Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kompositkolv till en husqvarn

Featured Replies

Publicerat

Hej jag och en polare satt och pratade kors och tvärs och komme oss in på olika kolvar som passade till min Husqvarna 1640 och han på stod att det fanns nån som sålde riktiga komposit kolvar för 2000kr ink in passning.

Så då är min fråga är det möjligt att det finns så pass billiga komposit kolvar till 1640,n och i så fall det finns vad är det för nått och var kan man beställa en sådan???

Tack i förhand/1640

Publicerat

Hej!

Man kan nog lugnt säga att jag läst på ganska bra i det här ämnet på sista tiden då jag varit på jakt efter en plaststock till min 1640 ett tag nu.

Det jag lyckats att fiska fram som är något att ha är mcmillan och lonewolfriflestocks. Tyvärr är utbudet ytterst begränsat till small ring mausers från dessa tillverkare men lonewolf har en simpel stock som dom kan passa in en 1640 i och mcmillan har sin mauser mark x som kan fås till 1640, men även Sako hunter stocken från dom kan fixas till 1640 systemet.

Det enda som jag tyckte var det minsta intressant av dessa alternativ och som jag funderat lite på är en Sako hunter med ställbart kindstöd och lackad i deras sandcamo lack. Allt som allt skulle det kosta mig runt 6000 kr för att få en sådan stock till Sverige. Väljer därför själv att avvakta ett tag.

Kan tänka mig att stocken som din kompis snackar om är det berömda ram-line kolven vilken brukar jämföras med en stock gjord av gamla ihop smälta leksakshinkar. Ihåligt rappligt skräp som säkert går att få för runt 2000 kr inkl.inpassning hos någon hobbysmed. Men enligt mig är det inte värt det. Spara hellre lite till och satsa på kvalitet.

Mvh/ Joacim

Publicerat

Billigt och komposit går inte hand i hand,

arrangera med en laminatkolv om du önskar något tåligt är mitt råd även om det kanske inte är det önskade.

/Christian

Publicerat
  • Författare

okej joacim var tror du man kan köpa nån av dom kolvarna som du nämde

och christian n en laminat kolv är kanske inte helt dum den heller var kan man köpa en sådan som passar och till ett vetigt pris

Publicerat

Johnny Boberg i Dalarna gör fina kolvar i Laminat. Kolvarna är inte behandlade och grovfrästa så visst jobb får man göra själv.

http://www.robsoft.nu/files/prislista2010.pdf

Publicerat

Annars kan du kolla in boyds i usa dom har extremt fina laminat kolvar till husqvarna,jag har tagit hem en själv från dom till min husqvarna det enda jag fick göra var att fila lite på systemet så rann det ner så passformen är riktigt bra.

min kostade med tull frakt hem till dörren ca 1100 kronor.

Publicerat
  • Författare

okej vilken av kolvarna har du själv det värkar ju som om det finns en uppsjö av kolvar på deras hemsida

Publicerat

Du fick den till det priset du skrev om och den passar bra till din hv. Hur lång tid tog det innan den kom hem? Om den är vettig så har du nog raggat en ny kund till Boyds fast jag köper nog en sidosäkring samtidigt. Tackar för sidan.

Lev väl

Publicerat

Blanda och ge inte för mkt nu.... Mig veterligen gör Boyd's inga kolvar för 1640 utan där får man söka sig inomskärs och köpa en grovfräst och göra färdigt själv. Ev kan man köpa en kolv för large ring el small ring 98 men då stämmer inte alla måtten utan det blir till o ta bort material och bädda med ordentligt (vilket innebär att det sannoikt kommer synas bäddmassa lite här och där). Har man en 146 eller 640 med 98 låda är det bara o göra som bockjägarn skriver.

Publicerat

jag har en ram-line till min m98. så dåliga är de inte. ok att det är lite skrammel men rekylen går rakt och fint samt höjden på kindstödet är bra. är det en jaktbössa är den helt ok anser jag, man kan hitta den för 800 och uppåt beggade och sen bäddar man en eftermiddag och sen e det klart. klart vettigt bruksvärde i dem.

Kalle

Publicerat

Du fick den till det priset du skrev om och den passar bra till din hv. Hur lång tid tog det innan den kom hem? Om den är vettig så har du nog raggat en ny kund till Boyds fast jag köper nog en sidosäkring samtidigt. Tackar för sidan.

Lev väl

Hej det tog väl ca 2-3 veckor så hade jag den hemma och jag har en 146 modell sen om det finns till din modell vet jag inte men dom har mycket till husqvarna i allafall och priserna är då helt rätt och kvaliten är ju faktiskt riktigt bra för den pengen.

såg att du har en 1640 och jag vet inte om dom tillverkar nån sån men annars mailar du dom och lyssnar av.

Publicerat

Lev väl

Om du inte har sidosäkring orginal har du ingen 1640, utan troligen 640 eller möjligen tom 146.

Publicerat

Om du inte har sidosäkring orginal har du ingen 1640, utan troligen 640 eller möjligen tom 146.

Hej

Jag skall förtydliga mig jag har en Ceco 8x57Js (vildsvinsbössa) och den har Mauser låda så det jag skall göra är att maila alla mått för att se om de har en kolv som passar. Om de har en kolv som ”passar” köper jag hellre en för 1100 kr och ett trycke för 300 kr en motsvarande från Sverige för några tusen (kolvämne +fräsning + frakt) och ett trycke för 1300, om de ändå måste passas in.

Publicerat
  • Författare

vad tror ni kan man köpa nån av dom hära kolv och bygga om den eller köpa nån annan kolv från midway sverige

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=959739

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=712752

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=480661

och hur svårt är det att bygga om kolven så den passar på 1640,ns system

• 2 months later...
Publicerat

fick nyss min 1640 nerbäddad i en houge m98 kolv och jag är helnöjd, lillebror har en ram-line stock till sin m96a och tycker att kvaliten på dom motsvarar plastbössan man hade när man va liten. bäddningen kostade 1500kr för mig + frakt, helt klart värt det :D

Publicerat
  • Författare

OKej det höreds ju inta allt för farligt men vet inte hur det blir med en komposit kolv nu.

PS du ska inte sälja gamm kolven

Publicerat
  • Författare

OKej det höreds ju inta allt för farligt men vet inte hur det blir med en komposit kolv nu.

PS du ska inte sälja gamm kolven