Publicerat Maj 18, 201115 yr Hej, har funderingar runt min 8x57 js. Om man ska skjuta rådjur elr bäver, är det en bra kaliber till det? Finns det en speciel kaliber till just rådjur och bäver? Tacksam för all vettig info. Tack på förhand!
Publicerat Maj 18, 201115 yr Hej, har funderingar runt min 8x57 js. Om man ska skjuta rådjur elr bäver, är det en bra kaliber till det? Finns det en speciel kaliber till just rådjur och bäver? Tacksam för all vettig info. Tack på förhand! 8x57 duger mer än utmärkt för både bäver och rådjur. en utav de bättre allroundkalibrarna som finns =)
Publicerat Maj 18, 201115 yr Författare 8x57 duger mer än utmärkt för både bäver och rådjur. en utav de bättre allroundkalibrarna som finns =) Okej, tack! Vet du vilka kulor som är bäst? Blir det stora skotthål? Vill ju gärna ha ett fint skinn av bäver
Publicerat Maj 18, 201115 yr Okej, tack! Vet du vilka kulor som är bäst? Blir det stora skotthål? Vill ju gärna ha ett fint skinn av bäver kan fråga farsan imorrn, han har en 8x57js och den använder han rätt ofta
Publicerat Maj 18, 201115 yr Författare kan fråga farsan imorrn, han har en 8x57js och den använder han rätt ofta Okej, schysst!
Publicerat Maj 18, 201115 yr Har skjutit några bävrar med min 8:a de flesta i huvudet då gör ju skottskadorna ingenting en skjöt jag så att den ej var nåt att ta rätt på tänkte skjuta huvudet på en liten bäver men den satt emot mig och skottet tog något lågt....mos blev det....
Publicerat Maj 19, 201115 yr Hej, visst kan man skjuta både rådjur och bäver med 8x57. Jag har själv aldrig använt kalibern till bäver men jag har däremot skjutit en del rådjur med den med gott resultat. Skall du inte använda bössan till större vilt än rådjur så skulle jag däremot inte rekommendera den, 8x57 är i mina ögon en utmärkt allroundkaliber för varierad jakt på svenskt vilt men om du i huvudsak kommer att skjuta mindre vilt så är den att betrakta som "overkill". För renodlad jakt efter rådjur och bäver skulle jag absolut rekommendera en klass 2 kaliber och om du bara kommer att jaga klass 1 vilt i mindre omfattning är 6.5x55 ett svårslagbart alternativ. Henrik
Publicerat Maj 19, 201115 yr Jag skulle också vilja tillägga att 6,5x55 med en 96gr. Vmax har bättre ballistik än de snabba 22.or jag har tittat i tabellerna på.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Hej, visst kan man skjuta både rådjur och bäver med 8x57. Jag har själv aldrig använt kalibern till bäver men jag har däremot skjutit en del rådjur med den med gott resultat. Skall du inte använda bössan till större vilt än rådjur så skulle jag däremot inte rekommendera den, 8x57 är i mina ögon en utmärkt allroundkaliber för varierad jakt på svenskt vilt men om du i huvudsak kommer att skjuta mindre vilt så är den att betrakta som "overkill". För renodlad jakt efter rådjur och bäver skulle jag absolut rekommendera en klass 2 kaliber och om du bara kommer att jaga klass 1 vilt i mindre omfattning är 6.5x55 ett svårslagbart alternativ. Henrik okej, ne jag kommer jaga t ex älg och kanske björn också med den så jag ska ha den kvar till det. Jag fick den av min morfar så jag vill gärna använda den så mkt som möjligt, och kunna använda ett å samma vapen till så många olika vilt som möjligt. Är jäkligt sugen på en 222, så det blir nog en sådan så fort jag hittar en i rätt pris för mig:)
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Jag skulle också vilja tillägga att 6,5x55 med en 96gr. Vmax har bättre ballistik än de snabba 22.or jag har tittat i tabellerna på. okej, tack! skulle du kunna skicka länken till tabellerna du hade tittat på?
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Har skjutit några bävrar med min 8:a de flesta i huvudet då gör ju skottskadorna ingenting en skjöt jag så att den ej var nåt att ta rätt på tänkte skjuta huvudet på en liten bäver men den satt emot mig och skottet tog något lågt....mos blev det.... Okej, tackar!
Publicerat Maj 19, 201115 yr Av det jag har läst så låter kalibern som ett rimligt val för dig. Den räknas i mina ögon till en av de tre stora allround-kalibrarna med vilka jag menar .308 Win, .30-06 och 8x57JS. Samtliga kalibrar som med rätt kula i rätt vikt kan användas till nästan allt vilt. I och med att du vill kunna jaga björn med vapnet så går ju 6.5x55 mm bort. Annars är den svårslagen för den som mest jagar klass 2-vilt men ibland jagar klass 1-vilt. .308 går bort på grund av att den är på gränsen för björn. Det enda riktiga alternativet för det som du kommer jaga är väl .30-06. Men 8x57JS låter som ett mycket bra val för dig. Tillsammans med en .222 Rem kommer du ha en kombination som funkar till allt.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Av det jag har läst så låter kalibern som ett rimligt val för dig. Den räknas i mina ögon till en av de tre stora allround-kalibrarna med vilka jag menar .308 Win, .30-06 och 8x57JS. Samtliga kalibrar som med rätt kula i rätt vikt kan användas till nästan allt vilt. I och med att du vill kunna jaga björn med vapnet så går ju 6.5x55 mm bort. Annars är den svårslagen för den som mest jagar klass 2-vilt men ibland jagar klass 1-vilt. .308 går bort på grund av att den är på gränsen för björn. Det enda riktiga alternativet för det som du kommer jaga är väl .30-06. Men 8x57JS låter som ett mycket bra val för dig. Tillsammans med en .222 Rem kommer du ha en kombination som funkar till allt. Okej, tack så mkt för detta bra svar! Har du nått förslag på vilken kula jag ska använda?
Publicerat Maj 19, 201115 yr Om det är en svaghet som 8x57JS har så är det väl att det inte finns ett jättestort utbud av fabriksladdad ammunition. Nu är mina kunskaper på det här området mest teoretiska än så länge, men efter vad jag läst om kulor: Om du skjuter bäver för att du vill ha skinnet skulle jag välja en kula som inte har så stor tendens att expandera kraftigt, risken kan nog bli att du snarare spränger bävern än skjuter den. Som Henrik skrev så är 8x57 kanske lite overkill mot en bäver eller ett rådjur. Jag tror att t ex Norma Oryx kan fungera. Den kommer inte expandera jättemycket i ett så litet djur och du får garanterat genomslag, men eftersom kalibern är såpass kraftig i sig så tror jag du får gott och väl tillräcklig effekt ändå. Den har hög restvikt, vilket här är en klar fördel, så den lämnar inte ifrån sig en mängd blyfragment som förstör skinnet. Det kan dock också fungera med en vanlig blyspetskula i 150 eller 180 grains-klassen till bäver, till exempel 175 gr Sierra Pro Hunter (som är lite billigare än Oryx), men då krävs nog huvudskott samt att du handladdar. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av Oryx i 8x57JS mot bäver men vet däremot en mycket erfaren jägare som använder Oryx i sin .308 till bäver och är mycket nöjd.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Om det är en svaghet som 8x57JS har så är det väl att det inte finns ett jättestort utbud av fabriksladdad ammunition. Nu är mina kunskaper på det här området mest teoretiska än så länge, men efter vad jag läst om kulor: Om du skjuter bäver för att du vill ha skinnet skulle jag välja en kula som inte har så stor tendens att expandera kraftigt, risken kan nog bli att du snarare spränger bävern än skjuter den. Som Henrik skrev så är 8x57 kanske lite overkill mot en bäver eller ett rådjur. Jag tror att t ex Norma Oryx kan fungera. Den kommer inte expandera jättemycket i ett så litet djur och du får garanterat genomslag, men eftersom kalibern är såpass kraftig i sig så tror jag du får gott och väl tillräcklig effekt ändå. Den har hög restvikt, vilket här är en klar fördel, så den lämnar inte ifrån sig en mängd blyfragment som förstör skinnet. Det kan dock också fungera med en vanlig blyspetskula i 150 eller 180 grains-klassen till bäver, till exempel 175 gr Sierra Pro Hunter (som är lite billigare än Oryx), men då krävs nog huvudskott samt att du handladdar. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av Oryx i 8x57JS mot bäver men vet däremot en mycket erfaren jägare som använder Oryx i sin .308 till bäver och är mycket nöjd. okej tack! Är väldigt nöjd med dina svar!
Publicerat Maj 20, 201115 yr Om det är en svaghet som 8x57JS har så är det väl att det inte finns ett jättestort utbud av fabriksladdad ammunition. +1
Publicerat Maj 20, 201115 yr Hade en 8x57JS Förut dock var det en m96 så den har jag gjort mig av med! annars rätt så nöjd med bössan förutom mekanismen! Men men blir nog en ny 8:a snart med 98 mekanismen! sköt de mesta med bössan funka kanon!
Publicerat Maj 20, 201115 yr Författare Hade en 8x57JS Förut dock var det en m96 så den har jag gjort mig av med! annars rätt så nöjd med bössan förutom mekanismen! Men men blir nog en ny 8:a snart med 98 mekanismen! sköt de mesta med bössan funka kanon! okej, vilka kulor sköt du rådjur och bäver med? Blev det stora utgångshål?
Publicerat Maj 20, 201115 yr okej, vilka kulor sköt du rådjur och bäver med? Blev det stora utgångshål? Sköt rådjur med alaska det blir inte så farligt stora hål som de sägs det tycker inte jag iallaf!
Publicerat Maj 20, 201115 yr Författare Sköt rådjur med alaska det blir inte så farligt stora hål som de sägs det tycker inte jag iallaf! okej, tack!