Publicerat Maj 16, 201115 yr Enris, al och äppelträd är väl klassiska inhemska rökgeneratorer men med vad mer, som växer i vårt land kan man producera välsmakande rök i sin rök? Är nästan färdig med min nya varmrök, modell XXL och vill vidga mina rökvyer. Gillar starka smaker och är ju en "sucker for" enris till både kött och fisk. Nya röken BTW är helt enkelt en av kronans utrangerade koktrossar, 200 liters rostfri kokgryta som försetts med ett galler inuti och jag kommer att kunna röka en hel gris upp emot 20-25 kilo per gång.
Publicerat Maj 16, 201115 yr alla fruktträd går att röka. prova körsbär t.ex. får du tag i hickory så är det fint till hjortdjur också. äppel till fläsk osv.
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare Ska försöka få tag på lite körsbär, hickory växer det väldigt lite här... Får väl kasta i yxskaftet. Nå'n som testat lönn?
Publicerat Maj 16, 201115 yr Ska försöka få tag på lite körsbär, hickory växer det väldigt lite här... Får väl kasta i yxskaftet. Nå'n som testat lönn? alla lövträd funkar. resultatet sen är en annan sak.. ställer mig tveksam till björk. ek borde ju bli häftigt? lönn vetefasen ? prova!
Publicerat Maj 16, 201115 yr Ek borde ge en kraftfull smak inte testat men kan det tänkas påminna om hickory?
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare Ek borde ge en kraftfull smak Ek ja... Funkar i alla fall bra på en del drycker jag brukar dricka!
Publicerat Maj 16, 201115 yr Alspån ska det vara! Sen kan man krydda med enris/bär om man gillar det. Jag använder alspån och det blir jättegott. MVH
Publicerat Maj 19, 201115 yr har för mig att det inte är speciellt nyttigt aatt använda ek då det finns en hel del syror i ek som inte är så hälsosamma! detta kan jag dock inte säga helt med säkerhet då det är något som jag har hämtat ur mitt bakhuvud och kan vara förvanskat av annan information!
Publicerat Maj 19, 201115 yr Det enda jag har rökt är tobak... Fast det har jag ju slutat med. Sorry för OT, kunde inte motstå...
Publicerat Maj 19, 201115 yr Det enda jag har rökt är tobak... Fast det har jag ju slutat med. Sorry för OT, kunde inte motstå... Har gått och väntat på den kommentaren....
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Har gått och väntat på den kommentaren.... Konstigt att det dröjt och att ingen menat på att "Rock N' Rolltobak" ska det vara.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Konstigt att det dröjt och att ingen menat på att "Rock N' Rolltobak" ska det vara. Sant. Jag ska dra igång röken och övningsksköra lite. Då blir det alspån och kanske pröva Whisky rök spån
Publicerat Maj 19, 201115 yr Har gått och väntat på den kommentaren.... Då behövde du inte vänta förgäves.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Efter egen erfarenhet så undvik björk, speciellt med nävern på. Det kan bli fn så besk smak av den röken. Annars går alla lövträd bra. Vet att Mora salt o rökeri som är proffs på det här har en stor hög med al på gården vilka de använder ihop med enris:)Å de har fått flera priser för sina rökta varor genom åren.
Publicerat Juni 9, 201114 yr alla lövträd funkar. resultatet sen är en annan sak.. ställer mig tveksam till björk. ek borde ju bli häftigt? lönn vetefasen ? prova! Björk har jag använt flera gånger. Med enris mellan varven. Rökt ett antal älghjärtan och fått idel lovord för resultatet(Kanske något syrligare smak men riktigt gott!). Passar kanske ännu bättre till fisk framför allt om du kryddar lagen med citronpeppar. Gran med enris funkar också.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Al, eller arder som den kallas här, blandat med enris använder vi till rökning, arder används oxå i den gamla vedeldade bakugnen där vi bakar tunnbröd paltbröd och segkakor
Publicerat Juni 9, 201114 yr Al, eller arder som den kallas här, blandat med enris använder vi till rökning, arder används oxå i den gamla vedeldade bakugnen där vi bakar tunnbröd paltbröd och segkakor Al är nog alla överens om att det är det bästa/vanligaste till rökning, gärna med lite enris. Misstänker att du är klyktattare/melfaring Här heter det årdra...