Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisstammen har tydligen minskat härikring..

Featured Replies

Publicerat

Älg o kronhjortsskötselområdet på lite mer 20 000 ha har fällt 300 grisar säsongen som gick.

Samtliga vittnade om att det nu va dåligt med gris.

Jag kan bara instämma.

Har iof 6 årsgrisar o en dräktig sugga på en åtel men de 3 utmärglade jag hade framme i mars har stannat kvar o jag trodde de nu hade ätit ifatt en del men faen vet..

Det borde ju finnas mat så det räcker nu men det verkar ta tid att komma ifatt..

Här är en av dem nu, en liten galt.

post-348-0-14107800-1305135542_thumb.jpg

Fattar inte varför den fortfarande är mager. Har ju fodrat rejält.

Funderar på om de ev är sjuka.

Tänkte jag skulle ta en o grilla i sommar men .. de är ju inget kul o skjuta en sån grillegris...

Publicerat

Älg o kronhjortsskötselområdet på lite mer 20 000 ha har fällt 300 grisar säsongen som gick.

Jag kan bara instämma.

Har iof 6 årsgrisar o en dräktig sugga på en åtel men de 3 utmärglade jag hade framme i mars har stannat kvar o jag trodde de nu hade ätit ifatt en del men faen vet..

Det borde ju finnas mat så det räcker nu men det verkar ta tid att komma ifatt..

Tänkte jag skulle ta en o grilla i sommar men .. de är ju inget kul o skjuta en sån grillegris...

Det var då en mager stackare... Det tar nog längre tid än så att de grisarna som är lite undernärda blir feta i hullet. Kan tänka mig att du kan ta den någon gång i slutet av juli!

Jag har också hört från flera håll att grisstammen har minskat och även att det många gånger berodde på att jägarna sköt mycket gris på åtlarna i vinter. Skall jag vara riktigt ärlig upplever jag att grisarna har minskat även här hemma jämfört med förra våren, då jag räknade in ett 70-tal olika grisar, men det var några veckor längre fram. Nu har jag åter räknat genom åtelkameror och kommit fram till ett 20-tal bara.. men som sagt några veckor för tidigt!

Några små kultingar har jag inte sett till ännu, men jag räknar med att de dyker upp i månadsskiftet som brukligt. Gör de inte det, är det riktigt illa!!!

Publicerat

Ni som skjutit magra grisar, hur ser öron och svans ut?

Publicerat
  • Författare

Ni som skjutit magra grisar, hur ser öron och svans ut?

Nä jag har inte sett nått ovanligt med dem.

De du tänker på är nog vanligare i tamsvinsbestånd.

Publicerat

jag ställer mig till eran skara, upplever det som mindre med gris emot tidigare.

Markägaren ser det säkert som ett plus, men ja då?!! :(

Publicerat

I mina trakter så minskade det redan förra våren. :(

Har varit klart mindre med gris på många håll.

Publicerat

min uppfattning om grisstammen sedan våren 2010 är:

- minskning kronoberg

- kraftig minskning centralt i norra skåne

- kraftig minskning sydöstra skåne

- liten ökning nordöstra skåne mot kronoberg

jag baserar mina data på observationer, åtelkameror, åtgång av foder samt antal skjutna grisar.

Publicerat

Vi har MER...

Kan bero på att vi inte haft några tidigare :lol:

Publicerat

Vi har MER...

Samma här, mer gris än förr... :D

Publicerat

Jag kan bara instämma.

Troligen så har väl du och Blackie jagat iväg dom till blekinge. :P

Kan ju säga att det verkar som ni har mer gris än i mina trakter iallafall.

Publicerat
  • Författare

Troligen så har väl du och Blackie jagat iväg dom till blekinge. :P

Kan ju säga att det verkar som ni har mer gris än i mina trakter iallafall.

Hade...

Publicerat

Vi har MER...

Du har juh börjat ta ur kakburken... passa dig så det inte tar slut :/

Publicerat

det låter inte kul alls..... :huh:

Hur tycker du att jakttrycket har varit på era svin?

Hårt "Normalt" Sparsamt?

Mvh

Publicerat
  • Författare

det låter inte kul alls..... :huh:

Hur tycker du att jakttrycket har varit på era svin?

Hårt "Normalt" Sparsamt?

Mvh

Orsaken är nog att snön kom tidigt och låg länge.

Alla såg chansen och grisen blev lättjagad med spårsnö.

Djup hård snö o kyla tog givetvis sin tribut.

När snön blev för djup så kom inte folk in till sina åtlar för o fylla på.

Sen går ständigt snacket att man inte kan skjuta ner grisstammen.

"Skjut så mycke ni kan ni kommer ändå inte hinna med att skjuta av ökningen..."

Är nått som verkar väldigt spritt här i kommunen.

Det jagades även efter hundförbudet som kom julafton. Därefter ringade man och spårade ut grisarna för hand.

Verkar som det va rätt effektivt på en del håll.

Sen så de åtlar som kunde nås och fyllas på där kunde man nog skjuta en hel del gris skulle jag tro.

Summa sumarum så sköts det många o sen tog vintern sin tribut.

Ingen verkar ha sett till några små än så troligen har väl suggorna missat "första" grisningen o de kommer nu i sommar istället, vilket ger samam bekymmer som i fjol..

Smågrisar under hundjakten...

Publicerat

En rapport från mitten av Halland. Håller med föregående inlägg till fullo, härikring har det sedan länge varit en sanning att stammen tål vad som helst.

I vissa områden ligger åtlarna tätt på små marker, man har inget samarbete över jaktgränserna och skjuter det som kommer.

Var ute och gick en runda igårkväll på en mark, mellan 21.30 och 22 small det 3ggr i olika riktningar inom en kilometer, vad jag vet är det inte så mycket annat att skjuta på nu... och att stammen just här kanske kan uppskattas till 10st/1000ha.

I andra områden har man bra koll på förvaltningen med avskjutningsmål, registrering av skador, obsar och skjutna grisar.

Jag börjar bli smått oroad för stammen inom vissa områden efter de senaste vintrarna och vårens avskjutning. Man undrar om inte fler ser tecken på nedgången eller så har man kanske andra intressen som väger tyngre än att kunna jaga gris i framtiden också?

MVH

Publicerat

Upp och nergångar får vi vänja oss vid och det har många av oss redan råkat ut för tidigare. Kommer ihåg när alla skulle ut och jaga gris och åtlar anlades på var eller varannan mark. Ett par år senare blev det betydligt mindre med gris, men när folk inte tyckte det var lika kul längre att sitta och glo ut i mörkret på ingenting, tröttnade de.

Ett par år senare fanns det lika mycket gris om inte mer... Samma sak kommer att inträffa flera gånger, men denna gången är det av mer allvarlig natur. Nu är det bara inte områdesvis, utan ett mycket större geografiskt område, eller rättare sagt, där som varit mycket gris, finns där knappt några kvar.

Sluta jaga gris kommer vi inte att göra, men många kommer att omprioritera sin jakt som tidigare och under tiden hämtar sig grisstammen igen. Vi som håller oss kvar bör tänka oss för ännu mer och inrikta oss mest på årsgalt, fast i mindre utsträckning.

Det är bara att välja hur vi själva vill ha det där vi jagar!! De mindre seriösa jägarna får lägga betydligt mer tid per fälld gris och då blir det en typ av naturlig avgång på dessa s.k jägare. Kunskap om grisen har de inte och de bryr sig inte heller, men att de ger upp när de inte kan skjuta lika mycket som tidigare, är sant som amen i kyrkan..

Synd bara att två tuffa vintrar, tillsammans med skjutglada jägare gör att vi inte kommer att ha gris i samma omfattning som tidigare och vi får vänta i 2-3 år innan vi är där igen. Om det nu inte det blir en tredje tuff vinter... och jägare som inte tagit lärdom!!!

Publicerat

Håller med er. Den allmänna uppfattningen om grisarna verkar vara att de tål hur hårt jakttryck som helst. Även tron om att man har otroligt gott om gris på sin lilla markplätt för att det springer 10-20 st på åteln har nog bidragit en hel del. Detta i kombination med de 2 senaste vintrarna har nog lett till en kraftig minskning överlag, men än värre lokalt. Många jägare har dålig kunskap om viltet helt enkelt. Okunskapen slår tillbaka på dem själva, men tyvärr också jaktgrannarna oavsett om de har skött sig.

Publicerat

Håller med er. Den allmänna uppfattningen om grisarna verkar vara att de tål hur hårt jakttryck som helst. Även tron om att man har otroligt gott om gris på sin lilla markplätt för att det springer 10-20 st på åteln har nog bidragit en hel del. Detta i kombination med de 2 senaste vintrarna har nog lett till en kraftig minskning överlag, men än värre lokalt. Många jägare har dålig kunskap om viltet helt enkelt. Okunskapen slår tillbaka på dem själva, men tyvärr också jaktgrannarna oavsett om de har skött sig.

Nu får jag gå i försvar för oss småjägare.

Har du En åtel på din lilla mark kanske du lyckas skjuta 2-3 grisar på den om året...om du är ihärdig.

Och det finns ingen areal att gå och spåra upp grisarna till deras nästen,så i det stora hela kanske det inte har så stor betydelse för gristillgången på grannens 20,000 ha..... ^_^

Men det är många som inte håller med mig om det.

Puss å kram alla HATERS :P

Publicerat

Jagar själv på en hyfsat liten mark (100 ha) och vet vad det innebär. Drar man igång en åtel så lockar man vilt från omkringliggande marker så enkelt är det. Även säsongsbetonade variationer i födosöket hos viltstammarna kan ha effekt, exempelvis älgar som koncentreras till tallområden på vinterhalvåret. Man får helt enkelt ta med i beräkningen hur mycket ens egen mark verkligen producerar och anpassa avskjutningen efter det. Alternativt får man komma överrens med jaktgrannarna om en annnan lösning (ha gemensam avskjutningsplan, bilda viltvårdsområde etc). Allt annat är oansvarigt. Många drar igång en åtel som lockar in vilt från stora områden och betraktar detta vilt som ens egna. De blir förblindade och skjuter i tron om att viltstammarna är större än vad de är. Tänker många likadant kan det ha stor påverkan på stammen både lokalt och över större områden. I framförallt södra Sverige är det mycket småmarker vilket kan skapa problem.

Publicerat

Nu får jag gå i försvar för oss småjägare.

Har du En åtel på din lilla mark kanske du lyckas skjuta 2-3 grisar på den om året...om du är ihärdig.

Och det finns ingen areal att gå och spåra upp grisarna till deras nästen,så i det stora hela kanske det inte har så stor betydelse för gristillgången på grannens 20,000 ha..... ^_^

Men det är många som inte håller med mig om det.

Puss å kram alla HATERS :P

Ihärdig... Då kan vi skjuta 10-15 grisar om året!!!

Publicerat

Svårt att säga om nettostammen har minskat, men jag tror inte det då avskjutningen varit låg över vintern. Dock ororar jag mig lite för sena födslar, det problemet hade vi även efter förra vintern.

Publicerat

Jag kan bara hålla med jag också. Hade bild på en riktigt mager galt förra veckan och den enda sugga som går där med sin årsgris lider inte heller av övervikt precis.

Verkar vara så att dom inte har aptit heller,tunnerna fulla av majs och vete men dom verkar bara vara där och pela runt bland spillet. Har också tänkt på det där med sjukdomar.Tyvärr raderade jag bilderna på dom magra grisarna men jag skall åka upp och vitja kameran idag så får jag se om dom varit där i veckan som gått.

Men hur kan det vara att två flockar med grisar som i höstas besökte åtlarna varje kväll- natt, bara är pyts väck.

15-18 grisar i ena flocken och 7-8 i andra. Bara gått upp i rök :huh:

Publicerat

Ihärdig... Då kan vi skjuta 10-15 grisar om året!!!

SCHHHHHHH!! :ph34r:

;)

Publicerat

Jag kan bara hålla med jag också. Hade bild på en riktigt mager galt förra veckan och den enda sugga som går där med sin årsgris lider inte heller av övervikt precis.

Verkar vara så att dom inte har aptit heller,tunnerna fulla av majs och vete men dom verkar bara vara där och pela runt bland spillet. Har också tänkt på det där med sjukdomar.Tyvärr raderade jag bilderna på dom magra grisarna men jag skall åka upp och vitja kameran idag så får jag se om dom varit där i veckan som gått.

Men hur kan det vara att två flockar med grisar som i höstas besökte åtlarna varje kväll- natt, bara är pyts väck.

15-18 grisar i ena flocken och 7-8 i andra. Bara gått upp i rök :huh:

Det är inget konstigt om de bara försvinner och det har att göra med att de byter område iom deras födosök. Ibland lockar åtlarna till sig gris, medans andra gånger blir de ratade. Allt beror på hur mycket naturligt foder de har tillgång till!

Grisarna går inte upp i vikt på våra åtlar, eftersom det lilla fodret innehåller alldeles för lite energi.

Det tar lite tid innan de kommer ikapp viktmässigt och någon gång under sommaren är de åter välnärda!

Publicerat

SCHHHHHHH!! :ph34r:

;)

Jo, jag vet!! :wacko: