Publicerat Maj 14, 201114 yr Hej. Här är en kniv jag gjorde ett tag sedan av ett av fällknivens s1 blad. Grymt stål detta laminerade vg-10 stål. Ska göra en slida till den snart då det är onödigt att den ska bara ligga i lådan. Bladet är ca 13.5 cm långt o hela kniven är ca 25.4 cm långt. Skaftet gjorde jag av ebenholtz, rosewood o mässing. Balansen ligger precis vid guarden. Vad tycker ni? mvh Kimmo Lilja
Publicerat Maj 14, 201114 yr Snygg gillar dina bolster samt att du har petat in två pinns gör inte saken sämre. Lasse
Publicerat Maj 14, 201114 yr Författare Tackar. Pinnsena har jag dig att tacka för Lasse.:-) Satte dit dem för att diskret dekorera lite :-)
Publicerat Maj 14, 201114 yr Riktigt snygg. Lite skillnad i stil från orginalet, fällkniven kanske vill köpa ideen /Petter
Publicerat Maj 14, 201114 yr Tackar. Pinnsena har jag dig att tacka för Lasse.:-) Satte dit dem för att diskret dekorera lite :-) Kan lägga ner ett par pinnar till om du behöver mer med bolster ämnen när jag är klar med dessa. Ska kolla om jag kan få tag i lite andra diametrar också. Lasse
Publicerat Maj 14, 201114 yr Författare Jätte bra Lasse. Tackar o bugar. Vi ska nog se till att få till två fina knivar till dig Lasse.
Publicerat Maj 14, 201114 yr Den var inte alldeles ful, den heller, Kimmo. Men det är aldrig dina knivar i o f s... Stilren, stor och vacker. Min smak, helt klart!
Publicerat Maj 15, 201114 yr Författare Tackar.:-) Gillar pjäsen själv :-) Shamani: Större knivar är riktigt händiga att ha med. :-) Tycker ändå inte den här riktigt känns som stor med sina dryga 13 cm. Lagom på något vis. :-)
Publicerat Maj 15, 201114 yr Tackar.:-) Gillar pjäsen själv :-) Shamani: Större knivar är riktigt händiga att ha med. :-) Tycker ändå inte den här riktigt känns som stor med sina dryga 13 cm. Lagom på något vis. :-) Snygg kniv kompis!
Publicerat Maj 15, 201114 yr Är det månne mitt gamla blad du har snyggat till? Kniven ser riktigt lång ut jämfört med orginalet men det är väl en synvilla på grund av den slanka träbiten. Bra mycket snyggare än orginalet i alla fall Dags att göra om en billigare kniv också kanske... vad sägs om att göra nånting av en Mora 2000?
Publicerat Maj 15, 201114 yr Författare Hej Dahla. Är inte f1an jag ficka av dig. Det här är S1ans blad. Lite längre än f1an. Skulle kunna vara roligt att göra ett nytt skaft till en 2000, varför inte :-)
Publicerat Maj 15, 201114 yr Hur har man sönder skaftet på en gammal morakniv (sån där 20 krs sak...)? Jag har en liten idé som jag funderar på att prova, men jag måste ju ha sönder en kniv först... Och vill helst göra det på smidigaste sätt utan att skräpa ner eller skada sig själv eller omgivningen mer än nödvändigt...
Publicerat Maj 15, 201114 yr Kimmo den var riktigt najs du höjde värdet på kniven med ca 30.000 jämfört med orginalet. nu vill vi se den i sin förvaringsskrud med MVH Eas
Publicerat Maj 15, 201114 yr Hur har man sönder skaftet på en gammal morakniv (sån där 20 krs sak...)? Jag har en liten idé som jag funderar på att prova, men jag måste ju ha sönder en kniv först... Och vill helst göra det på smidigaste sätt utan att skräpa ner eller skada sig själv eller omgivningen mer än nödvändigt... när jag tog av ett skaft så sågade jag skaftet på längden. dvs från längst bak lite vid sidan om mitten o ner mot bladet. sen var det bara o bända av den andra sidan o så vart det klart MVH Eas
Publicerat Maj 15, 201114 yr när jag tog av ett skaft så sågade jag skaftet på längden. dvs från längst bak lite vid sidan om mitten o ner mot bladet. sen var det bara o bända av den andra sidan o så vart det klart MVH Eas Vad behöver jag för sorts såg? Har nog inget lämpligt till plast...
Publicerat Maj 15, 201114 yr jag må nog säga att det var en av de snyggaste du gjort betraktat med mina ögon.
Publicerat Maj 15, 201114 yr Riktigt snyggt med inläggen breis efter garden, och skaftet ger hela paketet ett elegant utseende. Spot on, Kimmo! Skall bli intressant att se en Kimmo slida till den här! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Maj 15, 201114 yr Författare Det går att köpa blad på fällkniven som ni ser :-) Igentligen var det en fulltånge blad men efter lite slipande hade jag en robust sticktang istället :-) Tackar för kommentarerna :-)