Publicerat Maj 18, 201115 yr Nu har man börjat fundera på att köpa en hundförarbössa. Nån här som jagar med tikkas battue öppna riktmedel och kan ge lite feedback.
Publicerat Maj 18, 201115 yr T3:orna skjuter oftast riktigt bra, även om jag själv är bakom spakarna dvs... Tycker själv om riktmedlen och funderar själv på en Battue, men då till en ren allmän jakt, då jag ännu inte har någon jämthund. Mvh
Publicerat Maj 18, 201115 yr Hej, har en tikka t3 battue i 9,3 x 62 som jag är väldigt nöjd med. Går mest med en 1-4 x Trijicon när jag går med hund, men vid riktigt trånga pass och vid eftersök plockas den bort. Och då är dom öppna riktmedlen jättebra, snabba att uppfatta för ögat och tillräckligt precision för avstånd upptill ca 80-100 m (större klövvilt) Brukar alltid skjuta några serier på älgbanan med de öppna riktmedlen varje år med gott resultat. Om man ska säga något negativt om dom öppna riktmedlen så kanske de är något ömtåliga, men mina har hållit nu i 3 år förutom att jag lyckades slå bort kornskyddet men hittade det på marken så det var bara att trycka dit det igen.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Undantaget en bygelrepeter, så är T3 Battue optimal som hundförarpang, speciellt Lite-modellen om man ska bära på den hela dagarna under hösten. De öppna riktmedlen är absolut de bästa jag använt, och då är jag ju en utpräglad nörd när det gäller att köra med öppna riktmedel. Bössan, ( som är fruns egentligen, men jag får låna den ibland.. )används med de öppna som primärsikte, ifall jämten kommer med någon arg nalle i släptåg, och de gånger som optik behövs, så sätts en Leupold 2-7x33 dit med Warne snabbfästen, som passar direkt i spåren på lådan, mycket smidigt. Inga problem att skjuta bra med de öppna riktmedlen på älgprovet heller, bara att träna in sig på dem, så går det som en dans sen. Dock kan jag hålla med om att de kan vara lite känsliga, så man får vara lätt på handen när man skruvar på det, lätt att dra sönder gängorna på siktet, som är i aluminium....jag vet av egen erfarenhet. Men förutom det, så är det en superb bössa, som alla T3:or, och slutstycksgången är som en varm kniv i smör, och trycket är mycket bra.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Hej. jag har varit och skrivit på en licens på en battue light i 8*57js , har nu i början tänkt att sitta på pass men inom en snar framtiden så blir det att gå med hund:D. Vad har ni jägare för erfarenhet av 8*57? dom jag har pratat med om 8*57 säger att det är en bra alltid allo kaliber och att den börjar bli vanligare och vanligare på marknaden? Sen har man hör hört att det massa negativt oxå men vad säger ni?
Publicerat Maj 19, 201115 yr 8x57 är en alldeles utmärkt "allroundpatron" för svensk högviltsjakt. Jag har använt den i flera olika bössor och skjutit rätt skapligt med vilt med 8x57, jag har aldrig kännt att jag haft "för lite bössa" när jag använt min 8x57 men även för det lite mindre viltet funkar den OK även om jag har andra förstahandsalterntiv för dessa vilt. Nackdelen kan väl främst sägas vara ett lite sämre utbud på färdigladdade patroner, ett lite högre ammunitionspris än t ex 308 win och såklart lite större rekyl än t ex en 6.5x55. För oss handladdare finns det inte heller den uppsjö med kulor att tillgå i 8x57 som det finns i .308, 7mm eller 6.5mm även om det helt klart finns tillräckligt med kulor att tillgå. En T3 battue i 8x57 torde enligt mitt sätt att se på saken ligga rätt nära det optimala för en hundförarbössa om det kommer att skjutas lite blandat vilt. Henrik
Publicerat Maj 20, 201115 yr Tack för svar . Mitt mål är att börja ladda själv, men innan man har fått rätt kunskaper om det så får det bli att köpa. Vet du någon bra amunition på vildsvin i 8*57:an:huh:, jag har inte kommit in i amunitionsvärlden än nämligen.
Publicerat Maj 20, 201115 yr En T3 battue i 8x57 torde enligt mitt sätt att se på saken ligga rätt nära det optimala för en hundförarbössa om det kommer att skjutas lite blandat vilt. Har sagt det förr, men det tål att upprepas. Fick jag bara ha en kulbössa, så blev det utan tvekan en Tikka T3 Lite Battue i 8x57JS. Iofs lite nostalgikaliber för mig, då jag sköt min första älg med en 8x57JS..