Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skytte tips i Göteborgstrakten.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har precis gett mig i kast med Jägarexmen och skriver teorin om 4veckor, samt uppskjutning om 6veckor.

Under dessa veckor så hade jag tänkt mig att få någon form av grund att stå på i skyttet, då det enda jag har skjutit med tidigare är militära vapen i lumpen för ca 7-8årsen.

Hade varit bra att få lite tips och någon form av övning innan man åker ner dit för introduktionsdagen.

Plus att ner till svärfar är det 44mil t/r och inget man gör mitt i veckan för att få chansen att öva.

Så det jag undrar är hur jag går tillväga för att komma ut på en skjutbanan, kontaktar jag bara en skytteklubb här i Göteborg och åker dit å hyr vapen och instruktör på plats?

Ha det gott

/Johan

Publicerat

Hisingen Göteborg jaktvårdskrets (Säve skytte i posten ovan) passar helt klart dina behov.

De har öppet för allmänheten på tisdagar och torsdagar mellan fem och åtta och då skjuts det både hagel och kula. Det är alltså bara att komma dit under dessa tider. Du får låna vapen och får ammunition och får skjuta hagel med en skjutledare som kan ge viss nivå av instruktion (Vissa mer, andra mindre). Skjuta på älgbanan kan man också göra men älgbanan ingår ju först i högviltprovet och då måste du ha klarat av grundprov kula innan. Så det är väl inte det mest aktuella.

Vad gäller hageldelen i provet har de en mycket erfaren och bra och trevlig hagelinstruktör som heter Leif. Han kan du vända dig till om du vill ha privatlektioner. Jag rekommenderar att du kontaktar honom någon gång ganska snart för att få hjälp med att hitta en hagelbössa som passar just dig och få hjälp med att öva in ett bra anlägg från första början. Det är så det brukar funka därute. Han tar ca 200-300 för anläggningsträningen.

Att klara skjutdelen i grundprov kula gör du enkelt, det är bra att ha gjort själva momentet någon gång innan bara så man vet hur vapnet funkar, man ska ju som bekant sätta fyra skott av fyra med max sju cm spridning från bänk och sätta 4 skott av fyra med max ca (Kommer ej ihåg exakt) sexton centimeter spridning med jägarmässigt stöd. Första gången jag sköt hade jag aldrig skjutit med ett kulgevär innan och jag klarade det med god marginal så den delen av provet är enkel. Så är det för de flesta. Se till att någon visar dig säker vapenhantering också innan.

För att få en genomgång av avståndsbedömning och kanske en extra genomgång av säker vapenhantering inför provet så kan du när det börjar bli aktuellt prata med Bertil som är banchef så kan han nog se till att du får hjälp med det. Det är också han som har hand om uppskjutningarna och svarar på de flesta frågor. Han kan verka lite sur men är egentligen ganska snäll, så det är lugnt.

Har dock hört att de har mycket elever därute nu så vet inte hur mkt köer det är där ute nu på de allmänna tiderna på hagel (Vad gäller älgbanan varierar det kraftigt från gång till gång) och/eller hur fort de kan fixa uppskjutning. Jag övade allt mitt skytte där inför alla prov som jag gjorde i våras och jag är mycket nöjd iaf.

/Jonathan

Publicerat

Just det, relevanta telefonnummer hittar du på hemsidan om du klickar på länken för "Skjutbana" i listen högt upp på sidan.

Publicerat
  • Författare

Tack för samtliga tips!

Blev kontaktad av en på forumet, så får även se hur han ställer sig till att ta med mig på banan här i veckan.

Ska även försöka ta mig ner till småland nästa vecka, efter det så får jag se hurvida dom på säve har tid för lite genomgång av vapen osv:)

Tack igen!

Hälsningar Johan

Publicerat

Tack för samtliga tips!

Blev kontaktad av en på forumet, så får även se hur han ställer sig till att ta med mig på banan här i veckan.

Ska även försöka ta mig ner till småland nästa vecka, efter det så får jag se hurvida dom på säve har tid för lite genomgång av vapen osv:)

Tack igen!

Hälsningar Johan

Det är inga som helst problem! Ring och prata med Bertil så löser det sig!

Du kanske ser mig när du är där då jag är där ute en hel del då jag är ungdomsledare, styrelsesuppleant och skjutledare på banan :)

Vi kan se om vi hittar en tid som passar så kan jag visa dig runt på banan med alla dess funktioner m.m.

mvh