Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovhjort!

Featured Replies

Publicerat

har hört från grannmarkerna att de ibland traskar dovhjortar i krokarna ( högst ovanligt dock )

för ca 1 timme sen så höll jag på o köra på 3st på en mindre väg på marken! en familjegrupp!

vilka är dom bästa metoderna att få dom o stanna kvar? inom rimlig ansträngning då såklart ( inte hägna allt o hela de köret :lol: )

vilken mat gillar dom bäst? något man kan fodra med? plantera på viltåkern o ja alla möjliga tips.

har för kraftig huvudvärk för o läsa igenom allt på nätet så jag ställer en fråga här o går o lägger mig istället -_-

mvh

Publicerat

Att inte jaga dom till att börja med.

Sen vad gäller maten så har våra varit väldigt glada i allt foder vi lagt ut. Ensilage, havre, rotfrukter mm.

Publicerat

Att inte skjuta dom är A & O till att börja med som Davis S skriver. När ni sen börjar jaga så skjut inte hindar och kalvar för det är hinden som är stationär hos er och som bygger er blivande stam. Skjut istället handjuren, spetsar till mat och helskovlar för troféer. När ni sen ha en lagom stam kan ni börja skjuta övriga djur men räkna med att det tar 10 år eller så.

Publicerat
  • Författare

att ksjuta dom är de inga som helst planer ¨på :) försöka bygga stam är tanken.

sockerbetor? funkar de okej?

viltåker anläggs på ett ställe där vi haft några förbipaserande stora handjur förut ( ganska nära platsen jag såg dom igår oxå )

får hoppas på det bästa. riktigt fina djur är det!!! :)

Publicerat

Jag kan säga såhär:

På våra marker är doven "beroende av kompisar" med de menar jag att dom är där alla andra är.

Vi har på våra 850hk rätt mycke dov och på en mark 3 km bort finns knappt några och har aldrig funnits så jag tror inte att de går att bygga upp en så klen stamm.

Dom är där dom har mat och där alla andra är helt enkelt och flyttar inte på sig så mycke i alla fall.

De är vad jag tror i alla fall, men jag kan ju ha helt fel..

//Martin

Publicerat

Där martin tror jag du har fel, vi fick 3 som gick in förra året ( Egentligen va de bara 2 och sen fick de 1 kalv och 1 kalv körde vi tyvärr i slottern) och nu har de blivit 5 av dessa 5 är minst 3 stycken hindar så de kommer förmodligen locka till sig flera lite störa grabbar, de har gott om mat på våra marker mycket vall med klöver så de behagade att stanna. Förhoppningsvis kommer vi få många kalvar till sommaren och har vi tur så har vi en liten stamm på marken som man kanske kan börja förvalta inom några år!

Publicerat
  • Författare

såg dessa individer idag igen! dock 500m bort. dom lär nog vara ganska så stationära där då dom har motorväg på ena sidan om sig. samt havet på andra. o den bakre delen har dom "staden" så dom är rätt fast på området. men samtidigt har dom väldigt stor yta o gå på men vi ska göra allt för o ha kvar dom!

kor verkar inte gilla o ha dom spec nära. för kossorna skrämde iväg dom när dom vart för tätt inpå dom :wub:

Publicerat

Där martin tror jag du har fel, vi fick 3 som gick in förra året ( Egentligen va de bara 2 och sen fick de 1 kalv och 1 kalv körde vi tyvärr i slottern) och nu har de blivit 5 av dessa 5 är minst 3 stycken hindar så de kommer förmodligen locka till sig flera lite störa grabbar, de har gott om mat på våra marker mycket vall med klöver så de behagade att stanna. Förhoppningsvis kommer vi få många kalvar till sommaren och har vi tur så har vi en liten stamm på marken som man kanske kan börja förvalta inom några år!

okej men om de tillkommer 2 varje år så får man nästan vänta ett helt jägarliv för att få upp en stam.... även om det fördubblas på 2 år så är de fortfarande ingen skjutbar stamm..

Och jag säger emot RW också tyvär, skjut inga handjur alls för de tar tid att få upp en snefördelad stamm sen de har jag varit med om

Publicerat

Jo fast nu är det 5 vuxna djur, hoppas ju på att de 3 hindarna ska få kalvar vilket skulle ge minst 6+ 2 djur förmodligen fler då hindarna lockar in en del små spetsar och liknande, om dessa kalvar blir säkert någon en hind och den kommer året efter få avkomma etc, jag hoppas att jag har rätt i hur jag tänkt. 5 djur har vi minst som kommit sedan förra sommaren så på mindre en 1 år har vi en stam på 5 djur.

jaja hur som hoppas jag det blir en vettig stam på markerna.

Publicerat

Jo fast nu är det 5 vuxna djur, hoppas ju på att de 3 hindarna ska få kalvar vilket skulle ge minst 6+ 2 djur förmodligen fler då hindarna lockar in en del små spetsar och liknande, om dessa kalvar blir säkert någon en hind och den kommer året efter få avkomma etc, jag hoppas att jag har rätt i hur jag tänkt. 5 djur har vi minst som kommit sedan förra sommaren så på mindre en 1 år har vi en stam på 5 djur.

jaja hur som hoppas jag det blir en vettig stam på markerna.

visst kan man ju alltid försöka :)

Men de blir ju svårt att bedriva annan jakt då, dom lär vara rätt störningkänsliga innan de har "bofast" sig tror jag...

Publicerat

skjut inga handjur alls för de tar tid att få upp en snefördelad stamm sen de har jag varit med om

Jäpp, håller med.

Ska man prompt skjuta nåt så ta en kalv från en "ensam" hind, dvs som inte går i grupp.

Men låt helst bli så klart.

Jag har också en upcoming population hos svärföräldrarna :wub:

Publicerat

Håller med. Har ca 7 hjortar hemma men har ingen jaktrrätt på marken :angry:

Så då har jag satt förbud skyltar på djuren :lol:

Publicerat

okej men om de tillkommer 2 varje år så får man nästan vänta ett helt jägarliv för att få upp en stam.... även om det fördubblas på 2 år så är de fortfarande ingen skjutbar stamm..

Och jag säger emot RW också tyvär, skjut inga handjur alls för de tar tid att få upp en snefördelad stamm sen de har jag varit med om

Som jag skrev är det bästa att inte skjuta men nångång måste man släppa på det och då börjar man med handjuren för finns det bara hondjur på marken så kommer de att locka in handjuren eftersom handjuren letar upp lediga hindar. En hind som är född på marken stannar inom nån km resten av sitt liv och lägger sina kalvar där så man kan säga att spridningen är ca 1 km/år. Spridningen är också beroende på hur pass störda hindarna blir för de föder inte nån kalv i ett område där det förekommer mycket störningar typ jakt med hund varannan helg.

• 4 years later...
Publicerat

Lyfter denna tråd, jag kan säkert hitta svaret på min fråga om jag letar lite till men gör det enkelt för mig :)

Om man under 6 månader observerat Dov sporadiskt (ingen koll på könsfördelning, antal osv). Såg inatt 4 Dov. Att man inte ska skjuta dem har jag uppfattat, men hur är det att gå in med hund ? typ 4 ggr per säsong med spetsar + taxjakt 4 ggr per säsong?

Bakgrunden till frågan är givetvis att vi vill få en stam av Dov på markerna. 

Publicerat

Dovetablering är i ett första skede mkt störningskänslig. Tror att taxen kan röra till det

Publicerat

I praktiken alla allvarligare störningar och det medför nog alla hundar som driver riskerar etableringen. Christian

Publicerat

Har ingen erfarenhet av nyetablering av dov utan lever och jagar mitt i ett område med dov (5 djur utsläppta 1947, idag en sommarstam med ca3000 djur på idag ca 20000ha)

som övriga skriver, undvik störning med hund oavsett ras. ägna er åt pyrschjakt på övriga djur i några år och låt dovisarna vara ifred. Om ni nu vill ha kräken på era marker.

Här jagar vi bara dov numera, nått enstaka rådjur åker med men harjakt hinner/orkar vi inte ta tag i.

när dom sen är etablerade står stora delar av flocken och tittar på när hunden passerar med några djur ur flocken. Efter en bukt kan dom drivna djuren ansluta till åskådarna och några nya tar hunden på en vända, gärna i samma spår som förra gänget sprang.

• 1 year later...
Publicerat

Följer tråden. 

Såg äntligen fem dov i marken. Tre hjortar två hindar. De ska vi vara rädda om.