Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderar på en hund?

Featured Replies

Publicerat

Blir nog till att skaffa sig en hund nu fram över till jakten men jag vet inte riktigt vad som ska passa.

Skall börja med att säga att detta blir första hunden i min ägo.

Och vad jag söker är en stående fågelhund som även ska användas för eftersök.

Förr va jag helt inne på en vorsteh men jag har hört att den e ett dåligt alternativ som första hund.

så Stående eftersök samt okej som första hund

Publicerat
Blir nog till att skaffa sig en hund nu fram över till jakten men jag vet inte riktigt vad som ska passa.

Skall börja med att säga att detta blir första hunden i min ägo.

Och vad jag söker är en stående fågelhund som även ska användas för eftersök.

Förr va jag helt inne på en vorsteh men jag har hört att den e ett dåligt alternativ som första hund.

så Stående eftersök samt okej som första hund

Eng. setter är ett alternativ för stående. ;) Kan även lära sig eftersök. :D

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3041.0

:D :D :D

Publicerat

Då tycker jag att du skall skaffa dig en Vorsteh??? men insup så mycket

information om rasen innan du köper en och kolla på olika uppfödare

o skapa en bild av hur vorsteh är som hund.

Varför är en vorsteh ett dåligt ämne som första hund??

mvh christer

Publicerat

Vorsteh är rätt häftiga hundar, oftast rätt hårda, och ställer krav på föraren. Men, det finns undantag så söker du en mångsidig jycke så titta en gång till på Vorsthe.

Mvh!

Publicerat

Vorsteh är ett alldeles utmärkt val av jakthunds ras!

Det enda som jag kan hacka ner på är storleken.

Att ha en vorsteh som förstagångshund är heller inga problem, och kan ibland vara en fördel. Men har då inga gamla "olater och jakthundsmanér" själv, och de som har förstagångshundar brukar i regel, vara mer uppmärksamma på vad som gäller för rasen, och mer ambitiösa med att verkligen lyckas.

Nu finns det ju en liten variation i temperament och förighet i olika blodslinjer, men ta kontakt med några uppfödare kennlar/privata, åk och titta på och umgås med potentiella föräldradjur till din valp.

Ta gärna med dig en allmänt hundkunnig person, som kan hjälpa dig att diskutera intryck efteråt. Fråga även uppfödaren vad som är nackdelen med föräldradjuren, för det är ju så (oavsett ras) att det finns någon nackdel, med varje individ!!!!! Det kan vara allt från exeriör till jaktliga egenskaper.

Vorsteh, tar generellt sett lite längre tid på sig att mogna, så det krävs tålamod och så ska man ha gott om tid att lägga ned på valpen första 1-1½ år.

Om en valpköpare skulle komma till mej och vilja tinga en TJT, men i själva verket vill ha en Vorsteh, så skulle jag inte sälja valp till honom/henne.  För har man fastnat för en viss ras, så tror jag inte att man ska köpa en annan som ett "surrugat".

Om inte rasen i stort och föräldradjuren i sig, tilltalar dig, så kan du ju börja tänka om, men har du fastnat för Vorsteh så tveka inte, det är en gôrhärlig hundras!

(låter det som om jag skulle ha haft vorsteh själv ???jo jag har ju det; Fjedur´s Hillman, en sträv)

Publicerat

Jag tycker att Gunilla har sammanfattat dina fundringar bra, se till att du är 100% säker att du vill ha hund för att det krävs mer än bara ett jaktintresse

för att ha en vorsteh och som sagt lägg ner mycket tid på hunden dom två första åren så har du säkert en trevlig och användbar hund för många år framöver.

Själv skaffade jag min första när jag var 16år och dom senaste 19 åren har det funnits minst en i hemmet, förhoppningsvis i minst 19 till.

Synd på storleken bara, dom får på sin höjd in huvud och hals i grytet.

Publicerat

Vill du ha en bra stående fågelhund som också fungerar på eftersök men inte är så stor så skaffa dig en Breton! Stor hund i liten förpackning.

Vi hade Vorsteh(korthårig) tidigare, men är nu inne på vår andra Breton och vi har inte ångrat rasbytet.

Båda raserna är jätte duktiga jakthundar men en Vorsteh kan som du säger vara hårdare än en Breton. Givervis så finns det individer åt båda håll inom alla raser, men överlag så känns det som om Vorsteh är en hårdare hund.

Dock så får man inte underskatta den lilla söta Bretonen. Det är ett energiknippe av dess like och har en enorm jaktkapacitet och egen vilja precis som alla andra jakthundsraser. Det som ligger till fördel hos en Breton tycker jag är att det är en lätt hund som håller för många dagars jakt utan att bli stel eller sliten. Överlag håller den helt enkelt bättre, mycket pga att den är lättare.

Sedan har du givetvis storleken. Det går inte att jämföra att ha en liten Breton eller ha en stor Vorsteh hemma. Den har inte heller somma täv som de korthåriga hundarna. Dressyrmässigt kräver den givetvis samma dressyr som alla andra stående fågelhundsraser, men den är ändå relativt lättlärd och lyhörd!

Gå in på Bretonklubbens hemsida och läs mer om Breton......det är en ras på uppåtgång och jag vet många som när dom varit ute efter en ny hund övergett de större stående fågelhundarna och skaffat en liten Breton istället.  ;D

Här har du länkar till både svensk och norsk bretonklubb!

http://www.breton.se/

http://www.breton.no/

Publicerat

Nä jag röstar på att du skaffar dig en korthårig Vorsteh. ;D

En perfekt första hund för den som vill jaga fågel och ha den till eftersök på allt vilt.

Jag har gjort praktiska eftersök på räv, rådjur och givetvis fågel på mark och vatten med mina hundar.

Eftersök på älg har jag inte prövat på i verkligheten utan bara som träning och det fungerar också bra.

Ta alltid kontakt med avelsrådet oavsett ras innan du köper hund, dom har stenkoll på bra parningar.

post-3-1142859646_thumb.jpg

Publicerat

Himla fin bild!

Publicerat

Tackar för alla svar

och jag må då säga att en Breton låter extremt intressant

men frågan är då hur den är på eftersök, tar den ner en hare, fågel och räv?

orkar den apportera en tjäder?

Publicerat

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "tar den ner en hare, fågel och räv" ???

En tjäderhöna ska den orka apportera iaf! Den fixar säkert en tjädertupp också (kanske inte att lyfta helt men med lite lyft/släpande ;D), men jag har aldrig testat att skicka fram min på tjädertuppsapport. Orre har hon då apporterat både tupp och höna.

Som eftersökshund skall det inte vara några problem. En breton har en enormt bra näsa och av vad jag sett på min hund så fäljer hon lätt och precist(beroende på vind) ett spår som hon får upp. Det gäller ju bara att träna in själva momentet så hunden vet AHA nu är selen på och då är det eftersök...

Var kommer du jaga mest, skog/fjäll/fält? (Bara en liten nyfiken fråga ;D)

Vet inte hur många bretoner du träffat, men om du tittar på svenska bretonklubbens hemsida så ser du att det är dags för jaktprov i vemdalen. Vill du träffa en hel del bretoner och se dem "in action" så far dit! Hör av dig till de provansvariga så får du veta tider mm.

Publicerat

Att välja ras är inte helt lätt! Det finns ju dåliga och bra anlag i alla raser, så oavsett vilken ras man väljer så är det viktigaste, som redan sagts, att kolla upp linjerna på olika parningar. Men även om det är champions i flera led tillbaka så betyder det inte att valparna får jättebra genetiska anlag, men chansen är betydligt större att det är så! Sen är det ju upp till ägaren att ta fram och utnyttja det...

Jag har en Breton på 5 månader nu. Efter att ha haft både Vorsteh (KH)  och Eng. Setter i familjen så ser jag en stor skillnad i kontakt. Bretonen har mycket stor uppmärksamhet på dig och vill göra dig till lags vilket gör det roligt att träna! Men det finns ju hundar i andra raser som är likadana, så tillbaka till ruta ett...vilken ras...

Så välj den rasen som tilltalar dig mest, men var noga med bakgrunden! En hund med riktigt bra anlag kan bli hur bra som helst, medans en med dåliga anlag endast kan nå dit dess genetiska anlag sträcker sig, oavsett träning.

/rosen

Publicerat

Om du står och velar mellan breton och vorsteh kan kanske en kleiner münsterländer vara ett alternativ. Har själv en på ett och etthalvt år som både står för fågel och stöter/kortdriver med skall på hårvilt. Om de låter intressant kolla http://www.grasidingens.se/

//JOhan

Publicerat

E själv förstahundsägare o rår om en Breton.

Vill inte på ngt sätt säga att de en lätt hund "MEN VILKEN MOTOR".

Kräver en fast hand men mkt lättlärd.

Man blir förundrad över all denna energi.

Tycker du ska se vad du mest jagar. Jag e själv mest för fågel annars hade jag nog valt en annan ras.

Bor du i närheten e du välkommen att hälsa på annars finns det säkert nån som rår om en Breton i din närhet som du får hälsa på.

De e först då man förstår vad man har att göra med.

Vill du veta mer e de bara till o skicka mig ett mail så kan vi höras vidare på telefon.