Publicerat Maj 17, 201114 yr Eggen är ju nerslipad på tången. Då måste ju ganska stora delar av tången vara härdad, eller? Min plan är att borra och slipa till ett hål med samma form som eggen under bladet. Jag hör det hela lite för litet och knackar det sedan på plats. Hur har ni gjort? https://www.nordellknives.com/portal/index2.php?option=com_oscommerce&osMod=popup_image&pID=928
Publicerat Maj 17, 201114 yr Japp den är säkert härdad en bit upp. Man brukar ha stål en bit upp på tången. Men det är bara för att tången blir mer tålig då. Det blir stora påfrestningar just där. Med sådana där blad föredrar jag att ha genom gående tånge och nita på baksidan av skaftet. Det är huggare och på dom blir det rätt stora påfrestningar. Seved
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare Tackar! Men hur skall man göra med bolstret. Alltså jag tänkte ha en lite parerstång i mässing som är typ 5 mm tjock som också agerar bolster.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Det går fint. Du klämmer bara dit det lägnst ner på tången mot bladet. Som med andra bolster. Sen sätter du träet ovanpå det och nitar på baksidan av träet. Fattar du hur jag menar Seved
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare Jag försöker alltså fila till någonting sånt här? Och fixar den sista passformen med att trycka dit den? Vad det gäller niten. Menar du att den skall gå igenom tången (typ corby) eller att man svetsar på en liten bit gängtapp i tångens förlångning?
Publicerat Maj 17, 201114 yr Så här gjorde jag min. Märk bra och borra/fila upp ett lagom hål. På med träet som Seved säger, kapa till ett bolster baktill med ett hål som är exakt som den sista biten av tången och knacka med kulhammare med nätta slag. Slå inte hårt, för då skär eggen in i främre bolstret, små nätta slag är melodin. Jag brukar också limma med långsamhärdande epoxy och nitar innan limmet torkat. Det sitter som berget! Nitning av bakre mässingen under limmningsfasen Och färdigslipat bakstycke Notera att de sista bilderna är på en annan kniv, bakre mässingen är mycket större på Leuku kniven. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Maj 17, 201114 yr Lämna 2 mm av tången ungefär ovanför sista mässingbiten baktill innan nitning, så blir det ganska lagom. Men se till att mäta ut den längden när skaftet är sammanpressat.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Hej. precis som kalle skriver. Fräs liten fördjupning i toppholken så att nitningen går fint in där när du knackar.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare Vilka bilder! Tusen tack alla. Det är alltså tången som blir niten. Den biten reder jag nog ut. Hur mycket mindre än bladet skall bolstret vara. Ska det glida på plats eller skall man göra det 0,2 mm mindre och knacka till det sista? Jag har tänkt att köra 5 mm.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare Går det att borra i tången 2 cm under bolstret eller är det härdat där. Jag ser ingen gräns eller färskiftning på min tång.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Ah titta ja. Toppen bilder Kalle. Precis så menade jag. Ja tången är nog härdad hela. Du kan ju värma upp lite av slutet på den så den blir mjuk å går bra att nita. För du nitar själva tången mot en bricka eller som Kalle har gjort. Seved
Publicerat Maj 18, 201114 yr Författare Kom att tänka på en sak. Det kanske blir lättare att förklara om jag visar vad jag ämnar att göra. Nu är det bara inpassningen av parerstången (det jag tidigare kallade för bolstret) som jag funderar på. Ska man göra hålet lite för litet och trycka det på plats eller skall det glida på plats själv?
Publicerat Maj 18, 201114 yr Är det mässing så gör du bara smalare skåra nertill än blad egget o knackar försiktigt. :-)
Publicerat Maj 18, 201114 yr Författare Mässing blir det. När det gäller tången skall den mjukglödgas eller skall man glödga den lite när man knackar till den också?
Publicerat Maj 18, 201114 yr Nej det räcker att du glöggar den en gång till mörkt rött, då är den mjuk sen, tills man skulle härda den igen. Med fördel kan du glögga den innan du börjar skafta. Förresten det är väl kolstål i bladet, det brukar det vara. Seved
Publicerat Maj 18, 201114 yr Då så bara att värma på. Har man ett rostfritt blad får man svetsa på lite blötjärn där man vill nita bladet. Seved