Publicerat Maj 25, 201115 yr Jag har hört att man inte skall blanda. Spelar det någon roll om jag mixar molybdenkulor och vanliga ? Vid en break-in, vad skjuter man med då ? Kan jag skjuta mollybden eller skall dat vara vanliga kulor ? Har bara riktigt dyra alternativ i 6xc om jag inte skall gå på diamond-line. Har inte hunnit köpa laddverktygen än men är så sugen att börja skjuta.
Publicerat Maj 25, 201115 yr Jag har blandat lite i min 6,5:a. Vilket i princip innebär att jag när jag skjutit färdigt på älgbanan för året. (Måste erkänna att jag sällan skjuter på älgbanan i Oktober och framåt) så måste jag dra ivär en 10-20 mollysmällar innan jag är tillbaks i precision. Antagligen hade det behövts fler om jag varit bättre skytt...
Publicerat Maj 25, 201115 yr Break-in bör ske med nakna kulor, vi talar om att du åker på en liten kostnad för att göra rätt från början, 20 skott kommer du att klara en break in på 1x5,3x2,1x3,1x5 bör typiskt sätt räcka för att klara ut din break in. Med mollade kulor får man en mycket långsammare process. Att blanda moly och naket är inte bra utan som framgår ovan, krävs det att man gör rejält rent mellan bytena och att det krävs ett antal skott med moly för att få pipan belagd ordentligt. /Christian
Publicerat Maj 25, 201115 yr Skall man vara helt rätt så görs break-in utan molly och sedna blandas det inte. Men jag tycker inte man behöver vara så extrem visst går det att göra break-in med molly rent teoretiskt tar det bara lite mera tid. Sedan går det även att skippa break-in jag gör min variant att skjuta 10-20 skott för att sedan storstäda pipan enkelt och fungerande för mig. Blanda går helt obemärkt förbi i vissa pipor medan andra är kinkigare jag blandar inte.
Publicerat Maj 25, 201115 yr Tror man skall komma ihåg här att vi också har lite olika krav på både oss själva och våra vapen. Kan även variera från tillfälle till tillfälle. Jag bryr mig t.ex inte om vad som händer når jag går från Molly (Toppfågel) till nakna (träning och älg). Där räcker precisionen till flera gånger om ändå. Men på andra hållet är det lite kinkigare. Så den som funderar på vad det betyder för älgjakten kanska inte behöver bry sig alls medans det för den som tänker tävla i bänk är helt förkastligt att blanda!
Publicerat Maj 25, 201115 yr Den förklaring jag har meddelats, vilken inte är bekräftad alls är att om man kör naket över moly riskerar man att den övergår till ett hårt, nästan keramiskt stadium under kopparen och slaggen som lagras in i pipan med naket, det är sedan omöjligt att få bort den beläggning som bildas och pipan beter sig oerhört oförutsägbart, tryckspikar osv. Råden är således inte enbart relaterade till precision, bänk eller annan utan även för att man skall spara på pipan. Man kan vända på det helt kort, hur svårt är det att köra med lite pasta för att gnugga bort molyn innan man kör naket igen? /Christian
Publicerat Maj 25, 201115 yr Jag pratade med Anders Brolund på Norma som är en rätt vass 300m skytt och han gör break in med molly på sina tävlingsvapen om han ska skjuta molly i dom. Beskrivningen jag fick och som jag kommer köra på till min nya Sauer pipa är som följer. Rengör pipan ordentligt med krutlösare för att få bort fett/olja från lagerhållningen,dra torrt och dra en lapp med lite lite olja på och skjut ett skott. Rengör med krutlösare och mässingborste och dra torrt och dra sedan en lapp med lite lite olja på och skjut ett skott. Upprepa detta tills du skjutit 20 enkelskott sedan är det klart. Sedan så tyckte han att det räckte att man bara rengjorde med krutlösare och mässingborste tills man skjutit ca 1000 skott och då går man på med slippasta. Gör man såhär så har man en 6,5x55 pipa som går som tåget minst 3500 skott. Skjuter man nakna kulor så måste man givetvis ta bort mantelresterna med för därför avsett medel. Jag litar på detta för han har ändå skjutit slut på rätt många pipor och skjuter förbaskat höga poäng.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Blir verkligen hela pipan täckt med moly om man börjar skjuta med moly kulor i beg pipa? Jag funderar på om det finns nån olja/spray att coata pipan med först? Kulorna lär uu avge mer moly i början av pipan och mindre närmare mynningen, särskilt om man har en rå finish