Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Howa 1500 eller Thompson Icon?

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags att skaffa sig sin första bössa.

Eftersom ekonomin är sisådär så försöker jag hålla ner priset på bössan för att kunna lägga mer på sikte.

Har fastnat både för en Howa 1500 och en Thompson Icon så ställer nu frågan...

Vilken hade ni valt och varför?

Publicerat

Då var det dags att skaffa sig sin första bössa.

Eftersom ekonomin är sisådär så försöker jag hålla ner priset på bössan för att kunna lägga mer på sikte.

Har fastnat både för en Howa 1500 och en Thompson Icon så ställer nu frågan...

Vilken hade ni valt och varför?

Skulle vara bättre om du satsade på en bättre begagnad! typ carl gustav 3000. hva 1900 med mera!! Mycket bättre kvalitet i bössorna än dem japanska howa! t.o.m så jag helldre föredrar hva 1640 30-06 framför howa har testa detta vapen en gång tyckte de verka väldigt B plus att slutstyckesgången inte var nå vidare tyckte jag!

Vad ska du ha för kaliber föresten?? ;)

post-6570-0-89009400-1306278841_thumb.jp

post-6570-0-97949200-1306278939_thumb.jp

Publicerat

Instämmer, köp beggat om det är första bössan, du kommer säkert vilja byta ialla fall om något år.

Äldre Tikka/Sako brukar vara standardrekomendationen. Om du promt ska ha en ny så är nog Howan ett bra val. Verkar vara en sund konstruktion, och japanska grejer håller sällan dålig kvalitet.

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för tipsen!

Vet inte riktigt än om det blir 30-06 eller 308..

Har vart runt och pratat med en del säljare och alla säger olika vilket för mig som är okunnig inte gör det helt lätt att bestämma sig.

Anledningen till att jag tittat på Howa och Icon var prisklassen inte att det måste vara nytt.

Har inte vart borta i Torsby än men dom handlare jag vart hoss så ligger Sako och Tikkorna lite högt i pris även om dom är begagnade.

Publicerat

Tack så mycket för tipsen!

Vet inte riktigt än om det blir 30-06 eller 308..

Har vart runt och pratat med en del säljare och alla säger olika vilket för mig som är okunnig inte gör det helt lätt att bestämma sig.

Anledningen till att jag tittat på Howa och Icon var prisklassen inte att det måste vara nytt.

Har inte vart borta i Torsby än men dom handlare jag vart hoss så ligger Sako och Tikkorna lite högt i pris även om dom är begagnade.

Åk till torsbo har du tur så kommer du över en sako i 308 + ett fint kikarsikte fär ett överkomligt pris!

Så här tycker jag om howa! slutstyckes gång= trög trycke tyckte jag var lite hårt! dock jävligt skön kolv. Vapenhandlarn sa att det var bättre precision i howan 308 än nya tikka t3 308! säga vad han vill, men jag tycker det är hugget som stucket!

Tycker också att det är cal 308 du ska satsa på fäller allt vilt i sverige! Fin precisionskaliber å så sparkar den inte så mycket!

Publicerat

Jag skulle gå på Howan, jag har själv en Howa med hogue stock och rostfri pipa. Jag fick en sprillans ny Howa 1500 30-06 och ett nytt Burris fullfield 2

för 9000:-. Howan är en tätskjutare och en väldigt robust och oöm bössa, perfekt för den som vill använda den i ur och skur och inte bara putsa och gnida på den. Trycket är ställbart. Det är skönt att köpa en ny bössa så man slipper fundera på hur den blivit skött tidigare.

Publicerat

winchester m70 är en bössa som brukar nämnas också och den ligger ganska lågt i pris tycker jag. den är ju iaf ett alternativ om du inte hittar sako/ tikka till bra pris

Publicerat

Jag hade nog valt en icon av dom du funderar för jag har testat en och den sköt bra å var trevlig att skjuta med. Av kalibern hade jag valt 308 för ja vet att den fungerar. Hade jag gått efter mig själv hade de blivit nå helt annat.