Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargspår?

Featured Replies

Publicerat

Då vi var Vuogga så kom vi precis bakom vad vi tror (98% säker) färska Vargspår. Vi medelade ägaren av Vuogga detta och det blev ett jäkla pådrag. Vad jag nu undrar, är det någon annan som har Vargspår att lägga ut på sidan,  så att jag får jämföra dem med mina foton. Jag ska lägga ut dem här inom kort så att man kan jämföra samt att jag får era expertråd.

Publicerat

Tror jag har bilder på vargspår på min dator hemma..fast jag vet inte hur tydliga de är. Ska iaf kolla senare...

Kan man gissa att den där vargen gjort sina sista spår snart oxå?...ibland slutar dom ju bara göra spår helt plötsligt..särskilt vanligt i fjällvärlden.Konstigt!..kanske har nåt med några fornordiska samespöken att göra...

Publicerat

Om jag inte minns fel så laddade jag upp en bild på ett vargspår, som jag tog när en varg gick förbi våra trakter.  :) Sök i galleriet, e ganska säker att jag har en bild där. Har min telefon som mått bredvid, och tfn e ca 10-12 cm lång.

Publicerat
  • Författare

Här är spåren, är det eller inte... ???

Publicerat
  • Författare

...nästa???

Publicerat

Jaa du Hallen, jättesvårt att säga... man vill ju gärna se det "live" för att kunna ha en åsikt. Men den där hälen på övre stämpeln i övre bilden och så alla tår lite på framsidan av tramdynan liknar lite järvspår tycker jag. Men det är ju bara ett försök till åsikt. Spårvidden(steglängden) är ju oxå intressant för att artbestämma...   

Publicerat

Verkar vara likt järvspår.

Publicerat
  • Författare

Men de järvspår som jag har set är lite mera ojämna, och inte på en rak linje. Mellen avtrycken var det ca. 40-50cm. ??? ??? ???

Publicerat

Tror att det ska vara ca 60cm mellan avtrycken på gråben!!

Publicerat

Jag som också sett spåren live tillsammans med Hallen kunde inte annat än säga att det var varg.

Spikrakt som ett rävspår, tassar som en hand med invikta fingrar, 50 cm mellan varje isättning.

Nåja, jag är ingen expert, men fler än vi såg spåren på fjället och de flesta tycktes ha samma svar utan att vi sagt något om vår iaktagelse...varg. :-

Publicerat

Ska hör med kompisen har jobbar åt länsstyrelsen som jaktbevakare.

Han borde veta det är ju hans jobb.

Publicerat
  • Författare
Ska hör med kompisen har jobbar åt länsstyrelsen som jaktbevakare.

Han borde veta det är ju hans jobb.

Det kom upp en från länsstyrelsen, men han sa både ja och nej beroende på att spåren hade drivit igen då han såg dem. Utifrån korten ville han inte säga att det var varg till 100%.

Publicerat
Det kom upp en från länsstyrelsen, men han sa både ja och nej beroende på att spåren hade drivit igen då han såg dem. Utifrån korten ville han inte säga att det var varg till 100%.

Ok då är det ingen ide att fråga honom.

Publicerat

Här är lite spår efter en varghane. Stegländen för denna var över 150 cm hela tiden under de 6km jag spårade den, dvs det var 75 cm varje spårstämpel.

post-454-1142604045_thumb.jpg

post-18-1142604045_thumb.jpg

Publicerat

Och här är en bild på de spår jag tog när en varg gick genom våra marker. Notera steglängden och avtrycken på bilden. På min bild är de mycket spetsiga och långa steg. Tycker dina spår Hallen e aningen runda.. men jag har ju inte sett så mycket vargspår.

post-104-1142610662_thumb.jpg

Publicerat

Järven svänger lite hit och dit, kan ibland gå i cirklar och svänger i mindre bågar, ofta kan man även se släp från svansen.. De järvar jag sett live har rört sig lite hit och dit hela tiden, medans lo som ja dock bara sett flertalet spår efter, går spikrakt och väjer enbart för träd.. Nu är det ju lite svårt att se vad det är av bilderna att dömma tyvärr.

Rovdjurspår är spännande ibland  :)

Publicerat

Lite svårt att se på bilden men jag tycker att det liknar lospår...på vargens spår borde klorna synas där den trampat...lodjuren går med klorna inne som katten.

Publicerat
  • Författare

Lospår är det då inte, för det var mycket tydliga kloavtryck i spåren.

Publicerat
  • Författare
Och här är en bild på de spår jag tog när en varg gick genom våra marker. Notera steglängden och avtrycken på bilden. På min bild är de mycket spetsiga och långa steg. Tycker dina spår Hallen e aningen runda.. men jag har ju inte sett så mycket vargspår.

Skrivet: 17, 2006, 15:00:45 pmSkrivet av: Klyx 

Infoga citate

Här är lite spår efter en varghane. Stegländen för denna var över 150 cm hela tiden under de 6km jag spårade den, dvs det var 75 cm varje spårstämpel. 

Då jag ser era spår som ni säger ÄR varg, då är jag helt säker på att mina också är det. Bilderna som jag tog gör sig inte rättvisa då jag inte tog dem rakt uppifrån.

Men de såg exakt ut som era spår då man stod bredvid dem. Storleken på avtrycken verkar överenstämma med era.

Publicerat

Det finns tillfällen då lokatterna går med klorna ute, t.ex vid bristande skare och liknande fören som kräver så stor area som möjligt så att djuret inte sjunker. Jag har även sett riktigt stora lo hanar som alltid gått med klorna ute oavsett underlag.

Publicerat

Utgående från fotografierna ser spåren inte ut att vara efter ett hunddjur. Lutar mer åt lo, spåren ser väl så runda ut. Tycker också att spårstämpeln ser så där typiskt asymmetriskt ut som efter ett lodjur, speciellt tydligt på första (nedersta) spårstämpeln på båda fotona, som i så fall skulle vara vänster tass. Jämför med vår hands ovansida med utsträckta fingrar, bortse från tummen.

Ha de´