Publicerat Maj 16, 201114 yr Hej alla glada, pjbtwo är en Värmlänning som snart ska bli gubbe. Huhhh hemska tanke. Jakt är något som alltid funnits runt omkring mig. I princip alla mina kompisar jagar eller har jagat. Själv har jag liksom aldrig haft tid eller lust att börja. Jakt för mig har varit liktydigt med att sitta på en stubbe i oktober och frysa arslet av sig. Efter 10års exil i kungliga hufvudstaden så bestämde jag och min fru, 2004 att flytta hem till sköna Värmland igen. I samband med detta så köpte jag också ett litet skogsskifte, mest för att ha lite skog att pyssla om och inte i syfte att börja jaga, det funkade ju bra att få lite mark-kött från jaktlaget. Men så en dag frågade en kompis om jag inte skulle följa med han och hans Vorsteh på lite skogsfågeljakt. Herregud!!! är det så här jakt egentligen är!!! Det var så långt från att sitta och frysa på en stubbe som man kan komma. Jag måste erkänna att jag blev helt såld direkt, så det var bara till att börja ta jägarexamen. Jag är förnärvarande inne i slutfasen av jägarexamen. Jag har gjort den teoretiska biten och ska nu i veckorna som följer försöka klara den praktiska biten. Det kommer antagligen att bli hagel- och klass2provet som avklaras först och sen lite senare i sommar även klass1. Just nu håller jag på att förkovra mig i .22lr gevär. Har insett att det nog är smartast att börja med en hagelpang ocn en 22:a. Var först inne på att skaffa en hagelpang och en grym toppfågelbyssa i nån udda kaliber men har insett att om man som nybörjare ska ha möjlighet att mängdträna kulskytte så är det .22lr som gäller. Udda kalibrar och handladdning får komma längre fram om intresset fortfarande håller i sig. Fast en grym pang med Varmintpipa i cal. 25-06 hade inte varit helt fel :-) Nåja, det var en liten kort presentation, vi kanske ses i forumet. //
Publicerat Maj 16, 201114 yr Hjärtligt välkommen hit Värmlänning, Värmlänningar är alltid xtra välkomna Törs man lite nyfiket fråga var du har ditt lilla skogsskifte?
Publicerat Maj 16, 201114 yr Visst fasen är det kul med jakt och visst är det kul när ens fördomar om saker och ting kommer på skam. Tycker jag som också började jaga i mogen ålder.... Javisst fan, välkommen skall du vara!
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare Tackar tackar. MarkusR, mitt lilla skogsskifte har jag i Vitsand, ca tre mil norr om Torsby. Det ingår i Vitsand VVO som är ca 6000 ha. Är du månne en värmlänning själv? Sent from my HTC Desire using Tapatalk