Publicerat Maj 12, 201114 yr Var så jäkla fint väder idag så jag bestämde mig för att ta ett par bilder randall mod 5 o 8 tillsammans jag har i samlingen. Vad tycker ni? mvh Kimmo Lilja
Publicerat Maj 12, 201114 yr Hej Kimmo. Nu måste jag fråga en sak. Vad är grejen med att inte låta eggen gå ner mot bolstret. Att typ 3mm i glipa bhövs för att kunna slipa snyggt förstår jag men det här ser ju ut som 20 mm.
Publicerat Maj 12, 201114 yr Kanske det här är något för dig? Fast den har du säkert redan. Mod.25 http://www.blocket.se/stockholm/Randall_Made_Knives__Model_25__The_Trapper__33783584.htm?ca=15&w=3 /Mat
Publicerat Maj 12, 201114 yr Författare Hej. Att det är mellan rum mellan riccasson o bolstert är för att man ska kunna ha fingrret där. Jenkkarna har ett eget sätt när man jobbar med en jakt kniv o det är att hålla ett finger där. De tycker att det blir balans mer när de jobbar med kniven. Att annonsen du hänvisar till inte finns längre är för att jag ha köpt den. Fick ett tips av medlemm 30-06 iigår om annonsen o slog till direkt när jag såg den mvh Kimmo Lilja
Publicerat Maj 12, 201114 yr Kanske det här är något för dig? Fast den har du säkert redan. Mod.25 Tänk så rätt jag hade då.. både om intresse och att du redan ägde en(den).
Publicerat Maj 12, 201114 yr Författare Heh heh... Kunde inte låta bli. Man blir lite fanatisk ibland men man måste få unna sig saker ibland så att inte frugan o mina tonårs döttrar slösar allt man har .
Publicerat Maj 12, 201114 yr Vet vad du menar! Själv köpte jag mig en traktorgrävare för att trygga kapitalet!
Publicerat Maj 12, 201114 yr Fina knivar! Speciellt den stora... Vi får väl en bild på den nyinköpta så snart du har den, väl? Annonsen var ju redan borttagen... Sen har jag rådjurshorn med mig från Småland - vad är minsta måttet nere vid kransen för att det ska vara användbart till knivskaft? Och var/hur ska jag mäta?
Publicerat Maj 12, 201114 yr Hej. Att det är mellan rum mellan riccasson o bolstert är för att man ska kunna ha fingrret där. Jenkkarna har ett eget sätt när man jobbar med en jakt kniv o det är att hålla ett finger där. De tycker att det blir balans mer när de jobbar med kniven. Oki. Det kan jag tänka mig att jag skulle gilla då jag håller grymt långt fram för att komma nära bladet.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Författare Funderar själv på om jag ska göra den mindre mod 8 till en användare. Är bara 10 cm blad på den så den borde funka bra.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Jag har haft en sån kniv när jag var liten men den är borta sen länge tillbaka kan dock inte svära på att det var en Randall.. Fanns det fler tillverkare som gör/gjort knivar i samma stuk för ca 25 år sen?
Publicerat Maj 13, 201114 yr Författare Hej. Om det var en Randall du hade är det synd att du inte har den kvar . Kunde vara värde i den då äldre Randall knivar kostar en hel del. Fanns några stycken serietillverkare som gjorde liknande stuk bla marbles som har rätt många knivar därute . Ruana, moran osv... Solingen i tyskland gjorde också några å faktum är att Bob Randall o solingen gjorde några samarbeten. Sen fanns det många liknande billigare varianter från olika tillverkare så ovanligt stuk är det inte :-).
Publicerat Maj 13, 201114 yr Ok får hoppas att det inte var en Randall då men fick den av min farbror när jag var liten och han sa åt mig att vara rädd om den. Så det finns ju en viss risk att det var en sån var även ett litet bryne med i ett fack på slidan, kommer ihåg att jag var nära att skära fingrarna av mig när jag skulle bryna lite.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Kommer inte ihåg vad det stod på kniven eller stenen är trots allt ca 25 år sen jag hade den. Kände igen kniven när jag såg bilderna och kom ihåg att jag haft en sån såg precis ut som den mindre kniven på bilderna
Publicerat Maj 13, 201114 yr Författare Kan mycket väl ha varit en randall. En del av de äldre randall knivarna har en sten som är gråaktig på ena sidan o lite mörkare på den andra.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Inte riktigt i min smak, men det fråntar inte det faktum att de är vackra.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Ok då har jag alltså slarvat bort en mindre förmögenhet fick även en colt från slutet av 1800 som också försvunnit. Man ska inte ge värdefulla grejer till ungar
Publicerat Maj 13, 201114 yr Författare hah hah... Nääe, så är det. Farsan gjorde en kniv en gång när jag liten med egengjord björn huvud i mässing på änden av skaftet. Svartek lite mer mässing. Slidan var också av svart ek o mässing upphängare. Jag var en sisådär 7 8 år o hittade den i lådan. Tyckte att den skulle funka som kast kniv o gick som det gick. Den gick sönder effter man svingat iväg den ett antal gånger mot ett träd o en bod dörr. Fick ångest o samtidigt rädd för vad farsan skulle säga så jag gömde den vackert långt in i lådan igen. Tog inte så lång tid förrän farsan hittade kniven o herr K.Lilja fick jäkligt ont i öronen :-)
Publicerat Maj 14, 201114 yr Snyggt! Jag gillar Randall modellerna, dom är ofta mycket snygare än Bowie. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Maj 14, 201114 yr He he har också kastat sönder ett antal knivar när jag var liten. Har en liten fråga on knivar är detnågon som kommer ihåg dom där små fällknivarna som alla ungar hade förut. Var nån slags infällning av färgad pärlemor i handtaget började just tänka på dom har inte sett dom på bra länge. Kommer ihåg att man höll på att klippa av fingrarna med dom när man högg i nåt hårt som ett köksbord eller liknande