Publicerat Maj 9, 201114 yr Jo de är så här. Min far skjuter bra i bänk. men i skogen har han problemet att han lider av darrande händer efter 35 år med mutterdragaren. så jag undrar om de fins något smidigt stöd man kan ge honnom så han känner sig säkrare på de skarpare skyttet om man säger så. Självklart tar han stöd i träd mm men de darrar endå för han så de händer att han avstår skott.
Publicerat Maj 9, 201114 yr Bipod http://www.eabco.com/images/harrisbpclone.gif Baksäck är helt enkelt en "kudde" att lägga under bakkappan för stabilare skytte med någon form av främre stöd ex bipod. Dessa hjälpmedel är endast lämpade till liggande skytte eller möjligtvis skytte från torn eller skjutbänk. Jag skulle nog föredra en skjutkäpp eller det så kallade björnstödet. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1Oa8n-_P0AfPUjtkc8rFpmDSnrJtV2LjKNYUOF60WoYNI52HO1A&t=1 Du ska ge din far en stor eloge för att han avstår skott som han inte känner sig säker på, så gör endast en sann jägare //
Publicerat Maj 9, 201114 yr Alla dessa hjälpmedel kräver dock att man övar med dom och blir medveten om hur träffarna tar emot vanligt stöd. En ask jaktmatch är ett mycket lämpligt tillbehör till dessa oavsett val av stöd //
Publicerat Maj 9, 201114 yr Bipod Du ska ge din far en stor eloge för att han avstår skott som han inte känner sig säker på, så gör endast en sann jägare // Tycker jag också det tåls att upprepas med.
Publicerat Maj 9, 201114 yr Författare björnstödet har jag ett å de har han testat å han kände väll så där. men en käpp funderar jag starkt på.
Publicerat Maj 10, 201114 yr Två eller trebenad skjutkäpp! Kräver lite övning att handha men är riktigt stadigt när man blir van. Tvåbent är snabbare att använda men trebent är mkt stadigare. En engelsk kompis som skjuter några hundra hjortar och rådjur på smygjakt varje år är halvt handikappad utan sitt stöd.... Hans är gjort av två gröna plastade "trädgårdsstöd" hopsatta med ett grov gummiband/cykelslang en bit från änden. Som dessa (lånade en bild från ett engelskt forum....): //K9
Publicerat Maj 10, 201114 yr K9:s råd är gott, ett tillägg dock, de där trädgårdspinnarna är lite hala, en krympplast på överdelen är inte alls fel. /Christian