Publicerat Maj 26, 201114 yr Vad är det för skillnad på de olika Helia modellerna? Tänkte på framförallt Helia CB(äldre modell, eller?)?? Jmf med cbx, c, csx å vad de nu heter? Hur står sig en Helia CB gentemot en Docter Unipoint om de båda är samma förstorning mm?
Publicerat Maj 26, 201114 yr Vad är det för skillnad på de olika Helia modellerna? Tänkte på framförallt Helia CB(äldre modell, eller?)?? Jmf med cbx, c, csx å vad de nu heter? Hur står sig en Helia CB gentemot en Docter Unipoint om de båda är samma förstorning mm? För mina ögon passar en Docter bättre och jag upplever en bättre skärpa och bättre ljustransmition. C, CB är samma sikte men CB är belyst, CSX är en nyare variant med digital belysning.
Publicerat Maj 26, 201114 yr Författare Unipointen har väl bara 2 riktmedel att välja på eller? Iaf den modell jag kikat på, 2,5-10x50. Vilket är att föredra vid rävvak, bäver, toppfågel? Har bara sett riktmedlen på bild och tycker nog bättre om 4-0 men vad säger ni som har dessa? Funkar 0 till denna jaktform eller vill man ha "stöd" av stolparna?
Publicerat Maj 26, 201114 yr Unipointen har väl bara 2 riktmedel att välja på eller? Iaf den modell jag kikat på, 2,5-10x50. Vilket är att föredra vid rävvak, bäver, toppfågel? Har bara sett riktmedlen på bild och tycker nog bättre om 4-0 men vad säger ni som har dessa? Funkar 0 till denna jaktform eller vill man ha "stöd" av stolparna? OM batteriet är/tar slut under en jaktdag är ett riktmedel med stolpar att föredra, tycker jag i a f men annars är skillnade liten, möjligen är en ren punkt att föredra vid drevjakt för det är mindre som "stör" i siktet. En lite udda grej med UP är att punkten inte ändrar storlek när man zomar d v s den upplevs som mindre vid högre förstoring. detta för att kunna skjuta på mindre mål och hög förstoring.
Publicerat Maj 26, 201114 yr Rw har redan klarlagt modelerna. Kanske kan tilllägga att CB är endast nattbelyst och har medförstorande riktmedel. CSXén har dag/natt och inte medförstorande riktmedel. Har själv en CB och det finns inget min Zeiss inte kan göra som inte min Helia kan ! Sen kan man ju alltid leta små saker för att hitta plus å minus. /mvh.
Publicerat Maj 26, 201114 yr Författare Tack för svaren. Hur är det med garantin på Helia och Docter? Hur länge och gäller det bara första ägaren? Vad händer på Unipointen om batteriet tar slut? Bara en svart prick kvar? Kanske inte optimalt...
Publicerat Maj 26, 201114 yr jag har rm 0 på min Ziess, dvs jag har samma sits som den du avser, jag har ett täcklock för justeringen som innehåller ett reservbatteri, det löser sig således alltid, den stora frågan anser jag snarare vara hur kallt klarar belysning av att det är ute, mina belysningar lägger av vid -18-25 grader, sen vill inte de vara med längre. Det anser jag är lite tråkigt. Förmodar att det gäller all belysning, men jag vet inte. /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr Tack för svaren. Hur är det med garantin på Helia och Docter? Hur länge och gäller det bara första ägaren? Vad händer på Unipointen om batteriet tar slut? Bara en svart prick kvar? Kanske inte optimalt... Såvitt jag vet så är det 30 års garanti på Doctersikte som följer siktet, Helia har 10 år som gäller första ägaren. Alla belysta riktmedel blir svarta när batteriet tar slut oavsett fabrikat utom Trijicon som inte har batteri utan radioaktiv belysningskälla som bytts efter ca 10 år. Riktmedel 0 är ju bara en punkt och då kan det ju bli lite körigt att jaga när det skymmer om batteriet tagit slut men 4-0 har ju stolparna som hjälp och då skiljer det inte mycket mot ett vanligt obelyst riktmedel. Stolparna kan man ju även använda vid avståndsbedömning eftersom de är medförstorande.
Publicerat Maj 26, 201114 yr Helia har ju 25 år (2år elektronink)! Zeiss är det som har 10 nu för tiden. Kanske att andra oxå ändrat då har jag missat det. Helia har inga problem med om du är ägare numer 2 eller 5 eller 7 osv så länge det är garantifel ! Mvh, en som provat !
Publicerat Maj 26, 201114 yr Helia har ju 25 år (2år elektronink)! Zeiss är det som har 10 nu för tiden. Kanske att andra oxå ändrat då har jag missat det. Helia har inga problem med om du är ägare numer 2 eller 5 eller 7 osv så länge det är garantifel ! Mvh, en som provat ! Ahh, blandade ihop Zeiss o Helia.....
Publicerat Maj 26, 201114 yr På de Helia som jag har ägt så gällde 25-års garantin enbart första ägaren. Stod klart och tydligt på garantikortet. Sen kan ju fabriken vara "hygglo burro" om du har tur och inte har misshandlat siktet. //Danne
Publicerat Maj 26, 201114 yr Författare jag har rm 0 på min Ziess, dvs jag har samma sits som den du avser, jag har ett täcklock för justeringen som innehåller ett reservbatteri, det löser sig således alltid, den stora frågan anser jag snarare vara hur kallt klarar belysning av att det är ute, mina belysningar lägger av vid -18-25 grader, sen vill inte de vara med längre. Det anser jag är lite tråkigt. Förmodar att det gäller all belysning, men jag vet inte. /Christian Som drevsikte/snabba skott mm så funkar det ju kanon med detta riktmedel men hur upplever du det när man mer ska precisionskjuta på avstånd? Vet ej vad du använder ditt till men ex 200m på litet mål?
Publicerat Maj 26, 201114 yr Loke- det längsta hållet jag sköt något med när tuben satt på 9,2x62:an var 172 meter, det var inga bekymmer alls, på bana har jag skjutit på 300 meter utan bekymmer och tittar man på de träffbilder jag skjutit på kortare håll är det inte rm:ets fel eller brist att jag inte har fått till det. Det är dock en vanesak med ett sådant rm och jag skulle nog uppmuntra till att prova innan du handlar om det är så att du är det minsta tveksam. /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr På de Helia som jag har ägt så gällde 25-års garantin enbart första ägaren. Stod klart och tydligt på garantikortet. Sen kan ju fabriken vara "hygglo burro" om du har tur och inte har misshandlat siktet. //Danne Som jag sa tidigare ! 25år (första ägaren) Men är det uppenbara garanti fel så bryr de sig inte om om du är ägare numer 4. Bara för att hålla rycktet väl..!! Har själv provat. /mvh.