Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VIlken piplängd till Beretta Silverp. 1?

Featured Replies

Publicerat

Vilken piplängd ska jag välja till min nya Beretta Silver Pigeon 1? Det blir en del bana och jag är själv lång. Räcker 71cm eller ska jag välja lite längre pipa?

Publicerat

Jag är ju pygmé och har inga problem med längre pipor........

Pigeon 1 är ju ingen tung bössa i sig och eftersom du är lång skulle jag tveklöst välja 76 pipor.

Vill inte sätta massa griller i huvudet på dig, men om du ska skjuta en del på bana skulle åtminståne jag kolla på en Beretta 686 sporting, tex.

Lite tyngre,stabilare på banan, den finns åxå med stälbart kindstöd, vilket ju är en fördel. Tror att Torsbo mfl. (Jaguargruppen)tar 19.900:- för en ny Onyx sporting som är samma som 686:an.

Publicerat

Förmodligen är jag inte rätt man att tala om längd på saker då jag skjuter med den kortaste Benelli pipa som finns till en comfort,

jag känner helt klart att piplängden är av underordnad betydelse som förighet, balans och känsla är på plats.

Om din stil, då jag förmodar att du är en mer driven skytt än jag får mest stöd i långa pipor skall du givetvis köpa en pang med långa pipor.

/Christian

Publicerat

jag skulle utan tvekan välja 30" piipor, själv har jag två miroku och ena har 30" pipsen och andra 32".

tycker att 32" är väldigt stabil på banan men om du skall använda bössan på jakt så rekomenderar jag 30"

Publicerat

vad är det för skytte du bedriver då?

det är rätt bra att veta vad man ska ha vapnet till innan man ger råd.

ska du ha den till jakt och inte är med på allt för många engelska fågeljakter med fasaner på 60 meter skulle jag ta en 28 som är väsentligt mkt. smidigare både i bilar, båtar, på pass, i skogen än vad de där långa, tunga rackarna är.

men, men alla är vi som bekant olika.

Publicerat

ska du ha den till jakt och inte är med på allt för många engelska fågeljakter med fasaner på 60 meter skulle jag ta en 28 som är väsentligt mkt. smidigare både i bilar, båtar, på pass, i skogen än vad de där långa, tunga rackarna är.

allt möjligt, trap, sporting, t.o.m skeet, jag tycker inte att en bössa med 30" piipor är säskilt tung, och på fåglar som flyger högt så är 30" bättre för att den håller svärmen tätare än 28"...

Publicerat

allt möjligt, trap, sporting, t.o.m skeet, jag tycker inte att en bössa med 30" piipor är säskilt tung, och på fåglar som flyger högt så är 30" bättre för att den håller svärmen tätare än 28"...

mitt inlägg var riktat till jeppe men...

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips. Bestämt mig för 76cm pipor eftersom det blir mer bana än jakt.

Publicerat

Att en längre pipa håller svärmen tätare på långt håll är rent nonsens.

Publicerat

Att en längre pipa håller svärmen tätare på långt håll är rent nonsens.

iallafall är min kvart choke i min 32" miroku lika tät som 1/2 i min andra 30"...

Publicerat

hur som haver ska han ju ha vapnet till "bana" vad nu det innebär :unsure: o då blir ju inte hållen så långa om man sköter sig så då kan han ju skippa långa pipor bara av den anledningen.

Publicerat

iallafall är min kvart choke i min 32" miroku lika tät som 1/2 i min andra 30"...

Det kan skilja från bössa till bössa och från choke till choke och har inget med piplängden att göra. Har testat en drös choker och det kan skilja myyyycket......

• 2 weeks later...
Publicerat

Tack för alla tips. Bestämt mig för 76cm pipor eftersom det blir mer bana än jakt.

Jag kom fram till samma sak, trots att jag mest tänkt skjuta skeet. Fast det blir inte en Beretta då, min gamla 682 (med 71-pipor) får nog gå i pension.

Testade en Blaser 76 där och den kändes helt rätt. Ska man skjuta trap och sporting blir den nog ännu mer rätt.