Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Söder åteln startas

Featured Replies

Publicerat

Jag har två åtlar varav en går riktigt bra just nu, den andra är seg men det springer ett par galtar där varje vecka.

Kom över en komplett koja med tillhörande spridare och kamera (kameran bara lånad till hösten) för en rimlig peng.

Kom överens med svågern o grannen att vi delar på den, arbete och pengar.

Vi ska ställa upp en på vår söder del av marken, dels för att jag har åtel norr och öster men även pga att det är en avlägsen del av marken som ligger mer i lugn o ro samt att grannens mark går intill där.

Planen är att lägga den i storskogen denna gången. Det finns ett litet storm hygge där men jag vill inte ha den där pga allt sly som är på väg att växa upp. Bättre då att dra in den lite i skogen, närmare att ta sig till kojan och risken att lämna vittring på väg till kojan minskar.

Jag hittade en ganska bra plats på ett litet berg, frågan är bara hur jag ska få upp kojan dit utan för stora problem.

Kojan kommer att stå i nord/öst och vinden ligger normalt från syd/väst. Grisarna kommer troligen till platsen syd/öst från kojan så jag borde inte få problem med att de springer in i min vittring.

Att den kommer att ligga mitt inne i skogen gör inte så mycket för ljus kommer jag att ha via belysning och är således inte beroende av Månen för detta.

Jag var där o kikade idag men fick inte några bilder på platsen men det kommer.

Skapligt med bök i mossan runt om vittnar om att platsen redan nu är besökt av grisarna.

//

Publicerat
  • Författare

I dag var jag där nere med barnen för att montera upp spridaren.

Tog ett par kort innan och ett på barnen och lasset för att sedan avsluta med ett på spridaren där den står.....

Nu ville min tele inte att jag skulle ha bilder på mer än barnen så jag får väl lägga in det <_<

post-2287-0-25656600-1306346730_thumb.jp

Upps nu hittade den korten :ph34r:

Bild före

post-2287-0-61550300-1306346581_thumb.jp

Bild med spridaren på plats

post-2287-0-50723800-1306346670_thumb.jp

Den lilla granen närmast ska bort.

Korten är tagna från platsen där kojan ska stå och det är ca 25 m fram till spridaren.

Vinden kommer till 75% av tiden att ligga från spridaren och lite till vänster om kojan, borde bli bra.

Får se om grannen hinner hem innan kvällen så vi ska montera upp kojan med.

//

Publicerat

Detta ser ju riktigt bra ut Lasse, kul att du satsar så seriöst på nassarna, det måste ju löna sig i längden.

Publicerat

Blir spännande att följa!

Jag väntar med spänning på att grisarna ska etablera sig norr om Rv 40 i mina trakter, då ska jag sätta upp en tunna också!

Publicerat

kommer att bli jäkligt najs det där. :lol:

ser fram emot första grisbilderna ^_^

Eas

Publicerat

Skitjakt på nya åteln ;)

Publicerat
  • Författare

Hoppas mycket på denna åteln då den ligger väldigt bra till rent geografiskt.

Att ha fler åtlar borde ge mig fler möjligheter att ha koll på grisarnas rörelser och göromål vilket förhoppningsvis gynnar både jakten och ev skador på åkrar.

Problemet med flera åtlar ligger i att hålla dom igång med allt vad batterier o foder, kameror belysning o allt vad detta innebär.

Inte är det helt gratis heller men vad är det.

Jag sprider ca 1kg majs per dygn på varje åtel 1x3x365x4 (kg x antal åtlar x årets alla dagar x pris/kg) ger Dryga 4000 vilket i sig inte är så farligt. Till detta kommer batterier till spridare o kameror, tjära vilket borde landa på någon 1000 lapp om året, vet inte riktigt.

Sen tar det ju en del tid att fara runt o se till allt varje dag. Nu kanske jag får lite hjälp med detta på just den Södra åteln men det är inget som jag räknar med.

Summan av det hela, Bara kul :lol:

Polarn/grannen ringde vid 21.30 då satt han fortfarande i sin lastbil ^_^ Som om jag var förvånad..

Nya tag i morgon.

//

Publicerat

Jag tycker inte att det ser bra ut, tror inte att det kommer några grisar där, förresten är det ganska löjligt att jaga gris och jag gillar inte Smålänningar..... :ph34r:

Snyft, Lasse jag är lite avundsjuk för jag vill också ha gris på mina marker...

/Freddan

Publicerat
  • Författare

Jag tycker inte att det ser bra ut, tror inte att det kommer några grisar där, förresten är det ganska löjligt att jaga gris och jag gillar inte Smålänningar..... :ph34r:

Snyft, Lasse jag är lite avundsjuk för jag vill också ha gris på mina marker...

/Freddan

:lol:

Du är en ärlig pöjk du...

//

Publicerat

Ser bra ut Lasse. Men bry dig inte om att ha skjutglugg på kojan. ;)

Men åteln kan ju komma bra till pass, för den lär väl locka grävling. :wub:

Publicerat

Åteln kan säkert fungera där också! ;)

Jag hade nog försökt flytta åteln 10 meter längre bak, eftersom jag vet av erfarenhet att vinden i större skog har lättare för att byta riktning och inte alltid är given från det håll det blåste när du var hemma..

En åtel fick flyttas p.g.a detta fenomen. Där hade jag ingen koja, utan bara ett vanligt högt torn utan tak. Där var det mycket lättare att känna hur vinden blåste och den snurrade konstant och när vinden drar mycket i nacken, är det inte lönt att sitta kvar..

Detta märker vi inte av i kojorna och många gånger är vi frågande varför inte grisarna kom fram som de alltid gör..

Jag sköt några grisar från tornet, men det var otroligt många gånger jag hörde grisar som aldrig kom fram..

Har du möjlighet att sätta på ett långt rör (diam.120mm) i taket, helst 5-6 meter upp, från den kullen du redan har tänkt dig, kommer du i ett helt annat läge!

Lite överkurs när de fungerar som bäst, men jag har skrivit många spaltmetrar om dessa avvittringsrör...

Jag skjuter ofta gris i helt fel vindar och speciellt från en åtel där vinden har noll betydelse. Värst är det om det är helt vindstilla, för då flyter vittringen ut åt alla håll..

Publicerat
  • Författare

Jag är tvungen att ha kojan där jag tänkt pga berget den står på.

Det är en öppning i skogen ca 100m längre fram och det gör att vinden ligget skapligt stadigt sen står kojan ca 4m över åteln men ett avvittringsrör kan komma att monteras.

Frågan är om jag inte ska montera ett sådant på min norr åtel pga vindarna. De blåser till 75% fel där......

Idag ställdes kojan på plats, 4 man och skogskärran så läste det sig ganska smidigt.Lite omfixing där inne ska göras sen är det klart.

Förutom att lampa och kamera ska dit.

post-2287-0-90931800-1306675989_thumb.jp

post-2287-0-43236800-1306676069_thumb.jp

//

Publicerat

Ser bekvämt ut det där :)

Skitjakt

/M

Publicerat

ser riktigt trevligt ut de där passet!

en liten fråga bara från en som inte kan spec mkt om vakjakt från koja.

är det inte bra att ha ett litet "mini" tak över vakgluggen? tänkte på att även månljuset kan kasta rätt bra skuggor o då kan ju så lite som en pipa som lyftes ut ur gluggen synas om man har otur?

eller grisarna kanske inte bryr sig om att änns titta upp? :rolleyes:

mvh// han som inte vet någoting :lol:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

ser riktigt trevligt ut de där passet!

en liten fråga bara från en som inte kan spec mkt om vakjakt från koja.

är det inte bra att ha ett litet "mini" tak över vakgluggen? tänkte på att även månljuset kan kasta rätt bra skuggor o då kan ju så lite som en pipa som lyftes ut ur gluggen synas om man har otur?

eller grisarna kanske inte bryr sig om att änns titta upp? :rolleyes:

mvh// han som inte vet någoting :lol:

Personligen tror jag inte de kikar upp mot kojan. På min andra åtel har jag åtelbelysningen monterad på kojan vilket gör att de inte kan se upp mot mig, än mindre se skuggor av pipa eller andra rörelser.

//