Publicerat Maj 9, 201114 yr Hejsan, då var det dags för kniv nr 4. Här har jag testat lite olika saker, inlägg med vulkanfiber, lagt ådringarna i lite oika riktningar. Kniven är lite motiverad av min svärfar som också håller på med att göra lite knivar, allt material utom bladet och nävern i kniven har ja fått från honom. Dessa bilder är efter ca 3 dagars torkning från badet av linolja/terpentin. Finnishen är inte helt som den ska vara än, den ska torka iaf 2 dagar till sen ska den poleras. Bladet är karesuendo kolstål. skaftet från bladet räknat är hammrad aluminium (ett test till nästa kniv) röd och svart vulkanfiber, 5 lager med näver, röd vulkanfiber, björkvril, röd svart svart röd vulkfiber, sen vad vi tror är alm (Mycket osäker på vad det är, hjälp gärna till ) här kommer då lite bilder Kommer att lägga in fler bilder här när den är polerad och klar. Mvh: strid
Publicerat Maj 9, 201114 yr Författare Nävern tänkte ja ha i en planerad fiskekniv, så ville prova på lite hur det va att göra iordning bitarna och arbeta i det. Mvh: strid
Publicerat Maj 9, 201114 yr Kan bara instämma. Jag gillar verkligen kombinationen av de två trätyperna. Vad det gäller näver när jag en dröm att göra en klassik vitnamnkniv med näver istället för läder.
Publicerat Maj 10, 201114 yr Här peppen lite inspiration av en klassisk vietnam kniv. Meeen!!! Vill ha! Vill ha! Avis? Nädå, varför skulle man tro det??
Publicerat Maj 10, 201114 yr Heh heh.. Ska du ut i krig med så stor kniv. Skulle inte vilja möta Shamani med den här kniven hängandes från bältet
Publicerat Maj 10, 201114 yr Heh heh.. Ska du ut i krig med så stor kniv. Skulle inte vilja möta Shamani med den här kniven hängandes från bältet Hahaha! Chicken! Jag har inga uppgifter på hur stor kniven är. Eller har jag missat den infon? Jag gillar stuket på kniven -särskilt bladet. Fast jag gillar ju resten också... Hur stor är den (kniven alltså...)? Antar att den inte är "slagside"-stor...
Publicerat Maj 11, 201114 yr Hej. Så enormt stor är den inte. blad längden är ca 18 cm o hela kniven ca 30 cm.
Publicerat Maj 11, 201114 yr Hej. Så enormt stor är den inte. blad längden är ca 18 cm o hela kniven ca 30 cm. Alldeles lagom! Synd att jag inte har plånbok som matchar...