Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Havre VS Havrekross för Rådjur.

Featured Replies

Publicerat

Hur stor skillnad är det egentligen på hur mycket näring rådjuren lyckas ta åt sig från Havre jämfört med havrekross.

Självklart lär det vara lite lättare för dem att smälta det som redan är krossat. Men hur stor skillnad är det?

Någon som vet?

Publicerat
  • Författare

Var det verkligen ingen som visste något om detta?

Publicerat

Var det verkligen ingen som visste något om detta?

Har fått lära mig är att svultna rådjur kan få problem om de börjar äta havrekross men inte med hel havre.

Med andra ord börjar du vinterfodringen i god tid & inte riskerar att få in svultna rådjur från grannen senare på vintern kör med havrekross .

Tyder ju då på att havrekross är närmre sommarbete & med ett högre näringsvärde.

Detta om rådjuren har kvar den bakteriekulturen som behövs för att smälta maten & inte ställt om sig för en magrare vinterdiet.

Får dock påpeka att jag vet inte om ovanstående är sant utan det är endast vad jag hört.

På de marker i Västmanland där vi fortfarande har lite rådjur fodrar vi med hel havre.

//Lasse D

Publicerat

tvärtom har jag hört. hel havre passerar förbi systemet osmält i ett svultet/ovant rådjur.=bukfylla utan energi= död

medans krosset tas upp.

vet ej. men i mina öron logiskt.

edit. har för mig att man inte får börja med havre öht för sent på vintern heller. men är ej säker.

Publicerat

Jag/Vi utfodrar nästan uteslutande med hel vete, det är enklare och bättre tillgång. Att djur inte skulle kunna ta ut näring ur hel säd förefaller ganska otroligt eftersom det verkar vara deras favoritföda på sensommaren innan trösket är igång..

/Håkan H

Publicerat
  • Författare

Anledningen till frågan är att jag också har hört att hel havre skulle vara "värdelöst" pågrund av att det skulle passera rakt igenom.

Har dock svårt att se att detta skulle kunna vara sannt. Jag tycker inte att kross eller ej borde spela så stor roll för en idisslare. Och jag har då aldrig sett några osmälta havrekorn i spillningen. (Vilket jag däremot sett i gravlingens spillning.)

Publicerat

Anledningen till frågan är att jag också har hört att hel havre skulle vara "värdelöst" pågrund av att det skulle passera rakt igenom.

Har dock svårt att se att detta skulle kunna vara sannt. Jag tycker inte att kross eller ej borde spela så stor roll för en idisslare. Och jag har då aldrig sett några osmälta havrekorn i spillningen. (Vilket jag däremot sett i gravlingens spillning.)

Ingen expert på rådjuren men hästar och foder är jag bättre på.

Och för en häst är det ingen skillnad att äta hel havre som krossad havre.

Krossad havre blir dålig fortare än kornkross. Så hästar ger man nykrossad eller max 3 dagar gammal kross annars blir det bara bukfylla för energin, fettet i kärnorna "torkar bort".

Kornkross där emot håller sig mycket längre men funkar oxå på ett annat sätt då det bryts ner i grovtarmen.

1 kg havre innehåller ca 30.000st havrekärnor, kollar man i avföringen ska man kolla efter antalet HELA kärnor som följer med ut och inte bara skalet. För en häst räknar man på är det över 250 hela kärnor så bör man byta till kross för hästen inte tuggar ordentligt, oftast pga ålder.

Publicerat

är det mkj som brukar kunna sånt härnt med full koll? för man vill inte göra fel och sabba en hel stam.

mvh

Publicerat

Bord ju vara så att djuren tar opp krosset snabbare än hela havrekorn. Och då är förödande för djur som ställt om magaorna till svältföda eller som är i dålig kondition. Medan dom som är vana att äta det klarar sig bra på det.

Publicerat

Kross!

Har vi inte avhandlat detta i tidigare trådar under vintern! tuggar de inte sönder precis som hästen så går det rakt igenom!