Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på ljuddämpare, piplängd samt kikarsikte?

Featured Replies

Publicerat

Har varit och beställt mig en Browning X-Bolt s/s i 308 win.

Tänkte skaffa ljuddämpare till den, vill ha någon som inte är så tung eller bygger för mycket (ej frontmonterad) då jag värdesätter ett smidigt vapen.

Sen får det ju gärna vara en prislapp som inte gör en ruinerad.. (2000-3000)

Har kollat på A-Tec CMM4, Schultz&Larsen Hardcore 35, samt RCC T40 någon som har erfarenhet av dessa? Har inte lyckats få fram vad de "bygger" mer än på RCC:en (120mm), inte heller hur de dämpar i db.

Sen till nästa fråga, hur mycket kan man korta en 308 utan att få en negativ effekt? Originalpipan är 56 cm tror jag..

När det gäller kikare så tänkte jag mig ett 3-12x56 (gärna belyst) har kollat på Bushnell Trophy och på Hawke, erfarenheter?

Publicerat

308:an är tacksam att korta pipan på. Jag nöp av min till 51 cm, men det skulle inte skada med något kortare kan jag tycka så här i efterhand.

Tror att Atec:s dämpare är ett mycket bra alternativ. RCC är billig men dämpar sämre. S&L verkar ha fått bra kritik.

CMM:en (frontmonterad) och CTM (teleskop) bygger båda 16 cm framåt enligt www.a-tec.no.

Jag skulle gå på en CTM-4 för att få det lilla extra i dämpning. Skiljer ju bara 60 gram mellan dessa..

/Må

Publicerat

Jag har köpt en T40 men inte hunnit få den eller prova någon men hoppas den ska fungera bra... Har en 308 med 45cm pipa som ska gängas :)

Så tyvärr kan jag inte säga om den är bra eller dålig ;) Men Rcc har ju kommit med nya modeller :)

Publicerat

Tjenare,

Har ganska nyligen fått hem en X-Bolt med en Schultz&Larsen 45 Twister på. Jag har inte kortat pipan och än så länge (ca 30 smällar) är jag nöjd med balans och funktion. Bössan i sig är lite piplätt så det är kanon med en dämpare på. 45 Twistern bygger 15 cm framåt men jag är som sagt nöjd med bössan utan kapad pipa. På bössan har jag en Trijicon 2.5-10x56 och den kan jag också rekommendera.

Publicerat

kör med RCC dämpare jag. har haft några stycken. trevliga dämpare tycker jag! aldrig varit missnöjd o då har jag nog iof inte skjutit så många skott med dessa. men runt 5-7000st iaf o ingen har svikit mig :)

sen är Roger lika trevlig som alltid o ha att göra med ( han som har RCC Mekaniska ) o de gör inte saken sämre! ^_^

Publicerat

testa bössan före du kaper pipan, det är lättare att kapa den efter du testat än om du kapat den direkt och tycker den blev för kort.

jag har haft en rcc, poff-tech dämpare och en br t8 tror jag å jag gillade br dämparen fast den var tung.