Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur börjar jag?

Featured Replies

Publicerat

Har funderat ett bra tag på att börja med detta hantverk :rolleyes: . Men hur går jag till väga? kan ju nämna att jag aldrig har hållit i ett kniv ämne någon gång.

Funderar på att köpa ett färdigt kit med beskrivning som första projekt. är de rätt tänkt eller har ni någon annat förslag?

Hej hopp

Publicerat

Det går att köpa ett kit, om du vill bara prova på tekniken med att limma ihop och forma skaftet.

https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=92_5&language=se

Det bästa är nog om du kan få hjälp att komma igån av någon som kan. Det kan nog vara svårt att veta vilka verktyg man ska börja med och hur man rent praktiskt löser limning och inpassning av bitarna till skaftet. Det är inte så lätt att förklara heller. Jag tror att det finns en del böcker på området, gå till biblioteket eller köp en bok på nätet.

Sen kan du naturligtvis få hjälp här, om du startar en tråd och lägger ut bilder under arbetets gång så törs jag nästan lova att du får hjälp och tips ganska omgående.

Publicerat

Japp ett kit är ju en bra början. Så kan du ju låna böcker o läsa. Så finns ju alltid internet här finns ju mycket att läsa.

Verktyg som är bra att starta med är: Rasp en liten såg borrar med olika lägnder. En bänkborrmaskin annars funkar en vanlig borrmaskin oxå. Små raspar och filar är ju bra. Lämpligt lim är blå araldit.

Du kan gå in å titta på Nordellknives hemsida.

Seved

Publicerat

Jag är ju fortfarande nybörjare men tycker att det är roligt att kasta mig in i saker med huvudet före. Det är genom att göra man lär sig. Sen kan man ju alltid ha byggtrådar och få hjälp på vägen här. Mitt tips är väll att inte ge sig på de dyraste materialen direkt. Även om det är frestande. :D

Lycka till!

Just det. Verktyget. En slöjdkniv tycker jag är användbar.

Publicerat

Hej!

Ja det här är inte lätt att ge ett uttömmande svar på. Min första kniv var ett billigt bruslettoblad, en bit björk, en silverplåt som mellanlägg efter holken och iväg det bar. KNiven finns fortfarnnde kvar, men den har alla dimensioner fel, så det går t.ex inte att göra en slida till den. Men den var väldigt lärorik när det gäller att hitta "tänket", man stöter på frågor hela tiden efter byggets gång. Själv gick jag ut på nätet några veckor och lusläste allt jag kunde om hur en kniv "bör" se ut i alla dimensioner och nästa kniv blev riktigt bra! Så kör du på ett billigt blad, skaffa ett skaftämne av rent trä så du får in känslan för grundmaterialet, borrmaskin, borrar, nålfilar, rasp, liten lövsåg, sandpapper är en bra början som tar dig långt. Kör du fast kan du alltid införskaffa verktyg efter vägen. Jag har byggt ett karesuandokit till en kund, och den beskrivningen var helt ok även för nybörjaren så ett knivkit är nog ingen dum ide. Du får allt material du behöver, och även lite tips i manualen vilka verktyg du behöver.

På www.svenskkniv.se finns ett forum som innehåller mycket godis vad gäller tips och trix i knivbyggandet.

Du kan oxå kika på min knivblogg där de flesta av mina senare knivar finns med, de första med ganska detaljerade bilder och texter på hur de är gjorda, jag tror jag har passerat 100 talet nu, men de senaste är inte upplagda ännu. http://www.dreamlandproject.se är adressen om du är nyfiken :)

Snart är du fast i knivmakarträsket! Välkommen till klubben ;)

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Hej. Precis som alla har skrivit. :)

Att börja med ett kit kan också vara bra för att jobba in känslan lite och oftast vet man redan efter det om man tycker det är roligt eller inte. Jag började också med ett kit men det var min gamla far som gav mig ett blad o et par skaft ämnen o förklara lite hur jag skulle göra. Kniven såg ut som faan o det såg ju gubben tämligen direkt men sade inget utan tillade diplomatiskt, tänk om du kanske skulle göra så eller så till nästa kniv :)

Själv tyckte jag kniven då var helt fantastisk kanske mest för att man kännde, oj jag gjorde detta. :) Efter det bygget var jag fast. Har gubben att tacka massor för råd o osv.

Jaja ja... Jag ska inte svamla så mycket men vad jag menar är att gå på ett projekt som känns bra så är jag säker på att vi på detta forumet kommer hjälpa dig med vad vi kan.

Lycka till o flaggan i topp :)

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Kolla om det inte finns någon studiecirkel i närheten där du bor. Det är nog det lättaste sättet att börja på. Annars skulle jag börja med att kolla igenom och läsa några böcker. Kanske är jag lite old-school men av de böcker jag sett så tycker jag att Bo Bergmans är de intressantaste. Och favoriten där är "Knivar på mitt sätt". Men det är klart, då får du inte med fulltångeknivar eller fällknivar. Men det kan man lära sig senare.

Efter att jag hade läst så skulle jag beställa ett par fabrikstillverkade blad. Handsmidda blad kan man nästan vänta med tills man blivit lite varm i kläderna....

Publicerat
  • Författare

jag kunde inte hålla mig så de blev denna sats.http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=8091 så nu har jag några dagar att gå till bibloteket å hitta några intresanta böcker. samt lusläsa denna tråd. :rolleyes: Men man känner sig ju som ett barn som väntar på tomten, vill att de ska komma NU!! :blush: Tack för alla råd, Kommer nog behöva ett par till. :blush:

Publicerat

8091_01.jpg

Den verkar helt OK, betydligt roligare att jobba fram skaftformen själv än att utgå från en färdig form (som i bruslettoknivsatserna). Men kika lite i några olika böcker först bara. Det kan hända att du inte vill använda riktigt alla delar, eller så vill du det.

Publicerat

jag kunde inte hålla mig så de blev denna sats.http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=8091 så nu har jag några dagar att gå till bibloteket å hitta några intresanta böcker. samt lusläsa denna tråd. :rolleyes: Men man känner sig ju som ett barn som väntar på tomten, vill att de ska komma NU!! :blush: Tack för alla råd, Kommer nog behöva ett par till. :blush:

Glöm inte att du redan har den mesta av kunskapen inom dig redan.

Publicerat
  • Författare

Ja lite ku skap hoppas jag har när man jobbar som snickare

Men shit vilka blad de finns har ju redan hittat flera man vil göra knivar av. Men först å främst ska jag försöka rita fram handtaget som jag vill ha de.

Publicerat
  • Författare

Så nu har jag hämtat min första kniv på posten. så nu ska de bara inhandlas lite filar å borr så ska jag börja. Hmm ska man åka å handla nu tro :rolleyes: