Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt!

Featured Replies

Publicerat

Någon som har lite bra tips på lyckad bäverjakt jag o en polare skall ut på Lördag eftermiddag/ kväll.

Jag vet var dom är och håller till, men några extra tips skadar ju aldrig.

Kan man gnaga på en pinne för att locka frm bävern.... ;D ;D

Läste för en tid sedan att man är tvungen att gå en kurs/ vara utbildad för att jaga bäver med fälla??

För att inte få utter i fällan, nu jagar ju jag i uddevalla och där finns inga uttrar???

Någon som vet??

Publicerat

Uddevalla  :o

Vi har ställe i närheten av Havstens camping innan bron över till Henån!

Är det snöfritt ännu?

Bäverjakten  ::)..vinden skulle jag nog vilja påstå är det absolut viktigaste att tänka på sen är dom rätt lätta att jaga....om du nu vet var dom uppehåller sig!

Strunta med skott i vattnet, se till att få dom på land och personligen tycker jag skott rakt framifrån alt bakifrån ger bäst effekt.

Ta på dig en bomullströja under så du har ngt att torka dig med om du måste simma efter bävern  ;D

/Vänligen

Publicerat

Ta med handuk, hunden ville inte apportera så det fick jag göra själv  :- då var hunden billig  :D;)

Publicerat

Verkar vara givet att man blir blöt.....brrrr

Tack för tipset!

Publicerat
Uddevalla  :o

Vi har ställe i närheten av Havstens camping innan bron över till Henån!

Är det snöfritt ännu?

/Vänligen

E nog tvungen att göra dej besviken!! Ganska mycket snö kvar tyvärr :(

Publicerat

>Collis

Okej, siktar på att köra ner till påskhelgen för den årliga

vårstädningen och öppning av stugorna...då brukar det vara

bart  :)

/Vänligen

Publicerat

Hej

Tränger in mig på denna tråd lite..skall jaga bäver nu under våren då vi har problem med för mycket bäver på marken som ställer till problem.

Tänkte höra vilken kula som är bäst lämpad, har för tillfället bara en studsare i .30-06, helst hade man väl använt något lite klenare. Jagar normalt med 11,7 grams fabriksladdad Oryx, men det känns lite väl häftigt för bäver. Har inte bestämt riktigt om jag skall ta tillvara skinnen men målet är att skjuta 3-4 stycken så det vore på sätt och viss synd att inte ta tillvara något av skinnen.

Mvh Kalle

Publicerat

JAG kan tyvärr inte hjälpa dej där, men det hade varit kul"a"tt veta vad som används. Jag kör med min win .308 Alaska kula. Fast4x32 sikte belyst.

Väntar tåligt på mitt nya ebay köpt "sniper" sikte 3-9x56 belyst med 11 olika kors och avståndsbedömning!!!  Inom en vecka hoppas jag!! ::)

Skulle nog haft en bipod oxo..... :-

Publicerat

>Kalle

Du kan gott använda 30-06 och nämnd kaliber till bäver för hålet behöver du inte fundera över.

Det är bara att sy ihop innan skinnet torkat.

Publicerat

För att få använda bäversax (connibear 330-2) krävs mycket riktigt utbildning dessutom måste du ha tillstånd från länsstyrelsen. Jag vet inte hur det är med bävertunnel.

Publicerat
För att få använda bäversax (connibear 330-2) krävs mycket riktigt utbildning dessutom måste du ha tillstånd från länsstyrelsen. Jag vet inte hur det är med bävertunnel.

Ok, vet inte vad den fällan kallas jag tänkte på men den är för levande fångst, det var det jag tänkte, blir det fel så e det ju bara att släppa ut.... ::) ???

• 2 weeks later...
Publicerat

var och tittade på bäver averkningar idag fii f*n villka flitiga jävlar, har börjat få ganska gott om dom i älven  ;D ;D ;D

Publicerat
Strunta med skott i vattnet, se till att få dom på land och personligen tycker jag skott rakt framifrån alt bakifrån ger bäst effekt.

Ta på dig en bomullströja under så du har ngt att torka dig med om du måste simma efter bävern  ;D

I Finland är pilbågsjakt tillåten, men vid bäverjakt skall man ha en lina fäst vid pilen, så att man kan bärga bytet. Har aldrig sett det i verkligheten, men har förstått att det faktiskt fungerar.