Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Helmer?

Featured Replies

Publicerat

Helmer är förstås egentligen Helmers husse.

Gotland var hemma när man sedan barnsben skolades i jakt. Stövare var den självklara hunden i familjen. Vi hade den underliga egenheten att försöka få stövaren att jaga hare -något som Gotländska (räv-)jägare i allmänhet betraktade som udda :wacko: ,

Denna jaktliga prägling har varit stark och jag har sedan ungdomen konstant haft en eller flera stövare, alltid med huvudrinriktning att jaga hare (lite rävdrev har dom dock bjudit på som en välkommen bonus). Under 90-talet hade jag en Hamilton men före och efter det har det varit Schillrar i hundgården.

Just nu har jag unghund som har en del kvar att bevisa (Helmer). Å andra sidan lever fortfarande förhoppningen om att det är denna gång som man får Hunden med stort H :rolleyes: . Vi får se...Gam-hunden är pensionerad sedan några år men fungerar som trevligt sällskap till barnen :wub: .

Jaktligt är man en "all-ätare" även om jakten med egen hund alltid prioriteras. Efter flytt från Småland till Sundsvall för ett antal år sedan är dock utbudet av annan jakt inte så stort som tidigare. En och annan älgjaktsdag hinns med liksom skytte mot utskvätta ;) klövvilt i sydligare delar landet och ibland utomlands

Publicerat

Hej och hjärtligt välkommen till detta eminenta forum!

Ingen dåligt flytt (Småland till Sundsvall)... Kvinna eller jobb som orsakade flytten? Brukar ju vara antingen det ena eller det andra... ;)

Publicerat
  • Författare

Hej och hjärtligt välkommen till detta eminenta forum!

Ingen dåligt flytt (Småland till Sundsvall)... Kvinna eller jobb som orsakade flytten? Brukar ju vara antingen det ena eller det andra... ;)

Tack,

Det var en kvinna, numera fru förresten, så flytten var inte förgäves :rolleyes:

Publicerat

Kul att se dig här i trådarna :) Kommer följa Hlemer noga ;)

Publicerat
  • Författare

Kul att se dig här i trådarna :) Kommer följa Hlemer noga ;)

Jag tycker att du skall studera honom ingående på din hemmaplan någon gång under säsongen :rolleyes:

Det var väl ett erbjudande som det är svårt att tacka nej till :lol:

Publicerat

Hej du, och välkommen hit. Dunka in några snabba inlägg så du kommer åt dagböckerna...skall bli kul att läsa om nya rekord på 100 m terräng i Nokia svarta och med bössa på ryggen -för att avstyra oönskade drev på rådjur och räv ;)

/Big Brother

Publicerat

Jag tycker att du skall studera honom ingående på din hemmaplan någon gång under säsongen :rolleyes:

Det var väl ett erbjudande som det är svårt att tacka nej till :lol:

....you are allways welcome ;)

Publicerat

Välkommen hit

Publicerat
  • Författare

Hej du, och välkommen hit. Dunka in några snabba inlägg så du kommer åt dagböckerna...skall bli kul att läsa om nya rekord på 100 m terräng i Nokia svarta och med bössa på ryggen -för att avstyra oönskade drev på rådjur och räv ;)

/Big Brother

Känner viss oro för 100m i stövlar :blush: . Jag är nog inte lika snabb som tidigare :( . Å andra sidan ger Astron ett visst tekniskt övertag :P

Publicerat
  • Författare

Välkommen hit

Man tackar :rolleyes:

Det här verkar vara ett forum befriande fritt från inredningstips :excl:

Publicerat

Det här verkar vara ett forum befriande fritt från inredningstips :excl:

Det kan vi ju alltids ändra på! ;) Har inte haft tanken förrän du nämnde det...

Publicerat
  • Författare

Tips om hur man inreder hundkojan, vapenskåpet eller vaktornet är OK :lol:

Publicerat

Hej & välkommen hit!:D

Publicerat
  • Författare

Hej & välkommen hit!:D

Publicerat

Välkommen hit :)

mvh

Publicerat
  • Författare

Välkommen hit :)

mvh

Tack,

Kul att det finns fler från vårt område. Då förstår man bättre de lokala förutsättningarna :rolleyes:

Publicerat

Jamen precis:)

även jag gjorde en långflytt från sthlm området till sollefteå och snart blir det flytt igen till härnösand :)

mvh

Publicerat
  • Författare

Jamen precis:)

även jag gjorde en långflytt från sthlm området till sollefteå och snart blir det flytt igen till härnösand :)

mvh

Det låter som en rimlig omlokalisering på gång

Publicerat

sätt inga griller i huvudet på damerna här inne..... :):blush:

Publicerat
  • Författare

sätt inga griller i huvudet på damerna här inne..... :):blush:

Sorry :o . Det var liksom inte meningen :blush:

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

Sorry :o . Det var liksom inte meningen :blush:

Jag lovar att om jag startar en inredningstråd (av traditionell typ) så syns det tydligt i rubriken. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Kul du hitta hit..

Varit endel med din bror och jagat fuldjur med släptågande stövare,tills jag emigrerade till norr om norr från Sthlm..Nu tror jag bestämt man håller hus i din examen stad ;)

Vi lär ses framöver och välkommen i kampen mot dom som tror dom sett en kompetent jakthund(spets ägarna) :wub:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kul du hitta hit..

Varit endel med din bror och jagat fuldjur med släptågande stövare,tills jag emigrerade till norr om norr från Sthlm..Nu tror jag bestämt man håller hus i din examen stad ;)

Vi lär ses framöver och välkommen i kampen mot dom som tror dom sett en kompetent jakthund(spets ägarna) :wub:

Han har pratat en del om dig och mycket om din stövare. Jag kämpar på med min egen men för mig är det hare som är mest aktuellt.

Jag hade några bra år i Umeå när jag pluggade. Skogshögskolan hade marker hyfsat nära stan där jag och dåvarande Hamiltonstövarn jagade. det var förresten en hund som jag tog över efter brorsan när den var två år -han hade inte tid :blush:.