Publicerat Maj 10, 201114 yr Läste i dag i Svensk jakt nyheter om Rådjursforskningen på Bogesund. De skjuter bara bockar och kid, vilket är bra iom att de vill öka stammen något. Vad som förundrar mig är att de räknar med att skjuta ca 35 djur / 1000ha 2011 I mina ögon ser jag det som en ganska hård avskjutning, nu har de säkerligen en bättre och framförallt en tätare stam mot här nere. Vad tycker ni andra. Tilläggas ska väl att de om någon har väldigt bra koll på sina Rådjur mot många andra. //
Publicerat Maj 10, 201114 yr Bogesund har varit ojagat under ett stort antal år, runt 08 började man jaga där och då hade man överskattat stammen lite, efter lite inledande justeringar stämmer det säkert, en sjukt stark lokal vildsvinsstamm, det finns ett antal sakmarker på halvön som nog i princip är omöjliga att jaga under hundjaktstiden, även rådjuren har nytta av detta naturliga skydd så klart. En sen julikväll 07 cyklade jag bogesund runt, såg 40+ med rå, minst ett par medaljbockar och kanske 2/3 bockar av dem som vi såg. Men visst 35 djur låter lite mycket det om än säkert välberäknat. /Christian
Publicerat Maj 10, 201114 yr När jag jagade på Ekerö la vi ner lika många rådjur där per år... för tio år sedan med omställningar och färre rävar låg dom på det dubbla per år...
Publicerat Maj 10, 201114 yr snittar på 60-70 djur på ca 750ha jaktbar totalyta här. o gjort så i 20 år minst. räkna bort 25% get från det så ser man vad vi tar ut i bock och skit per år. som sagt det beror helt på vad man har för stam. mvh
Publicerat Maj 10, 201114 yr Författare Jag måste flytta Jag räknar med att vi ha en stam på ca 40 djur /1000 nu kan det nog slå 50% både upp och ner så ingen vetenskap precis... Som mest sköt vi runt 90 50+ på våra 350ha. Men det var då det... //
Publicerat Maj 10, 201114 yr Jag måste flytta Jag räknar med att vi ha en stam på ca 40 djur /1000 nu kan det nog slå 50% både upp och ner så ingen vetenskap precis... Som mest sköt vi runt 90 50+ på våra 350ha. Men det var då det... // Rekordet för oss var -96 eller något sådant med 69st på 375hektar... var mera rådjursslakt än jakt då... Men nu har avskjutningen gått ner även här på Åland, pga hårda vintrar och bristande intresse.
Publicerat Maj 11, 201114 yr Bogesund var knappast ojagat när SJF tog över! SLU och PA jagade rätt hårt, stundtals. Jag har en del bekanta som var med på den tiden, och deras historier om Bl.a Blodlönnen (ett pass) där det fällts över 1000 rå under SLU tiden får en att bli rätt avundsjuk. 35rå på 1000 ha är egentligen inte speciellt mycket om man tänker tillbaka på uttaget under 80-90-talet. Bogesund är en mycket bra biotop och man har hållt efter räven riktigt bra. Om jag inte missminner mig så har man inte riktigt kommit upp i avskjutningsplanerna under de åren som SJF har haft jakten. Dessutom är man rätt säker på att Grisarna tar en del kid. Det pågår för närvarande en studie på detta. Jag minns för övrigt minna första år som jägare i början av 90-talet på en mark på Östgötaslätten där uttaget av rå var på mellan 15-20 djur på 250ha år efter år. Lika stort var uttaget på granmarkerna, men det var då det Mvh//jonas
Publicerat Maj 11, 201114 yr Jonas- verkligheten är säkert den du anger, intressant är att den uppgiften har jag meddelats från ansvarig på SJF när de kom ut för att informera om den "nya" jakten på Bogesund. Klart att grisarna tar en del kid, för de som är intresserade så finns det minst en stationär och stor flock med nasse-tassar efter slottet och invid den ekskog som ansluter till vassarna precis innan bron över till Vaxholm, jag undrar faktiskt hur det kommer att gå i sommar med alla turister där och dem grisarna, de är rejält oskygga för folk om man säger så, handmatade som de var i vintras av den snälla allmänheten. Nåja detta var inte frågan i tråden. /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr Mitt tips till SJF är nog att börja skjuta betydligt mera gris på Bogesund, i all välmening. Markägaren är inte road.
Publicerat Maj 26, 201114 yr Staten? Bogesunds slott ett av få exproprierade slott i Sverige, är det inte så? /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr Staten? Bogesunds slott ett av få exproprierade slott i Sverige, är det inte så? /Christian Även staten har förvaltare
Publicerat Maj 26, 201114 yr Förvisso men det blir ju så pikant när det är stora herrar som är både ägare och jaktliga förvaltare, när det sen är olika blir det nästan kryddstark. Förmodar att du kanske tom har varit på platsbesök eller i varje fall talat med den praktiska förvaltaren av marken om skadorna. /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr Förvisso men det blir ju så pikant när det är stora herrar som är både ägare och jaktliga förvaltare, när det sen är olika blir det nästan kryddstark. Förmodar att du kanske tom har varit på platsbesök eller i varje fall talat med den praktiska förvaltaren av marken om skadorna. /Christian Inte mitt objekt således säger jag pass här. Att det är ett visst missnöje där ute kan man ju läsa i lokalpressen också. Du kan få ett PM.
Publicerat Maj 26, 201114 yr Om jag inte är helt felunderrättad så är fastighetsverkets mål vad gäller avskjutning i det närmaste uppfyllt. Jag tror att det diffade på ett par individer.... Att sen hästfolken (man skall inte leka med maten) och golfarna (moderat bandy) inte gillar grisar är en helt annan sak... Med tanke på storleken av Bogesund så är det inte mycket gris... Om man jämför med de tätta populationerna i Sörmland och även på vissa håll på södertörn. Problemet med Bogesundsgrisarna är att de är oskygga... Och man försöker råda bot på detta. Dock verkar just oskyggheten vara lättare sagt än gjort att få ordning på //jonas