Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

37 döda rådjurskid

Featured Replies

Publicerat

En jagande vän till mig berättade att man hittat 37 skallar från rådjurskid i och omkring ett gryt som grävdes i höstas..... Hur många ytterligare hade dom lämnat på slaktplatsen ? Hur skall vi få ett fungerande system för att hålla koll på rävstammen, och hur skall vi få fler jägare motiverade att jaga räv ?

Vi har mängder med räv i uppland, men väldigt få grythundar med förare.

Publicerat
? Hur skall vi få ett fungerande system för att hålla koll på rävstammen,

Enkelt, du ringer bara ner några rävgalna norrlänningar... ::) ;D

Fasen, 37 st, låter ju som en massaker.. :-

Publicerat

Jag har en del erfarenheter och idéer kring detta. Har man bra hundar (stövare med rävintresse och duktiga grythundar), är det en rolig och spännande jakt. Hur får man fram bra hundar ? Vi har provat att dela upp jaktlaget i ansvarsmånader och har som krav att en ordentlig rävjakt skall anordnas per månad från september. Ansvariga ordnar hundar och står för lite förtäring och gåvor till hundförarna. Är man ute i god tid och skaffar sig ett kontaktnät bland stövarägare och grythundsägare löser sig detta. Man skall inte vara för många som passar. Hellre några få passkyttar som vet att stå still på rätt ställe och flera hundar som jobbar. Stenkoll på gryten så att man förstår var räven går in. Grythund redo. Var vaken på säkerheten vid grythundsjakten. Det går ofta snabbt och det gäller att veta vad man håller på med. Ta kontakt med grythundsklubbar, de är alltid pigga på att ställa upp är min erfarenhet. Kommer man igång med detta och har trevligt tillsammans så blir rävjakten en positiv upplevelse som hos en del till och med överskuggar klövjakten. Folk som skjuter en räv på drev känner sig riktigt "malliga". Alltså, lite organisation, bra kontakter, kom igång, och inse hur kul det är, är mitt recept.

Publicerat

Det stora problemet är att Alla måste nästan samtidigt gå in med hundar och rensa gryt. Det hjälper föga om man som viltvårdande jägare kör en grytrensning på sina marker och grannarna bredvid är helt ointresserade. För att det hela ska ge effekt måste man gå ihop över större områden. Den mest effektiva rävjakten sker de sista dagarna av rävsäsongen i mars. Då är alla revir tagna och skjuter man bort en räv då, står det reviret tomt till föjande vår.

Jag kör varje vår en grytrensning och det ger en bra effekt. Mig veterligen har jag inte haft någon föryngring på markerna de sista årena. Problemet är att rävarna har en fristad utanför mina rågångar >:(

Ett annat problem som jag har i mina jaktlag är att många "jägare" inte vet vilken effektiv predator räven är. Med information till jaktkamrater så har jag ökat intresset för att sitta ute i augusti och vaka räv samtidigt som de får en bra chans att spana in var bockarna går, inför bockpremiären. Det har blivit populärt.

Dock kan det kännas lite tröstlöst att jaga räven när man vet att rådjuret ändå hamnar i magen på den sabeltandade katten, förr eller senare. :D

Publicerat

37 stycken förvånar mig inte. Sett värre betende hos räv ute på fågelöar som blivit kvar efter vinterisen gått upp. :-

Publicerat

Ett sätt att få fler motiverade kanske kan vara att starta någon tävling i stil med den i jaktjournalen? Sedan är det frågan om sådant väcker intresse hos dem som vanligtvis inte jagar räv eller om det bara gör dem som jagar räv ännu mer motiverade.

Jaktsidan skulle kunna införa en rävliga, med poängräkning pss som i jaktjournalen. Kanske kan vara en kul grej som höjer motivationen hos redan inbitna och som får fler att hoppa på rävjagartåget?

Publicerat
  • Författare

Jo tanken är att vi ska dra igång en form av tävling inför den kommande säsongen, bara jag kan få tag i roliga priser som kan motivera jägarna, skall ringa runt till leverantörerna och kolla vilka som kan ställa upp.

Tävlingar i tidningar osv. hjälper självklart till, men då den verkliga motivationen fanns var då ett rävskinn betalade 500:- eller mer..

Alla instanser uppmanar oss att beskatta räven hårdare, men ingen av dom ställer upp med någonting.  >:( Tur är att företag fortfarande ställer upp med priser för det hårda slit som rävjägaren har, om det skall ge utdelning..

Publicerat
Jo tanken är att vi ska dra igång en form av tävling inför den kommande säsongen, bara jag kan få tag i roliga priser som kan motivera jägarna, skall ringa runt till leverantörerna och kolla vilka som kan ställa upp.

Tävlingar i tidningar osv. hjälper självklart till, men då den verkliga motivationen fanns var då ett rävskinn betalade 500:- eller mer..

Alla instanser uppmanar oss att beskatta räven hårdare, men ingen av dom ställer upp med någonting.  >:( Tur är att företag fortfarande ställer upp med priser för det hårda slit som rävjägaren har, om det skall ge utdelning..

En sån tävling hade inte varit fel ;)

Publicerat

Hur kan man ha motivationsproblem att skjuta räv ?

Vill ni ha dubbelt så många rådjur på era marker

Vill ni ha 2/3 mer hare på era marker m.m m.m

Svaret är skjut räv

Sabeltandade tofsvipor får vi ju bara titta på

• 1 month later...
Publicerat

Hur mycket av dessa påståenden om utgrävna gryt med tjogvis av rådjurskallar är skrönor?

??? ::):o :-

Publicerat

Vet inte

Men ta en titt utanför ett gryt i rådjursmarker

Du kann vanligtvis räkna till 10 skallar i grytets närområde

Publicerat

Kan räven även ta vuxna djur?

Publicerat

Kan och kan

Det förekommer säkerligen

Problemet i delar av uppland m.m är att getterna saknar sin naturliga rädsla mot räv

Efter lång tid på rävlösa marker har vissa getter ingen kunskap om hur man

skyddar sina killingar

Jag har själv sätt hur räven tar en vilande killing brevid geten utan reaktion

I områden där rävskabben inte härjade så hårt försvarar geten sina killingar

Tydligen inte genetiskt betingat med försvar

• 2 weeks later...
Publicerat

Med risk att göra mig ovänn me folk så ska jag föra fram mina åsikter.

Visst..räven gör skada på övrigt vilt, det kan jag hålla med om..MEN...skulle jag som inbiten rävjägare agera likadant som "vanliga" småviltjägare gör så skulle det nog bli ett herrans liv. Jag gillar inte hare..jag gillar inte rådjur...men jag skjuter inte bort allt jag kan komma över.

Nu kan man kanske inte jämföra viltstammarna här uppe i norr med de i söder...där vet jag ju att även om det rensas gryt så håller sig rävstammen på en hyfsad nivå.Men den som säger att man inte kan hålla nere rävstammen anser jag har fel(iaf här i norr). För 3 år sedan sköts 38 rävar här i byn, året därefter 21...vad årets siffra stannat på vet jag inte men mellan 15-20 skulle jag tro. Ett par rävjägargäng här i närheten har hållit på i några år och på deras mark intygar även "vanliga" småviltjägare att det är sällsynt med rävspår på vintern. Nämnas bör väl kanske oxå att vi har väldigt lite skabb här.

För mig personligen så tycker jag det kvittar om man skjuter nån räv då och då...alla har ju rätt att jaga det dom vill och jag är helt emot begränsningar och restrektioner(ibland kan det väl iofs vara ett måste). Men jag tycker det har en tendens att bli en slags hetsjakt på räv där alla medel är tillåtna...och som sagt var...skulle jag agera likadant och skjuta de rådjur jag kan så skulle det bli ett jäkla liv.

Sen just ang. dessa 37 skallarna man hittade...går det att få reda på under hur lång tid de samlat på sig dessa?Låt oss säga att det är ett gryt i väldigt oländig terräng där sällan folk passerar så kan det ha gått fram en rävkull varje år...i låt oss säga 10 år...det blir ändå inte så många kid/år. Sen har jag ju förstått att rådjursstammen på många håll i söder är/har varit ett problem...så vi kanske ska hylla räven?...

Publicerat
  • Författare

Detta är ett fritt forum så du får framföra dina åsikter hur mycket som helst, och destå roligare då det blir debatter..

Anledningen till det stärre rävhatet här i uppland, beror mest på att vi har små och hårt avgränsande marker, motorvägar, viltstängsel etc etc. och dom stammar med rådjur vi förvaltar är oftast väldigt lokala och ligger på 10 - 35 djur, när jag sedan går 700-800 meter rakt in en av mina små såtar vid nysnön och ungefär var 10:e meter korsar jag ett rävspår, och snön är 10 timmar gammal så tycker jag det är väldigt gott om räv, speciellt då man klart ser att det är olika storlekar på många av spårstämplarna.

Säg då att det finns 2-3 rävkullar i detta begränsade område på ca 550 ha, och enligt din beräkning 3,7 rådjur/år/kull ger då drygt 10 rådjur av en stam på ca 30 djur, detta är då det maximala uttaget på marken så det är klart att vi inte gillar den starka uppgången av räv.

Som mest har jag sett 8-9 rävar på åkrarna när jag åkt bil ca 5-6 kilometer, vi har även en hel del fågel, rapphöns, fasan, väldigt gott om hare, många backar och stenrös så räven har en väldigt bra biotop och kan därför komma tillbaka starkt.

Jag är inte ute efter att utrota dom, men tittar man tillbaka 15-20 år så hade vi en bra balans, och jag eller någon såg räv vid nästan alla jakttillfällen, iom. att priserna sjunkit på skinn samtidigt som skabbens inträde så har den gamla stammen rävjägare försvinnit iaf i mellansverige, då vi haft väldigt dåligt med räv, men nu har vi blivit tagna på sängen och redan efter ett par säsonger så ser vi effekterna på rådjur, hare och fågel, och dom går ner i en snabbare takt än för 15-20 år sedan, samtidigt som vi normalt ser räv 1-3 ggr dagligen när man åker bil eller är ute och går.

Publicerat

Mats vill du ha hjälp med rävarna?

har några tyskar som är intresserade!

mvh. samme

Publicerat

Även norbottningar ;)

Publicerat
  • Författare
Mats vill du ha hjälp med rävarna?

har några tyskar som är intresserade!

mvh. samme

Självklart ;D har massor med gryt till förfogande, som du kan få leka i hur mycket som helst, så fort säsongen sätter fart så gör vi en genomgång.

Var bor du ?

Behöver grytrensning både i Enköpingstrakten och i Uppsalatrakten

Publicerat

Mats..

Jag drog väl det hela lite till sin spets för att provocera..men jag står ändå fast vid grundtanken. Men..man bör väl kanske ha i åtanke att vi bor på väldigt skilda delar av landet och därför ser situationen helt annars ut. Här finns det inte en chans att se 8-9 rävar samma dag...man ska vara glad om man ser en...så därför är det kanske svårt att jämföra. Vågar nog påstå att vi har mer rådjur än räv...även om inte alla skulle hålla med mig...

Jag är mkt medveten om att räven går hårt åt tex hare och rådjurskid...när det gäller haren så tror jag nog att räven står för 40-50% av åtgången.Men..du skriver ju själv att ni har bra med hare, rapphöns och fasan..så rävstammen kan ju inte vara FÖR stor egentligen...för då torde det ju märkas på småviltstammen betydligt.

Det jag egentligen ville ha fram är att jag tycker man ska jaga räven med respekt..det är enligt mig det absolut vackraste och ett vilt som ger oerhört spännande jakt...och återigen...skulle man jaga tex hare och rådjur på liknande sätt som räv jagas...då skulle det bli ett sjuhelsikes liv.Med handen på hjärtat..hur många slänger inte iväg ett skott på en räv i ett läge där man aldrig ens skulle tänka tanken att skjuta på ett rådjur. Hur många skulle ge sig ut tidig sommar och leta reda på och avliva rådjurskid om stammen blev för stor?...precis som man gör med rävkullar...förmodligen ingen alls..så visst är det skillnad på hur räv och rådjur behandlas. Hörde senast igår talas om att det finns de som sätter connibearfällor utanför rävgryt...smaklöst tycker jag.I detta fall var det nog även inbitna rävjägare som utförde detta...men det gör ju inte saken bättre...

Nu är jag väl inte guds bästa barn heller...nog har man såhär i efterhand förstått att man skjutit på för långt håll när räven kommer på drevet...jag har även varit med om en grytrensning..men det var första och sista gången för mig..det gav mig absolut ingenting förutom att jag såhär i efterhand ångrat mig.

Jag har full förståelse för dina/era åsikter...men jag tror man bör se det från en annan sida oxå...från den sidan jag framför det...vem som sedan har rätt, ja det är en annan sak...vi kanske alla har rätt på sitt sätt.

Förresten...ska vi göra ett byte..jag kommer ner och jagar lite i gryt(dock inte grytrensning..det är emot mina principer) och du kommer hit med ett par dräktiga rävhonor nästa vår??

Publicerat
  • Författare
Jag är mkt medveten om att räven går hårt åt tex hare och rådjurskid...när det gäller haren så tror jag nog att räven står för 40-50% av åtgången.Men..du skriver ju själv att ni har bra med hare, rapphöns och fasan..så rävstammen kan ju inte vara FÖR stor egentligen...för då torde det ju märkas på småviltstammen betydligt.

Det märks betydligt, dom senaste 3 året har stammarna gått ner rejält trots att vi slutat jaga fasan, och rapphönsen har vill aldrig jagat, än så länge är det gott om hare, men det beror nog mest på mattillgången för haren samt att vi är nästan dom enda i området som jagar hare.

Däremot på vissa områden har haren gått ner från att man kunde se 5-6 st på en åker när man satt en kväll, till att man får vara glad om man ser någon, vissa delar av marken är lättare att hålla efter räven då det är öppnare ytor, ängar mm, men dom platser som angränsar till större skogar försvårar rejält, mycket beroende på att detta är skiftmarker vilket försvårar jakten.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag jagar huvudsakligen i västsverige och kan bara hålla med förre talaren. Vi hade en mycket stark rådjurstam men för 2-3 år sedan hände något. Från att alltid sett 3-4 rådjur dagligen såg man dem mer och mer sällan. Vid jakt med drivande hund fick den lille taxen nästan alltid upp något - men nu mer allt sällan. Däremot ser man fler och fler rävar. Och direkt skygga är de inte heller... bara när man har bössan med sig  ;) Blir intressant när Lo:na dyker upp härnere... Varg har vi ju redan men de verkar inte ställa till så mycket just här (sug på den Norrlänningar - 50 mil söder om stockholm har vi både Varg och björn - tillockmed inne i Trollhättan (55 000 pers). Kanske beroende på att vi har en av sveriges största älgstammar - så stor att tillochmed Kungen kan träffa någon då och då :)

Skulle gärna se en tävling ala´ Svensk Jakt.

BAW

Publicerat

Jag kan nog inte säga emot när ni säger att räven står för en mkt stor del av decimeringen av hare och rådjursstam, det är jag själv mkt medveten om och har eller inte förnekat detta.

Det jag egentligen är emot är den hetsjakt(eller vad man nu ska kalla det) som är på räv och övriga rovdjur. Alla möjligt jaktmetoder tillämpas...den ena mindre lämplig än den andra....gryt rensas på rävvalpar osv. Den dagen ni själva ärligt kan säga att ni skulle bege er ut i skogen och avliva rådjurskid/harungar för att decimera stammen....då kan jag acceptera att ni rensar gryt...men inte innan dess. Som jag tidigare sagt så har jag själv varit med en gång och rensat ett gryt...men det är någonting jag ångrar...det gav mig ingenting och kändes egentligen lite olustigt. Jaga gärna rovvilt hur mkt ni vill...men sköt det på ett snyggt sätt och på ett sådant sätt som ni skulle acceptera att jag som rovviltjägare(främst räv) skulle sköta jakten på erat "köttvilt"...

Detta är dock mina tankar och åsikter..och delas förmodligen inte med alla...men kom gärna med motargument...det tål jag...

Publicerat
  • Författare
Jag kan nog inte säga emot när ni säger att räven står för en mkt stor del av decimeringen av hare och rådjursstam, det är jag själv mkt medveten om och har eller inte förnekat detta.

Det jag egentligen är emot är den hetsjakt(eller vad man nu ska kalla det) som är på räv och övriga rovdjur. Alla möjligt jaktmetoder tillämpas...den ena mindre lämplig än den andra....gryt rensas på rävvalpar osv. Den dagen ni själva ärligt kan säga att ni skulle bege er ut i skogen och avliva rådjurskid/harungar för att decimera stammen....då kan jag acceptera att ni rensar gryt...men inte innan dess. Som jag tidigare sagt så har jag själv varit med en gång och rensat ett gryt...men det är någonting jag ångrar...det gav mig ingenting och kändes egentligen lite olustigt. Jaga gärna rovvilt hur mkt ni vill...men sköt det på ett snyggt sätt och på ett sådant sätt som ni skulle acceptera att jag som rovviltjägare(främst räv) skulle sköta jakten på erat "köttvilt"...

Detta är dock mina tankar och åsikter..och delas förmodligen inte med alla...men kom gärna med motargument...det tål jag...

Att du inte gillar hetsjakt har vi fattat vid det här laget....Men hur många kör gryt då det är fullt med valpar ?

En grytrensning i mina ögon är 1-3 vuxna rävar och kanske 1-2 grävlingar... sedan kör man 4-5 gryt av 30-40 detta kallar jag inte hetsjakt på något sätt, man har väl ändå ambitionen att skjuta det som kommer ut ur grytet eller dödas av hundarna, för man släpper väl knappast ner hundar i ett gryt för att höra dom jobba och sedan titta på när rävarna springer ut ?

I min värld är hetsjakt ex. engelsmännens rävjakt, eller när man systematiskt rensar varenda gryt på tex 1000ha samt att man kör vak/åtel samtidigt, och att detta pågår under en längre period.

Publicerat

Okej, vi har tydligen olika syn på vad vi menar med grytrensning.Tog för givet att vi pratade om samma sak förut...men okej...då förstår jag hur du tänker. När jag talar om grytrensning så menar jag att ta rävkullar på våren/sommaren...dvs rävvalpar....och det är därför jag tar avstånd från detta och samtidigt kör paralellen med allt för stora rådjurs/harstammar...

Att skjuta 1-3 vuxna rävar och några grävlingar är ju helt okej...det är ju helt vanlig grytjakt...och sådan jakt gillar jag..iaf rävjakten.

Publicerat
  • Författare
Okej, vi har tydligen olika syn på vad vi menar med grytrensning.Tog för givet att vi pratade om samma sak förut...men okej...då förstår jag hur du tänker. När jag talar om grytrensning så menar jag att ta rävkullar på våren/sommaren...dvs rävvalpar....och det är därför jag tar avstånd från detta och samtidigt kör paralellen med allt för stora rådjurs/harstammar...

Att skjuta 1-3 vuxna rävar och några grävlingar är ju helt okej...det är ju helt vanlig grytjakt...och sådan jakt gillar jag..iaf rävjakten.

Bra då har vi varit överens hela tiden ;) Jo uttryck kan ju skilja sig rejält från plats till plats, och ofta uppstår det missförstånd och en massa kiv å tjafs, men å andra sidan så har vi en het diskussion tills vi har rett ut allt, och det är ju roligt i sig, vi har ju någonting att göra i väntan på jakten ...