utan).

• 2 weeks later...
Publicerat

Vilken jaktammo går bra i X-bolten? hur tätt kan ni krympa träffbilderna?

Publicerat

*

• 3 weeks later...
Publicerat

Fortfarande ingen som kan tipsa om en jakt-ammunition till browning x-bolt som går bra i era vapen?

Hallo.

Jag har haft X-Bolten i drygt ett år nu och har provat en del ammo. Den som skjuter bäst med min bössa och ger den effekt jag vill ha är Normas Swift A-Frame.
Den har bäst precition samt ger genomslag.
Jag använder X-Bolten som ett precitionsvapen på bockjakten, toppfågeljakten och alla andra jakter där man kan räkna med lugna skott med stöd. Använder samma ammunition till allt från räv och toppfågel till vildsvin och älg.

Har även en browning halvautomat som jag använder som hundförarbössa med Oryrx, där kan jag räkna med snabba skott på närmre håll men med stöd går det att får till fina träffbilder med den oxå.

Om du inte skall gå med hund så kan jag råda dig att köpa och testa Norma Swift A-Frame. Den skjuter hål i hål på 100m varje gång (i bänk givetvis) med min bössa.

Förövrigt så är det en underbar bössa och kailber, de trivs bra ihop. Den är både vacker och fräck. Bara att gratulera till ett bra köp!! Hoppas ni kommer trivas tillsammans :wink:

Ha de!!

/Hans Jacobsson
  • 3 weeks later...
Publicerat

Så har då bössan (x-bolt) äntligen kommit :) Nu återstår bara ljuddämparen samt kapa elr inte kapa pipan å isf hur mycket? tips mottages tacksamt. Vilken ammunition rekomenderas för älghundsföraren som jag?

Publicerat

Fortfarande ingen som kan tipsa om en jakt-ammunition till browning x-bolt som går bra i era vapen?

Jag är en X-bolt fantast och kan säga att Norma Nosler 150 grains får en oerhört fin träffbild! "30.06" (Självklart hänger det mest på optiken)
Publicerat

jag har skjutit ganska mycket med x-bolten (308w) även om jag inte äger en. har själv en t3a.

detta är min åsikt:

kolven på x-bolten är skönare än t3. säkringen sitter bättre till på x-bolten och den är lätt och smidig som nämnt ovan.

dock gillar jag inte trycket och slutstycksgången alls. skjuter fint gör den iaf.

t3an har radmagasin medan x-bolten har nåt typ av rad/rund magasin ingen skillnad egentligen förutom att t3an kan fås med 5skotts. x-bolten har väl 4a som jag förstått.

min röst går till t3an pga av just slutstycksgången och trycket!

Trycket till X-bolt är justerbart, och att slutstycke gången inte är bra? det tycker jag är rena skämtet! Slutstycket glappar inte, det är stadigt och skramlar ingenting. Perfekt mantelrörelse och har aldrig klickat för min del! till skillnad från Tikkan så har jag hört o sett att när man repeterar så kastas inte hylsan ut med någon reda på de lite grövre kalibrarna. Mina egna åsikter om Tikkan är att det är rena plastbössan, det skramlar o låter jävel i skogen. Nä, enligt mig så är det X-bolt som hade gällt mellan Tikka o Browning. Eller lägg på några tusen o köp en Sako. Sako o Tikka ser lika ut. Men ack sicken skillnad! Nu är jag sälv en X-bolt ägare o kan så klart tala gott om min bössa^^ det är såklart upp till var o en vad som är bäst. Märke och kaliber har ingen betydelse så länge man knackar det man siktar på! / Gutti

Publicerat

Jag har varken Tikka eller X-Bolten - men sitter i samma sits. Var och klämde i affären, och måste säga att X-Bolten känns mer gedigen. MYCKET mer gedigen i stocken - men visst hade Tikkan en skön slutstycksgång - jag skulle dock välja jänkaren ;D

Publicerat

Är det någon som har provat tmd 35 elr 45? funderar även på rcc men vet inte vilken modell som ska satsa på? nån som har tips?

Publicerat

Så har då bössan (x-bolt) äntligen kommit :) Nu återstår bara ljuddämparen samt kapa elr inte kapa pipan å isf hur mycket? tips mottages tacksamt. Vilken ammunition rekomenderas för älghundsföraren som jag?

Vilken kaliber?

Den "allmänna uppfattningen" ;) är att kapa så mycket som det är möjlig (beroende på kaliber). Dämparna bygger ju 12-16 cm framåt. Läs på tillverkarnas hemsidor och mått osv. och testa med en hushållsrulle på din bössa, för att få en uppfattning om hur det blir med dämpare på.

/Må

Publicerat

kaliber 308w , har sökt på brownings hemsida men ej funnit hur mycket man kan kapa bort.