Publicerat Maj 9, 201115 yr hejsan... som några kanske vet här så har ju svenskjakt en webkamera på en foderplats.. och det finns även kameror från estland som man kan kolla på från datorn.. nu undrar jag hur det funkar.. bor 2 mil från min grisåtel, och skulle vilja ha en kamera utöver åtelkameran, där jag kan kolla åteln hemmifrån (live).. vad behöver man för grejer.. vart får man tag i det... hur funkar det liksom... Tack på förhand...
Publicerat Maj 9, 201115 yr Testat lite olika tekniker, började med ett mobilt modem men effekten räckte inte. Nästa test var en riktantenn mot närmsta mobilmast. Gick rätt ok men skakig uppkoppling och ojämn hastighet. Har för mej att topparna där var riktigt bra men dalarna i effekten räckte inte till för tillräckligt många uppdateringar i minuten. Sen vart det en bredbandsuppkoppling via Telias kopparkabel och det har givit jämnast resultat effektmässigt. Sårbart dock för blixtar och annat då det ligger väldigt avsides med ideliga strömavbrott. Det kräver som sagt en kopparkabel inom rimligt avstånd samt att Telia kirrar något tekniskt på plats...samt givetvis ström. Ska du ha ngt för eget bruk så går det nog att lösa på annat sätt men vilket vet jag inte Har för mej att en dator uppställd på plats och ett mobilt bredbandsmodem torde kunna fixa det och att du sen kopplar upp mot den datorn hemmifrån.. tricket blir att fjärstyra datorn på åteln men det kanske finns teknik för sånt.. timer? Mvh!
Publicerat Maj 10, 201115 yr Författare Testat lite olika tekniker, började med ett mobilt modem men effekten räckte inte. Nästa test var en riktantenn mot närmsta mobilmast. Gick rätt ok men skakig uppkoppling och ojämn hastighet. Har för mej att topparna där var riktigt bra men dalarna i effekten räckte inte till för tillräckligt många uppdateringar i minuten. Sen vart det en bredbandsuppkoppling via Telias kopparkabel och det har givit jämnast resultat effektmässigt. Sårbart dock för blixtar och annat då det ligger väldigt avsides med ideliga strömavbrott. Det kräver som sagt en kopparkabel inom rimligt avstånd samt att Telia kirrar något tekniskt på plats...samt givetvis ström. Ska du ha ngt för eget bruk så går det nog att lösa på annat sätt men vilket vet jag inte Har för mej att en dator uppställd på plats och ett mobilt bredbandsmodem torde kunna fixa det och att du sen kopplar upp mot den datorn hemmifrån.. tricket blir att fjärstyra datorn på åteln men det kanske finns teknik för sånt.. timer? Mvh! okej hippan.. vet inte vad som är melodin riktigt.. orkar inte krångla till det allt för mycket. hade varit skönt om det fanns en kamera, där man bara satte upp skiten och sen knappa in nån ip-adress eller nått hemifrån. å vips, så ser man åteln... kanske får lägga ner detta då.. du har inget sånt igång på din åtel just nu då eller?
Publicerat Maj 11, 201115 yr okej hippan.. vet inte vad som är melodin riktigt.. orkar inte krångla till det allt för mycket. hade varit skönt om det fanns en kamera, där man bara satte upp skiten och sen knappa in nån ip-adress eller nått hemifrån. å vips, så ser man åteln... kanske får lägga ner detta då.. du har inget sånt igång på din åtel just nu då eller? Har ingen åtel för tillfället. Har varit med från början dock och riggat Svensk Jakts webkamera, rätt kul faktiskt. Mvh!
Publicerat Maj 11, 201115 yr Storebror har haft lite liknande funderingar... inte för åtel, men med kameror och trådlöst och massa sådant... alltid en massa meckande... tyvärr är det nog ingenting man fixar bara sådär...