Publicerat Maj 17, 201114 yr Bytt ammo och ska fixa fram ett nytt klick-kort till 22lr men som vanligt stämmer inte dem vanliga programmen för mig. Antar att luftmotståndet är betydligt lägre för en subsonic kula för kulbanan blir bättre än programmet förutspår, finns det några gratis program på nätet? Eller är det så att vanliga programmen ska fungera
Publicerat Maj 17, 201114 yr vet att int.mats räknade på detta men jag kom inte ihåg vad han kom fram till, bc'n på asken stämde iallafall inte Andreas
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare vet att int.mats räknade på detta men jag kom inte ihåg vad han kom fram till, bc'n på asken stämde iallafall inte Andreas Det är Norma2 jag ska använda den skall ha G1 .131 men det stämmer inte något bra närmast kommer jag med att sätta .19 men det stämmer inte heller hela vägen så antar att det krävs en annan formel i programmet. Men är ju en praktisk man så kommer att skjuta fram ett klick-kort men blev nyfiken om det finns något program som stämmer att använda som grund. PS: du ska få tjuvkika på kortet innan 10-11/6
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare har ett ut till 200 redan Andreas Jasså men det är väl 50 meters intervaller gissar jag på tok för grovt för korthållsfält kommer en ny utgåva med 10 meters intervaller 50-150 så fort vinden blir snäll. Googlade problemet och hittade nog svaret varför dem vanliga programmen fungerar dåligt: Det största problemet är att beräkna hur kulan bromsas. Den bromsande kraften är, liksom anslagsenergin, propertionell mot kvadraten på kulans hastighet. Vid hastigheter över 340 m/s (ljudhastigheten i luft) är inbromsningen faktiskt något lättare att beräkna. Man behöver då endast ta hänsyn till en, helt dominerande faktor som bestämmer hur kulan bromsas. Detta beror på att kulan bromsas huvudsakligen av reaktionskrafter från den energi som avges genom bogvågen, och inte genom att kulan måste pressa undan luft i sin färdväg. Tyvärr är bromsningsfaktorn beroende av hastigheten och varierar under kulans flygtid. För att förenkla beräkningarna kan man dock använda en enklare bromsningsfaktor som varierar linjärt från 0-600 m. Felet som uppstår därigenom är så litet att det saknar praktisk betydelse.