Publicerat Maj 19, 201114 yr Hur gör man lämpligast om man vill göra en stege för att prova en annan patronlängd/friflykt och vad är lämpliga steg på patronlängden på en 30-06?
Publicerat Maj 19, 201114 yr Söker man max precision brukar jag börja med bomkontakt som ger kvadratiska märken fungerar ofta bra, ska man sedan labba vidar brukar jag köra en hårdare i bommarna samt en men 0,5FF mellan bomkontakt och 0,5 bör man undvika för att vara säker att olikheter på kulornas ogival spelar en spratt. Är det en ren jaktladdning bör man undvika bomkontakt för att inte riskera att kulan lossnar när man gör patron ur och att trycket kan förändras, då är det lämpligt att börja med 0,5FF och stega uppåt (kortare patroner) i 0,5mm steg. Sök på "ocw reloading" i googel så hittar du ett bra recept till bra laddningar
Publicerat Juni 11, 201114 yr För jakt... Jag brukar stoppa i kulan i bommarna. Tryck fast den så den hänger kvar men inte sitter hårt! Sen är det bara att mäta. Jag grundar med att det ska vara minst 0.2-0.3 mm i friflykt. Sen ökar jag med 0.1 mm. Det gå att vända på det.. Att du börjar från 2mm i friflykt och stegar upp med 0.1mm. Kör det varje ökning i friflykten i laddstegen. Dvs att du går från tex 2mm friflykt kör en laddstege med 0.5gr krut i stegen tex(beroende på kaliber mm det som du anser lämpligt för din kaliber!) 55gr, 55,5 gr ,56gr osv. Sen samma med 1,9mm fri flykt. Tills du når 0.2-0.3 från bomkontakt. Med kronograf går det lättare... När laddstegen och friflyktstegen inte genererar högre fart på kulan, backa tills att kulhastigheten ligger kvar.(om du ibnte fått indikationer på hylsan att du ligger för hårt i laddningen) Det finns en gräns när kulansfart inte ökar trots mer krut/tightare friflykt då finns ingen anledning att ladda hårdare/ha tightare friflykt. När du ligger nära max fart och vill ligga och finlira, kör laddstegen i intervallet som ger bäst fart med endast 0.05gr eller 0.1gr krut i stegen. tex 55.05, 55,1, 55,15, 55,2. Tills du hittar bäst precision! Det går naturligtvis labba med 100 delar även i friflykten men jag känner att det är överkurs... Många skott blir det men oj vad kul det kan vara på vägen!
Publicerat Juni 14, 201114 yr Du kan faktiskt få samma fart på kulan med bomkontakt och tex 55gr som vid 1mm FF och tex 58gr. Då ligger avgörandet hur tavlan ser ut.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Halloj När ni labbar med att trimma friflykten. Vilken precisions förbättring är det ungefär tal om på 100m ? //Ulban
Publicerat Juni 14, 201114 yr Halloj När ni labbar med att trimma friflykten. Vilken precisions förbättring är det ungefär tal om på 100m ? //Ulban Ulban Jag skulle vilja påstå att friflykten för de allra flesta är lite av en överkurs. Men som med allt annat inom det här gebitet så finns bössor som reagerar starkt likväl som det finns bössor som är ganska tåliga. Jag anser i alla fall att man skall ha kommit en bit på vägen i precisionen innan man börjar labba med små friflykter. Sedan finns ju bössor där det är omöjligt att labba med. Min 6,5:a har ju ett patronläge som skall funka med långa jaktpilar. Kör jag precicions laddning med mina Scenar så innebär bomkontakt att kulan inte sitter fast i hylsan...
Publicerat Juni 14, 201114 yr Man brukar säga att secantogivalkulor (såsom Norma GT 130 i 6,5 samt Bergers jaktkulor) är känsligare för friflyktsförändringar än kulor med tangentogival (såsom Sierra MK, Norma Oryx, m.fl). Det "ska" m.a.o. vara mer motiverat att labba med friflykten med secantogivalkulor än vad det är med tangentogivalkulor.
Publicerat Juni 14, 201114 yr finns det någon övre gräns för friflykt som man inte ska gå över? nu när man precis är i startgroparna är det mycket att fundera över. max patronlängd enligt normas bok ligger på 71,18 mm för 308w har jag för mig, men när jag mäter upp friflykten så får jag den till 72,12mm med v-max 110 gr. antar att det är för att det ska vara idiotsäket som dom skriver max patronlängd?
Publicerat Juni 14, 201114 yr antar att det är för att det ska vara idiotsäket som dom skriver max patronlängd? Nej, det måttet är till för att tillverkarna ska kunna göra magasin av lämplig längd. Överskrider du denna längd så går det oftast bra att få in patronen i patronläget, men det kanske är för långt för magasinet. Bössan blir då i praktiken en enkelskottare.
Publicerat Juni 14, 201114 yr finns det någon övre gräns för friflykt som man inte ska gå över? nu när man precis är i startgroparna är det mycket att fundera över. max patronlängd enligt normas bok ligger på 71,18 mm för 308w har jag för mig, men när jag mäter upp friflykten så får jag den till 72,12mm med v-max 110 gr. antar att det är för att det ska vara idiotsäket som dom skriver max patronlängd? Grovt så är det så att om kulan trycks in i bommarna så krävs det mindre krut för att gennerera ett högt gastryck. Är kulan långt från bomkontakt så krävs det mer krut för att uppnå samma gastryck. Så när dom skriver att max laddning är... Så krävs även att det finns en FF dvs en max patronlängd. För om du laddar max med bomkontakt så kan gastrycket bli för högt. Som skrivits i andra trådar så är det olämpligt att ha bomkontakt med jaktammo. För kulan riskerar att sitta kvar i loppet när du gör patron ur. Vet du att du alltid kommer att skjuta kulan iom att du satt den i loppet då går det att laborera med bomkontakt....
Publicerat Juni 14, 201114 yr okey okey, nej jag tänkte ju inte börja med bomkontakt utan jag lägger mig nog på en bit under normas mått för att få ner kulan ordentligt i halsen. jag kanske formulerade mig lite fel men jag undrar om det finns någon max friflykt, alltså hur långt man kan trycka ner kulan i hylshalsen?
Publicerat Juni 14, 201114 yr okey okey, nej jag tänkte ju inte börja med bomkontakt utan jag lägger mig nog på en bit under normas mått för att få ner kulan ordentligt i halsen. jag kanske formulerade mig lite fel men jag undrar om det finns någon max friflykt, alltså hur långt man kan trycka ner kulan i hylshalsen? Vid en viss punkt ökar trycket igen när du trycker ner kulan i halsen då tillgänglig krutvolym minskar. Med en V-Max 110 i 308 är det dock ytterst svårt att lyckas med detta. Sätt du i kulan så att den hålls fast med tillräckligt många mm. av halsen så borde det bli bra. Jag sätter mina till 67,4 mm i TRG:n då jag vill att kulan hålls fast ordentligt så att den klarar lite stryk i magasinet och allmän behandling.
Publicerat Juni 14, 201114 yr okey okey, nej jag tänkte ju inte börja med bomkontakt utan jag lägger mig nog på en bit under normas mått för att få ner kulan ordentligt i halsen. jag kanske formulerade mig lite fel men jag undrar om det finns någon max friflykt, alltså hur långt man kan trycka ner kulan i hylshalsen? Jag har inget svar på detta. Men tänk på att friflykt och max patronlängd bara har ett litet samband. Två patroner med samma tot längd kan med två olika kulor ha olika friflykt. OK Kanske säger sig självt men om någon nu missat...
Publicerat Juni 14, 201114 yr Återigen: max patronlängd är standardiserad iom patronritningen så att vapentillverkare etc. vet hur långa de ska göra magasinen...
Publicerat Juni 14, 201114 yr Återigen: max patronlängd är standardiserad iom patronritningen så att vapentillverkare etc. vet hur långa de ska göra magasinen... Japp! Och åtminstone i teorin (vet inte om dylika kulor finns i verkligheten) så skulle man kunna uppnå bomkontakt med en riktigt trubbig kula utan att överstiga total längden.