Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval till höstens jakt?

Featured Replies

Publicerat

Har nu skaffat mig en HVA 649 9,3x62 inför älgjakten(om man nu får vara med på nån sådan,är väl på tiden anser jag).

Vad tycker Ni att jag ska använda för kula? skotthållen kan ju vaiera kraftigt,allt från täta skogspass till vidöppna myrar och hyggen...alltså rätt så flack kulbana är ju då att föredra..kulan skall även fungera bra OM man nu mot all förmodan får en nalle framför bössan.Handladdar inte(än så länge), så fabriksladdat ska det vara..

Ge mig alla möjliga tips, så får jag ta och köpa lite olika sorter för att prova och se hur dem går i bössan.

Även min Sako Finnbear 6,5a skulle väl inte må så dåligt av att pröva nån ny ammosort, där är det rådjur och räv som är på tapeten. kör med oryx nu, men skulle gärna vilja prova nåt så man kan pressa ner träffbilden ytterligare.. även lite flackare kulbana skulle sitta fint.har funderingar på Ballistic Tip tilll Sakon, va tror ni om det? har inga problem med att man får skära bort lite skottskador, bara djuret blir på plats.

Publicerat

Barnes TSX 250 gr. Du behöver ingen mer kula.  :D

Publicerat

Hej,

baserat på flera års användande är jag beredd att hålla med lsjonsson till 100%. Barnes TSX 250 grainare har hittills funkat utan något som helst problem (innan TSX kom använde jag den vanliga X kulan och även det funkade perfekt).

Det är ingen konst attt ladda den kulan till ca 800 m/s och då har du en kombination som räcker till det mesta i vårt avlånga land både med avseende på kraft och kulbana.

I och med att du har en 9.3x62 är det väl inte helt fel att optimera 6.5x55 för klass 2 vilt och då kan jag rekommendera 120 gr Ballistic tip (men undvik att sätta kulan i bogen ;)). Det är enkelt att ladda den kulan till cirka 900 m/s och du får då en flackskjutande rådjursracer...

Hör av dig om du är intresserad av laddata till någon av ovanstående kombinationer.

Henrik

Publicerat

Nu finns väl inte TSX i fabriksladdning men sako laddar vanliga X i 9,3x62,dock till det mesiga V0 760 Ms.

Min rekomendation skulle bli Norma med 16,2g Swift A-Frame till det lite bättre V0 800Ms.

Skjuter själv med den laddningen  precision, kulbana samt effekt lämnar inget övrigt att önska i min 649.

/Micke

Publicerat

Du kan ju höra med Herbert annars. Han har provat den i sin 9,3*62:a. Det finns flera i Bondersbyn som anv. den och är helnöjda med den i sina 9,3:or. Anv. inget annat och laddat till ca. 780-800 m/s utom hundförarna som har den laddad till ca. 650 m/s.  :D

Publicerat

Jo jo,jag tvekar inte på att TSX är en ypperlig kula det var bara det att Hulken ville ha fabriksladdat.

/Micke

Publicerat
Har nu skaffat mig en HVA 649 9,3x62 inför älgjakten(om man nu får vara med på nån sådan,är väl på tiden anser jag).

Vad tycker Ni att jag ska använda för kula? skotthållen kan ju vaiera kraftigt,allt från täta skogspass till vidöppna myrar och hyggen...alltså rätt så flack kulbana är ju då att föredra..kulan skall även fungera bra OM man nu mot all förmodan får en nalle framför bössan.Handladdar inte(än så länge), så fabriksladdat ska det vara..

Ge mig alla möjliga tips, så får jag ta och köpa lite olika sorter för att prova och se hur dem går i bössan.

Även min Sako Finnbear 6,5a skulle väl inte må så dåligt av att pröva nån ny ammosort, där är det rådjur och räv som är på tapeten. kör med oryx nu, men skulle gärna vilja prova nåt så man kan pressa ner träffbilden ytterligare.. även lite flackare kulbana skulle sitta fint.har funderingar på Ballistic Tip tilll Sakon, va tror ni om det? har inga problem med att man får skära bort lite skottskador, bara djuret blir på plats.

Hulken vad har Du för längd på pipan så ska jag hjälpa Dig så att Du får laddat och vad vill Du har för hastighet på den? Vet Du något om räffelstigningen på den om det nu behövs? Han i Lappbäcken kan hjälpa Dig för han har tillstånd samt Jaktcenter. :D

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

det är ju det att man inte handladdar..och nåt handladdat av andra vill jag inte ha..fråga mig inte varför, men antigen laddar jag själv eller så kör jag med fabriksplugg.

har hört mycket gott om a-frame så det är ju en trevlig kandidat..hur är den om man träffar bara mjukdelar på säg ca 70m, är den inte lite för hård för att ge en ordenklig sårkanal?

Publicerat

Seppos Vapensmedja i Lappbäcken har laddat åtskilligt åt mig och det har då aldirg varit några problem och billig är han också. :D

Publicerat
Tack för tipsen!

det är ju det att man inte handladdar..och nåt handladdat av andra vill jag inte ha..fråga mig inte varför, men antigen laddar jag själv eller så kör jag med fabriksplugg.

har hört mycket gott om a-frame så det är ju en trevlig kandidat..hur är den om man träffar bara mjukdelar på säg ca 70m, är den inte lite för hård för att ge en ordenklig sårkanal?

En het kandidat borde vara nosler accubonden i dom lättare vikterna vet dock inte om norma laddar den till 9,3 överhuvudtaget, skall dock ladda upp ett gäng 9,7g till min 06a och testa nästa säsong, normas nosler bst till 6,5an är säkert ypperlig har använt den i 30-06 både fabriks och handladdad och den skjuter ruggigt bra samt att den ger en ordentlig hälsning till viltet har inte upplev några större problem med den kulan och skall den bara användas till klass 2 vilt är valet självklart enligt mig...

Publicerat

Hej, det har viskats lite om att accubonden kommer i 6,5 och det borde vara en stark kandidat till 6,5:an.

En 120 gr. accubond borde vara en klockren klass 2:a och eftersom du inte avser att ha den som klass 1 så är det mitt förslag.

Sen ser du till att ha tex. oryx eller annan kula som klarar klass 1 om 9,3:an skulle kasta in handuken mitt i älgjakten.

Fredrik

Publicerat

Den är hård och skjuter du en älgkalv bakom bogarna så blir det inte så mycket till hål,men med tanke på din möjlighet till björnkontakt så är nog det att föredra.

/Micke

Publicerat
En het kandidat borde vara nosler accubonden i dom lättare vikterna vet dock inte om norma laddar den till 9,3 överhuvudtaget.

Finns inte AB-kulor tillverkat till 9,3. Tyvärr.... :(

Hulken kör på 16,2g TSX, Henrik tipsade mig om X/TSX till 9,3 och det e ett av dom bästa tips jag fått ;D

Publicerat
  • Författare

jag tackar för alla tips, som det känns nu så vill jag prova a-frame till9,3an och bst till 6,5an..det är ju en lååååååååååååång vår/sommar framför oss så då hinner man ju prova på en hel del.

Publicerat

Att tänka på vid handladdning av A-frames är att det är en hård kula pga den fenomenalt starka mellanväggen och därmed lätt kan bygga upp ett för högt tryck :).

Publicerat

hulken: Kan du inte ta å göra ett tidningspapperstest när du håller på med A-framen i vår??

Publicerat
  • Författare

visst kan jag det, får ta och läs på lite här o på grannforumet om hur man gör ett sånt test, så ska jag nog fixa det=) saken är den att jag ej har en kamera, men får ta med mig nån som har..

Publicerat

Packa två dubbla plastkassar med dagstidningar och vattna på med varmvatten så det sväller ordentligt, låt stå någon dag och skjut sen i kassarna. Vill du ha nått som motstånd tex golvparket eller nått annat för att efterlikna ben är det bara å ha det före eller emellan kassarna.

Publicerat
  • Författare

lät ju inte allt för komplicerat..

Publicerat
lät ju inte allt för komplicerat..

Har du inte läst mitt och Meckes senaste test  ??? ;D Gör dock inte som M att låta dom stå i diskhon och "växa" till sig så kan den plötsligt ha blivit en storlek större  :P ;D

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=2968.0