Publicerat Maj 15, 201115 yr Flyttade bak siktet på .222an nyss o som vanligt so blir jag konfunderad över när jag har siktet i linje med vapnet Blev som vanligt, ligga kika justera, vrida lite till o ändra fram och tillbaka innan det känns bra. Hur gör ni andra? Hittar inga bra mätpunkter annars borde de ju gå att mäta ex på klackarna för att se när vapnet står i våg och justera siktet efter det. //
Publicerat Maj 15, 201115 yr Flyttade bak siktet på .222an nyss o som vanligt so blir jag konfunderad över när jag har siktet i linje med vapnet Blev som vanligt, ligga kika justera, vrida lite till o ändra fram och tillbaka innan det känns bra. Hur gör ni andra? Hittar inga bra mätpunkter annars borde de ju gå att mäta ex på klackarna för att se när vapnet står i våg och justera siktet efter det. // Monterar fast bössan, hittar riktpunkt, monterar av, monterar på, går till banan och korrigerar
Publicerat Maj 15, 201115 yr http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=529349
Publicerat Maj 15, 201115 yr Eftersom jag är så fruktansvärt klok och kreativf ( ) gjorde jag som följer när jag genomförde denna operation senast: Släpade ut bordet på vardagsrumsgolvet och ställde upp det så långt bort jag kunde från mina garderober. Sen tog jag ur magasinet ur bössan och la den på kanten på bordet. Då låg den plan mot bordet pga. att magasinbrunnen utgjorde ett platt vilplan mot bordet... Nån som begriper vad jag skriver? Jag fattar knappt själv nämligen Nu kunde jag då sikta mot garderoberna som jag har lådor under och således vrida kikaren rätt i förhållande till de horisontella linjerna mellan lådorna. Inte direkt vetenskapligt men det funkade ganska bra. Detta kanske inte låter sig göras om man inte har löstagbart magasin? The Fitzo Way. //The Fitzo
Publicerat Maj 15, 201115 yr Författare http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=529349 Den var inte så dum, funderade i dom banorna. Får se om jag inhandlar en. //
Publicerat Maj 15, 201115 yr Denna 19spänn gissar jag känns lagom dyrt http://www.jula.se/minipass-med-fastmagnet-160031 Dra fast pipan i skruvstädet med gummibackar eller något annat som inte skadar pipan Sätt passet på en planyta på lådan eller på fästena utan överfall om det saknas plan yta och vrid in bössan i våg. Dra fast så bössan sitter fast och montera kikaren och vattra in den på tex justerings tornen eller annan planyta
Publicerat Maj 15, 201115 yr Har använt ett vanligt snickarpass på 60 cm ett par ggr, funkar det med.
Publicerat Maj 15, 201115 yr Har använt ett vanligt snickarpass på 60 cm ett par ggr, funkar det med. Japp desto längre pass desto exaktare blir det men 2meters byggpass är lite svårt att hantera Det fina med julas lilla är magneten som håller det på plats på bössan så man får två fria händer att vrida och dra åt skruvstycket.
Publicerat Maj 15, 201115 yr Författare Hittade en Level level på Cabelas, hittade lite mera prylar där med till fina priser men när jag skulle klicka på köp, så ser jag att de inte skickar något som har med handladdning eller liknande till oss i Övriga världen //
Publicerat Maj 15, 201115 yr Eftersom jag inte gärna pillar med kikarmontaget så åker jag till ”smeden”. Då vet jag att det blir gjort efter alla konstens regler!
Publicerat Maj 16, 201115 yr Om man har "rätt" smed...... Jag har fått utföra "gjortomgjorträtt" ett par gånger med montage som bönhasar varit på. Om man kunde förstå varför det skall våldas så förb---at Raggarö
Publicerat Maj 16, 201115 yr Min gubbe satte en liten laser i loppet som skulle lysa rakt fram. Därefter satte han riktmedlen i mitten eller utgångsläget (lika mycket höger som vänster kvar) i kikarsiktet. Tillslut justerade han in fästena så att korset satt i laserpricken. Det slog faktiskt inte mer än 10 cm fel på 100 m vid inskjutning. Har undrat var han köpte laserprylen ? En liten penna som gick att justera efter kaliber....
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare Min gubbe satte en liten laser i loppet som skulle lysa rakt fram. Därefter satte han riktmedlen i mitten eller utgångsläget (lika mycket höger som vänster kvar) i kikarsiktet. Tillslut justerade han in fästena så att korset satt i laserpricken. Det slog faktiskt inte mer än 10 cm fel på 100 m vid inskjutning. Har undrat var han köpte laserprylen ? En liten penna som gick att justera efter kaliber.... Den biten är ganska lätt, problemet är att få vapen och riktmedel i våg med varandra... //
Publicerat Maj 16, 201115 yr Efter alla bilder som florerat på nätet om kvarglömda bore-sighters i pipan och resultatet så får det bli den gamla vanliga metoden; slutstycke ur - kika genom pipan -skruva kikarsiktet till samma punkt. (tillräckligt grovriktat !) Raggarö
Publicerat Maj 16, 201115 yr Efter alla bilder som florerat på nätet om kvarglömda bore-sighters i pipan och resultatet så får det bli den gamla vanliga metoden; slutstycke ur - kika genom pipan -skruva kikarsiktet till samma punkt. (tillräckligt grovriktat !) Raggarö det funkar för mig med. lägger upp bössan i skyttesäckarna och har upptäckt att det blir jävligt bra om jag siktar på min gatuskylt på ett "ö" i det namnaet. för om jag centrerar ringen i pipan skall korset ligga mitt mellan prickarna och strax över. funkar asbra varje gång!
Publicerat Maj 16, 201115 yr Några bilder på en propp f´låt Boresighter: http://mrcompletely.blogspot.com/2007/03/bore-sighter-left-in-barrel-ouch.html Raggarö
Publicerat Maj 16, 201115 yr Några bilder på en propp f´låt Boresighter: http://mrcompletely.blogspot.com/2007/03/bore-sighter-left-in-barrel-ouch.html Raggarö Den är klart jobbig.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Den biten är ganska lätt, problemet är att få vapen och riktmedel i våg med varandra... // I våg ? Beror det på riktmedlen. Om jag har en Sako med warne-fästen (två stålbitar) kan jag väll inte göra så mycket med ett vattenpass. Skiten sitter ju som det gör när skruvarna är åtdragna. Fiffla med att försöka höja det ena eller sänka det andra låter avancerat för mig. Jag kan i mina prylar inte tänka mig mer eller mindre våg på något sätt. Eventuellt med andra fästen. Har jag fattat det fel ?
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare I våg ? Beror det på riktmedlen. Om jag har en Sako med warne-fästen (två stålbitar) kan jag väll inte göra så mycket med ett vattenpass. Skiten sitter ju som det gör när skruvarna är åtdragna. Fiffla med att försöka höja det ena eller sänka det andra låter avancerat för mig. Jag kan i mina prylar inte tänka mig mer eller mindre våg på något sätt. Eventuellt med andra fästen. Har jag fattat det fel ? I våg blir fel... My bad. Vapnet och siktet måste ju sitta i lod båda två för att allt ska klaffa, förhoppningsvis får jag hem lite finurliga saker framöver som hjälper till. //
Publicerat Maj 19, 201115 yr Jag kör på känn. Drar ringarna lätt och justerar sen. Håller bössan en bit från mig och jämför hårkorset med lådans överdel. Justerar tills det ser rakt ut. Brukar funka riktigt bra faktiskt.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Kompisen trycker in en packe bladmått mellan kikarsiktets plana undersida och skenan - Färdigt "simply the kiwi-way...." Fungerar som sagt endast då man har två planparallella ytor och inte på Leupold (om du nu inte vill se 3 graders lutning på riktmedlet i förhållande till tornen: http://bulletin.accurateshooter.com/2009/02/canted-reticles-serious-problem-needs-to-be-addressed/ Jag har faktiskt sett ett sådant snett riktmedel - det syntes tydligt Raggarö