Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny mobiltelefon

Featured Replies

Publicerat

P1010942.JPG

10 år är inte dåligt för en mobiltelefon. Min Nokia 6250 introducerades 2000, jag köpte min 2001. Då såldes den som den stryktåligaste på marknaden. Och nog fasen har den hållit måttet. Den har varit med i ur och skur i 10 år. Jag har aldrig varit rädd att använda den i vare sig regn eller kajak till havs, jag har till och med badat med den i en insjö. Jag har litat på packningarna och de har hållit allt jag utsatt den för.

Knappsatsen funkar fortfarande perfekt. Allt annat funkade också perfekt. Möjligen var det lite störande att telefonen envisades med att kalla TELIAs nät för ÙWWÔÚ. Men för en vecka sedan sket det sig. Då slutade mottagningen att fungera.

Så nu använder jag tillfället en avlagd telefon som hustrun haft tidigare. En 6 år gammal, hyfsat väderskyddad Nokia 5100, med slirig knappsats. Så nu är jag på jakt efter en ny telefon. Det jag är ute efter är stryk- och vädertålighet. Det är det som prioriteras. Jag vill inte ha en telefon som man måste dalta med. Jag vill kunna tappa min telefon i bäcken, skaka av den och fortsätta prata!

Därför funderar jag på en Sonim XP1300 core. Om någon har förstahandsinfo om Sonim-telefonen är jag intresserad, jag är även intresserad av tips om andra tåliga telefoner.

Publicerat

P1010942.JPG

10 år är inte dåligt för en mobiltelefon. Min Nokia 6250 introducerades 2000, jag köpte min 2001. Då såldes den som den stryktåligaste på marknaden. Och nog fasen har den hållit måttet. Den har varit med i ur och skur i 10 år. Jag har aldrig varit rädd att använda den i vare sig regn eller kajak till havs, jag har till och med badat med den i en insjö. Jag har litat på packningarna och de har hållit allt jag utsatt den för.

Knappsatsen funkar fortfarande perfekt. Allt annat funkade också perfekt. Möjligen var det lite störande att telefonen envisades med att kalla TELIAs nät för ÙWWÔÚ. Men för en vecka sedan sket det sig. Då slutade mottagningen att fungera.

Så nu använder jag tillfället en avlagd telefon som hustrun haft tidigare. En 6 år gammal, hyfsat väderskyddad Nokia 5100, med slirig knappsats. Så nu är jag på jakt efter en ny telefon. Det jag är ute efter är stryk- och vädertålighet. Det är det som prioriteras. Jag vill inte ha en telefon som man måste dalta med. Jag vill kunna tappa min telefon i bäcken, skaka av den och fortsätta prata!

Därför funderar jag på en Sonim XP1300 core. Om någon har förstahandsinfo om Sonim-telefonen är jag intresserad, jag är även intresserad av tips om andra tåliga telefoner.

Jag har en Sonim Landrover som är håller tätt, tål att tappas, går bra att ringa och smsa på. Kan användas i självförsvar, slå ihjäl fisk med och är så stor och orange att den inte går att tappa bort. Just mycket mer kan den inte. Kameran är dålig. Film nej och ingen mp3-spelare. Den är litye trög i knapparna och lite bökig i menyerna. Påminner om Erikson säger de som vet. Men, det är precis en sådan telefon en strulputte som jag skall ha. Det kan regna på den. Man kan flugfiskebada med den och misahndal den eller någon med den. Så om det är en sådan telefon du är ute efter......

Publicerat

Ett alternativ kan väl vara Samsung Xcover 271. Jag fick min för drygt 1 vecka så jag kan inte säga något gällande hur stryktålig den verkligen är men enligt spec och testresultat så ser den helt ok ut för priset. Gav drygt 1250 kr för min.

Den testades av Smartson för en tid sedan och vann det testet.

Länk till test

Publicerat

Har haft Sonim xp3 och det enda som krånglade var mikrofonen, men det var bara att byta ut mobilen på garantin. Annars så kanske en iphone 3GS men ett magellan skal kunde funka, lite mer avancerad och dyrare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Hej

Den här kan vara ett alternativ.

Motorola

Särskilt nu när Swedpoint ska släppa DooGps till androidyelefoner så att man kan använda en riktig pejl till telefonen.

Publicerat
  • Författare

Det var ju faktiskt rätt många intressanta tips. Kom gärna med fler och gärna med ytterligare egna erfarenheter...

Publicerat
  • Författare

Vi andra kanaler fick jag tips om JCB-telefoner som säljs på Claes Ohlsson (!). JCB är en bulldozertillverkare som samarbetar med sonim, skulle gissa på att det är sonim-modeller med något år på nacken som nyproduceras och märks jcb(?).

http://nexus404.com/Blog/2007/12/21/sonim-xp1-jcb-toughphone-the-worlds-most-robust-cell-phone-probably/

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161811864

IP67klassning är ju hyfsat bra det med.

Publicerat

Vi andra kanaler fick jag tips om JCB-telefoner som säljs på Claes Ohlsson (!). JCB är en bulldozertillverkare som samarbetar med sonim, skulle gissa på att det är sonim-modeller med något år på nacken som nyproduceras och märks jcb(?).

http://nexus404.com/Blog/2007/12/21/sonim-xp1-jcb-toughphone-the-worlds-most-robust-cell-phone-probably/

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161811864

Och den har något jag verkligen saknar på min iPhone; FM-RADIO!

Publicerat

Min samsung verkar vara bra då jag skickat den genom torvfabriken i sveg.... Den fastnade precis innan den skulle in i behandlingen där även solida plåtar krossas..... Den gick genom matarskruvar och transportörer, det tog en hel dag att passera men den fungerar fin nu ett halvår senare :rolleyes:

Publicerat

Hade sonim på jobbet,och den var rätt värdelös,var utan MMS funktion och man hörde knappt vad den som ringde ville.Men säkert stryktålig..Ren besvikelse och inte bra,finns en modell med mindre batteri tid och med MMS som hoppas är bättre?

Har numera samung xcover som även är ip67, som funkar kalas,har trackerhunter i som funkar bra även..

Publicerat

Hade sonim på jobbet,och den var rätt värdelös,var utan MMS funktion och man hörde knappt vad den som ringde ville.Men säkert stryktålig..Ren besvikelse och inte bra,finns en modell med mindre batteri tid och med MMS som hoppas är bättre?

Har numera samung xcover som även är ip67, som funkar kalas,har trackerhunter i som funkar bra även..

Håller med om att den är stryktålig men jag håller även med att de är rätt värdelös, har en språnk ny kvar som jag fick på garantin men de är så pass oduglig utan mms och lite andra funktioner som tex att höra vad den andra säger så att den får funka som reserv----

• 1 month later...
Publicerat

iphone 4 ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

http://nexus404.com/...phone-probably/

http://www.clasohlso...px?id=161811864

Nu har jag varit på Clas Ohlson och inhandlat en JCB Tradesman. Är långt ifrån kompis med den än. Den som har fixat Menyn i telefonen var nog inte nyckter ;) Och inte f*n fick jag med mig någon manual till den :angry:

Men det är väl bara att prova sig fram, än så länge saknar jag vissa funktioner men jag hoppas att dom finns gömda någon stans.

Publicerat

iphone 4 ;)

Jag älskar min iPhone 4, men jag måste erkänna att den är inte optimal att ha med ute i skog och mark... Jag ska införskaffa en "skogstelefon" som jag kan tappa i backen och blötan utan att tjippa efter andan...

Publicerat

Vad jag tycker om iFåne är nog ingen hemlighet så det behöver vi inte spinna vidare på...

Det finns nu en "rugged" telefon från Sony Ericsson (som jag dessvärre inte har lattjat med än) som kanske kan vara ett alternativ.

Xperia Active.

Den är vatten och damm-tät/tålig och skall enligt utsago vara utrustad med mjukvara som skall vara lämplig för "action".

Pekskärmen på den är gjord för att fungera även med blöta fingrar t ex.

Publicerat

Vad jag tycker om iFåne är nog ingen hemlighet så det behöver vi inte spinna vidare på...

Det finns nu en "rugged" telefon från Sony Ericsson (som jag dessvärre inte har lattjat med än) som kanske kan vara ett alternativ.

Xperia Active.

Den är vatten och damm-tät/tålig och skall enligt utsago vara utrustad med mjukvara som skall vara lämplig för "action".

hmm du wizard du råkar inte ha lekt nått med motorolas defy ska också vara stöt/vattentålig smartphone ??

Publicerat

hmm du wizard du råkar inte ha lekt nått med motorolas defy ska också vara stöt/vattentålig smartphone ??

Som hastigast men den har ju "gammalt" OS om man är lagd åt det hållet...

Jag har aldrig gillat Motorolas produkter och denna var väl inget som kändes "vill ha" direkt.

Går bara igenom kanske 10 telefoner per år nu mot kanske 30-40 förut men den bästa jag någonsin har haft och som helt klart ligger i samma "wow"-klass som T610 och T28i är Sony Ericsson Arc!

Grymt nöjd med hela telefonen vad gäller både hårdvara och mjukvara! (och då pratar jag om den släppta mjukvaran och inte någon av de prototypmjukvaror jag oftast har ;) )

Publicerat

Vi har ett gäng på jobbet ingen används, verkar tåla allt utom sig själv! min tappar simkortet konstant! den är tebax efter 4:e vändan till Sonim men den kan ligga på godsmottagningen!

Håller med om att den är stryktålig men jag håller även med att de är rätt värdelös, har en språnk ny kvar som jag fick på garantin men de är så pass oduglig utan mms och lite andra funktioner som tex att höra vad den andra säger så att den får funka som reserv----

Trodde ju inte det var sant när jag upptäckte att den inte klarar av att skicka MMS, då borde åtminstone telefonen fungera!

Xperia Active.

Hmmm kör ju Xperia till vardags och funderar just på höstens jaktnalle!

Publicerat

Som hastigast men den har ju "gammalt" OS om man är lagd åt det hållet...

Jag har aldrig gillat Motorolas produkter och denna var väl inget som kändes "vill ha" direkt.

Förlåt om ja tränger mig in i diskutionen men gammalt "os" är väldigt sugen på just en sån motorola så ja skulle vilja veta vad du mena?

Publicerat

Förlåt om ja tränger mig in i diskutionen men gammalt "os" är väldigt sugen på just en sån motorola så ja skulle vilja veta vad du mena?

Den snurrar Eclair (2.1), nu är det Gingerbread som gäller.

Huruvida Motorola släpper en uppdatering eller ej vet jag inte.

Ingen telefontillverkare kör med vanilj Android SW så det krävs alltid en del (eller ganska mycket) jobb för att fixa en OS-uppgradering till en äldre telefon.

Dock skall man inte hänga upp sig så mycket på detta för i slutändan så är de "tåliga" telefonerna inte high-end telefoner och man skaffar inte dem för att de har de fräckaste features i mjukvaran som möjliggör olika spel eller andra funktioner etc...

Sen kan man ju diskutera huruvida en telefon med stor pekskärm är lämplig överhuvudtaget i en "skitig" och blöt miljö men det är en annan femma.

Marknaden säger att telefonerna skall se ut på det här sättet och ingen tar fram en ny telefon som passar oss jägare i en så pass liten upplaga.

Det bli antingen en skitgammal telefon med gummiskal eller en best-effort lösning på en av de nuvvarande plattformarna.

Kan plocka upp en Xperia active om fyra veckor när jag är tebax på jobbet och se hur det är. (fast vänta er inget officiellt test bara för jag är möjligen "något" färgad vad gäller den firman ;))

• 1 month later...
Publicerat

Hoppas det går bra att jag spinner vidare på ny mobiltelefon i samma tråd.

Jag klurar på att skaffa en nyare mobiltelefon längre fram, eller smartphone är nog en bättre benämning.

Mina krav är att den ska vara tålig mot fukt,damm nycklar osv., ha en duglig kamera, mp3 spelare värd namnet, någon form av office paket(motsv. word, excel, PP), möjligt att koppla mot ett trådlöst tangentbord och möjlighet till att surfa via 3g, minst 16gb hdd.

Min tanke är att slippa släpa runt på bärbar dator, kamera, mp3 och usb-minne utan ha allt i samma enhet, det blir ju självklart en kompromiss av allt men förhoppningen är att det ska funka tillräckligt bra.

Jag undrar vad panelen tycker om de olika operativsystem som finns på marknaden, Android, iOS(iphone) och Windows mobile för att nämna några.

De problem jag har stött på hittills med de olika operativsystem är:

Android: Saknar ett tydligt stöd för bluetooth tangentbord

Apple: Jailbreaka(Kringgå Apples begränsningar), om det kan ses som något negativt?

Windows mobile: Känner mig inte bekväm med operativsystemet i en telefon

Min tanke i stort är att kunna ha telefon i skolan med bluetooth tangentbord och anteckna, i båten med allt vad det innebär och självklart på skjutbanan :D