Publicerat Maj 18, 201115 yr Hur gör ni med hundarna för att vänja dom med smällar? Ska skaffa älghund var det tänkt bara lillsprätten där hemma lägger ner. Hade en Tjt som var smällrädd och vill undvika att det ska hända igen. Iofs så var hon livrädd för allt, dammsugare andra hundar you name it.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Tog min till skjutbana när jag var själv där. Frugan och kidsen fick starta en bit ifrån mig och jag sköt och hon närmade sig mig. Vi ringde mellan varje skott och hunden var bara nyfiken. Då var hon bara fyra månader. Pröva på långt håll ifrån skytten och var lugn och lek med hunden.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Jag skottvänjer inte mina hundar längre då jag tror det är svårt att finna ett mera positivt tillfälle att vänja den med skott än då det vilt dem skäller fälls Men nu har jag trädskällare och skjuter med klen kaliber en älghund kanske man ska tänka sig för innan man drar på med sin största magnum. En promenad i närheten av en skjutbana så man kan närma sig smällarna för att se hur hunden reagerar är väl inte fel.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Jag skottvänjer inte mina hundar längre då jag tror det är svårt att finna ett mera positivt tillfälle att vänja den med skott än då det vilt dem skäller fälls Men nu har jag trädskällare och skjuter med klen kaliber en älghund kanske man ska tänka sig för innan man drar på med sin största magnum. En promenad i närheten av en skjutbana så man kan närma sig smällarna för att se hur hunden reagerar är väl inte fel. Ja man ska vara försiktig med deras hörsel. Nu är min hund med mig i maskinen på jobbet så hon är van med div oljud.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Att inte skotträna tycker jag vara riskabelt vet många hundar som blivit förstörd av kulor som visslar ovanför skallen.... Tänk på att det är inte säkert att det är du som skjuter de första smällarna åt hunden......
Publicerat Maj 18, 201115 yr 3e älgen som blev skjuten för min äldsta tik vart just skjuten av en passare med inte mindre än sju kulor och sen hade jag ett litet problem, Hon vart ordentligt berörd..... 1. sköt med 22m på ett avstånd där hon inte brydde sig (provade mig fram) tror att det va närmare km eller iaf 800 m... hon va i hagen och sambon kollade reaktionen genom fönstret... 2. Jag minskade avståndet sakta men säkert varje dag, jag sköt upp ett mag varje tillfälle och passade samtidigt på att sätta upp olika måltavlor och att träna på, det märktes när jag gått för fort fram då va hon lite orolig när jag kom tillbaka.... 3. Det tog ca 2 veckor för mig att få bort berördheten och jag stod ca 50 m ifrån tiken och sköt och hon låg lugnt och tittade på mig..... 4. bytte sedan till hagelbrakarn och gjorde samma sak fast då gick jag lite fortare fram..... Ser som en självklar sak att träna!
Publicerat Maj 18, 201115 yr Har sett till att promenera mot skjutbanan när jag vet att människor som vi känner är där och skjuter. så en helt vanlig promenad och helt enkelt inte göra en stor grej av att det smäller. När man börjar sin promenad ett par kilometer bort så reagerar de inte speciellt mycket när man sedan går in på området heller för att hälsa på folket. man kan om man har en lugn hund göra detta på en gång annars delar man upp det och går första dagen ett par kilometer där ifrån för att sedan förflytta sig närmare.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Min blev nyfiken och ville undersöka vart smällarna kom ifrån. Sista skottet var hon bara 10 meter ifrån, Frugan sa att hon inte blev rädd eller liknande.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Tycker absolut även jag att det är av vikt att vänja hundar vid skott av olika slag. Inte bra bara i skogen, utan även vid nyår och liknande... Mvh
Publicerat Maj 18, 201115 yr Har alltid tagit mina valpar till skjutbanan. Sitter i bilen med valpen i knät med radion på. Minskar efter hand ljudet på radion. Upprepar detta några gånger. Har aldrig varit några problem.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Jag fick ett råd av en ripjägare som sa att han aldrig skottränat sina hundar och de är inte skotträdd trots att det skjuts rakt ovanför hundarnas huvud med kal.12. Då blev jag nyfiken. Hans förklaring var att, om det skjuts då det ska skjutas, dvs. då hunden är helt fokuserad på viltet så blir den aldrig skotträdd. Jag köpte den förklaringen. Det stämmer även för oss människor om man tänker till. När jag har rätt fokus på bytet, märker jag knappt att skottet går. Jag körde utan skotträning på min nuvarande finnspets och det funkar klockrent. Den blinkar inte ens fast jag brassar på med kaliber 12 väldigt nära hunden. Det funkade för mig och jag ska inte skotträna nästa hund heller. Däremot hade vi en injagad unghund i älglaget som i princip blev förstörd då den var på pass med husse och inte fick med sig att husse sett älg och gjorde en "amerikans patron ur" alldels intill den slumrande hunden.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Jag fick ett råd av en ripjägare som sa att han aldrig skottränat sina hundar och de är inte skotträdd trots att det skjuts rakt ovanför hundarnas huvud med kal.12. Då blev jag nyfiken. Hans förklaring var att, om det skjuts då det ska skjutas, dvs. då hunden är helt fokuserad på viltet så blir den aldrig skotträdd. Jag köpte den förklaringen. Det stämmer även för oss människor om man tänker till. När jag har rätt fokus på bytet, märker jag knappt att skottet går. Jag körde utan skotträning på min nuvarande finnspets och det funkar klockrent. Den blinkar inte ens fast jag brassar på med kaliber 12 väldigt nära hunden. Det funkade för mig och jag ska inte skotträna nästa hund heller. Däremot hade vi en injagad unghund i älglaget som i princip blev förstörd då den var på pass med husse och inte fick med sig att husse sett älg och gjorde en "amerikans patron ur" alldels intill den slumrande hunden. Därför skulle inte jag rekomendera någon att inte skotträna, för om allt går rätt till då märker aldrig hunden skottet men om man gör en miss då?
Publicerat Maj 18, 201115 yr Därför skulle inte jag rekomendera någon att inte skotträna, för om allt går rätt till då märker aldrig hunden skottet men om man gör en miss då? Jag har skottränat flera hundar innan jag började hoppa över skotträningen. Jag påstår inte att det är fel at skotträna, bara lite onödigt om man gör rätt under jakt. Med skällande fågelhund är det iaf. lätt att konstatera om jag ska skjuta eller ej(när hunden skäller). Det jag däremot skulle vilja påstå är att det kan gå illa även med en skottränad hund om man gör en miss, dvs skjuter vid fel tillfälle.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Författare Man får väl helt enkelt ta en sväng mot banan och prova. Ska bara köpa en först.
Publicerat Juni 6, 201115 yr Författare Passade på att fråga uppfödaren och han körde med skjutbanetekniken. Får nog prova det tror jag. Fast det sket ju sig med tysken det. Men å andra sidan var hon ju inte riktig på nåt sätt så man ska nog inte dra paraleller där.