K-E LIndblad

Första smidda bladet

11 inlägg i detta ämne

Så här blev det. Grovslipade konvexa slipfaser, 10 cm långt, 5mm tjock med avsmalnande mot spetsen. Slipade faserna på frihand på min gamla biltema bandslipmaskin i kombination med en vanlig fil. Nu skall det härdas och fixas slipfas/egg.

Är det någon som har ett tips på hur man bygger en tång giljotin för att få till bra övergång mellan blad och tånge? Det går säkert på kanten av städet med, men jag får det inte jämt (träning!!?)

Är ganska stolt över formen då jag började med en nästan fyrkantig ojämnbit stål. Sträckning av metall är ett mer och mer bekant begrepp för mig numera!

Kul som tusan är det iallafall, det kommer att bli mycket bankande på städet i sommar!

forge1_1.jpg

forge1_2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ser prima ut,följer med spänning på fortsättningen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I mitt fumlande i smedjan så etablerar jag övergången till tangen ganska tidigt i processen.

Jag ger den en sluttouch med pelarslip eller fil efteråt för att säkerställa vinklarna så det inte blir någon dålig infattning mot bolstret senare.

Mycket bra start på din smideskarriär! ^_^

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I mitt fumlande i smedjan så etablerar jag övergången till tangen ganska tidigt i processen.

Jag ger den en sluttouch med pelarslip eller fil efteråt för att säkerställa vinklarna så det inte blir någon dålig infattning mot bolstret senare.

Mycket bra start på din smideskarriär! ^_^

Tack!

Ja det här med fil är underskattat, metallen efter normalisering eller "borttagning av eventuell härdning" är väldigt lättarbetad, och just detta med jigg för att slipa till slipfasen är något jag skall försöka mig på tror jag. Har inte riktigt ekonomi för en Håkanssonslip just nu :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det där ser ju ut som en kanonstart! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fil, fil och åter fil. Inte minst till övergången tånge / blad.

Min favorit är en Bahco med "Öberg cut", verkar materialet bra och effektivt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hejs Kalle.

den ser bra ut som fan. hur har du gjort modellen så att säga, är det timmar i ritbänk eller bara känsla för feeling i handen o öga ?

MVH

Eas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den formade sig av sig själv, jag började mest för att träna att sträcka metallen, sedan såg jag formen växa fram och då kunde jag inte sluta. SKulle ha tagit en före och efterbild av stålet, det är en stor skillnad, trodde inte jag skulle kunna ändra formen så pass mycket som jag gjorde.

Mvh / Karl-Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

måste vara en härlig känsla att se hur det utvecklar sig i arbetets gång :D

MVH

Eas

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

måste vara en härlig känsla att se hur det utvecklar sig i arbetets gång :D

MVH

Eas

Jag skall ställa dig vid min ässja och städ i sommar så skall du få banka skiten ur en bit AEB-L eller liknande och göra ditt eget knivblad!

Det är både enklare än vad det ser ut att vara och sjukt mycket svårare på samma gång...

Smide är skitkul - samtidigt som man kan göra sig av med lite aggressioner :lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE