Publicerat Maj 25, 201115 yr Tjena har funderat på att skaffa en colt army 1860 modell. såvitt jag har förstått så är handeldvapen tilverkade innan 1890 (rätta mig om jag har fel) inte licenspliktiga. skulle det vara möjligt att köpa en nytillverka version av revolvern som tillexempel en uberti eller liknande eller måste vapnet ifråga vara från 1800-talet?
Publicerat Maj 25, 201115 yr Vet inte exakt årtal men det finns det säkert förmågor här som vet det. Dock är det precis så att nytillverkade är licenspliktiga och ska du ha de utan licens så ska de vara gamla som gatan.
Publicerat Maj 25, 201115 yr Det stora bekymret med svartkrut är inte vapnen som går att hitta licensfria, det är att inneha svartkrut på ett vettigt och lagenligt sätt, förvaringskraven är sådana att det är rätt så ganska skitsvårt. /Christian
Publicerat Maj 25, 201115 yr Tjena har funderat på att skaffa en colt army 1860 modell. såvitt jag har förstått så är handeldvapen tilverkade innan 1890 (rätta mig om jag har fel) inte licenspliktiga. skulle det vara möjligt att köpa en nytillverka version av revolvern som tillexempel en uberti eller liknande eller måste vapnet ifråga vara från 1800-talet? Svaret är att nytillverkade replikor omfattas av lagstifningen gällande licenspliktiga vapen - du kan INTE köpa en replika utan licens. Är det däremot en likadan fungerande orginal revolver från innan 1890 så är det fritt fram.
Publicerat Maj 28, 201115 yr men dom är skit dyra så fram med STORA BÖRSEN. på militäria mässan i solna är det en dansk som brukar ha ett fler tal med som man kan köpa priser upp till 30 000 om jag inte tagit till i underkant samme