Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för en till studsare!

Featured Replies

Publicerat

Då var de dags å handla ännu en kulbössa då! :D Det står mellan en Remington 7400 halvautomat cal 308win, och en Hva 1640 monte carlo 6,5*55!

Då till frågan vilken är det jag ska ha! Går mest som hundförare på älg! Men dock en hel del pürsh/lockjakt på räv! även en del rådjur brukar det stryka med!

Halvautomaten har jag hört att det är några hundförare som tycker är osäker, i och med att dem lyckas få ur säkringen! STÄMMMER detta?? :unsure:

Få höra era erfarenheter! så man blir lite klokare :rolleyes: Tack på förhand! ^_^

Publicerat

Jag har aldrig haft nån remington 7400 så den kan jag inte uttala mig om... däremot så har jag haft några 1640 och det är väl ändå en bössa man kan misshandla ganska ordentligt och ändå ha full funktionalitet...

Men jag hade nog funderat lite över kalibervalet... 6,5x55 har ju ganska lätta kulor med skaplig fart vilket knappast ska behövas vid ståndskall om du smyger dig nära djuret... för nära vill man ju vara så man har koll på hunden. Jag hade nog valt en bössa med kaliber 9,3x57 med ganska mjuka kulor som gärna får stanna i djuret även om skjutavståndet är kort.

Men jag har ofta fel (med tanke på hur ofta jag byter bössor) :-)

Publicerat

Har bara haft en argo halvautomat & den var det aldrig problem med att säkringen hoppade ur när den inte skulle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag tror att det kan vara svårt att finna det ultimata vapnet för "ekvationen" pürsch/vak på rådjur och räv samt hundförarbössa på älgjakten.

För pürsch/vak på rådjur och räv så skulle jag absolut välja 1640 i 6,5x55 och kosta på ett riktigt bra kikarsikte.

Jag hade en Remington 7400 i 30-06 som jag ärvde av en morbror men den stannade inte länge i vapengaderoben, jag gillade den inte alls främst pga av problem med tillförlitligheten trots alla "knep och konster". Jag har en del kompisar som har nyare automater och de har inga problem alls med sina.

Som hundförarbössa så skulle jag nog välja något oömt i lite grövre kaliber.

Publicerat

Kompisen hade en 7400a. En riktig skitbössa. Absolut ingen bra hundförarbössa. Den frös ihop ett par gånger för honom efter att han gått i snöiga planteringar.

Publicerat

Även jag har haft en 7400 som e-söksbössa. Tycker den var väldigt skjutbar, dvs lätt och smidig - ett riktigt pek och panga vapen.

Men som de flesta halvautos kräver den UH, denna modell mer än andra.

Publicerat

Jag tror att det kan vara svårt att finna det ultimata vapnet för "ekvationen" pürsch/vak på rådjur och räv samt hundförarbössa på älgjakten.

Nä... :D

Mauser M03 Extrem 308 win

Bra hundförarbössa i.o.m uppspänningsfunktion på slagstiftet! En halvautomat med deras undermåliga säkring är ju det mest farliga du kan bära omkring på...och så fort ett skott gått ligger direkt ett nytt i loppet i den osäkrade bössan. Jag vill hävda att halvautomater är det SÄMSTA du kan bära med dig (säkerhets- och funktionsmässigt) när det är trångt och jävligt :huh:

Åsså sätter han på en sån här på Mausern...viola...bössa som funkar för allt. Det kostar att ligga på topp :P Men Pelle kan säkert fixa ett bra paketpris ;)

Swarre Z6i 1,7-10x42

Publicerat
  • Författare

Okej då har man ju hört lite! ^_^ om jag köper 6,5*55 till vak å lockjakt! Och så köper jag mig en hva 640 8X57JS M98 till älgjakten vad sägs då?? Är de till de bättre eller?! Då börsen inte är så stor, då man håller på och renoverar en kåk! ;)

post-6570-0-05072600-1305833018_thumb.jp

Publicerat

Jag tycker att det låter som en mycket bra lösning.

Publicerat

Och så köper jag mig en hva 640 8X57JS M98 till älgjakten vad sägs då?? Är de till de bättre eller?!

En 640 i 8x57JS är ALDRIG fel...i något sammanhang :lol:B)

Publicerat
  • Författare

Har börjat snegla lite på 9,3x57! ;) Nån med erfarenheter av denna kaliber?? plus vad ska de vara för bössa då rå? Pris 2000-5000kr! Men velar lite forfarande då jag är lite förtjust i 8:an! :rolleyes:

Publicerat

Leta dig en äldre tikka eller sako kommer du få en riktigt fin bössa som även har en bra slutstycksgång mot för de gamla hva bössorna... Kanske räcker med en å samma bössa till all jakt från början 6,5 borde ju funka till allt men klart säkert en 308a med :) och även en 30-06 funkar ju med :)och så lägger du lite mer pengar på kikaren :)

Sen den dag du känner plånboken till låter utökar du vapen garderoben...

Publicerat

Har börjat snegla lite på 9,3x57! ;) Nån med erfarenheter av denna kaliber?? plus vad ska de vara för bössa då rå? Pris 2000-5000kr! Men velar lite forfarande då jag är lite förtjust i 8:an! :rolleyes:

Låter som två smarta val av vapen du tänker dig. En 640 8x57 är perfekt för det du vill ha den till, korta pipan något och du har en perfekt hundförarbössa. ska du ha en 9,3x57 så är det modell 146 du ska leta efter, dock så måste dessa modifieras lite i slutstycket för att du ska kunna använda kikarsikte, dock så skjuter du bäst med en sån med öppna riktmedel. 146an är dessutom lättare än 640n

Niclas

Publicerat
  • Författare

Låter som två smarta val av vapen du tänker dig. En 640 8x57 är perfekt för det du vill ha den till, korta pipan något och du har en perfekt hundförarbössa. ska du ha en 9,3x57 så är det modell 146 du ska leta efter, dock så måste dessa modifieras lite i slutstycket för att du ska kunna använda kikarsikte, dock så skjuter du bäst med en sån med öppna riktmedel. 146an är dessutom lättare än 640n

Niclas

146 är utesluten då jag haft en sån i cal 8x57Js Gilla den inte alls! <_< Får se vad nästa studsare blir har lyckats vira in mig i vapendjungeln! :wacko: kommer iallafall bli två studsare den ena för å gå med hund och den andra för pürsh/smyg på rå! Även lockjakt/vak/smyg på räv!

Kommer nog lära testa ett å annat vapen innan hösten :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

ja då har man köpt en hva 640 9,3x62 i nästintill nyskick! då ska man ju ha ett kikarsikte också!

Nån som kan rekomendera nå? ska mest gå med hund å jaga älg! inge rödpunkt vill jag ha!!

• 1 month later...
Publicerat

Då ska du ha en sådan.

Trijicon AccuPoint 1-4x24 Belyst Grön Triangel - Matt