Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det konstigt att det blir problem med vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

Hade en jaktgäst igår som ville sitta på åteln. Bäst vi satt och viskade stod där en fin sugga med 4 små kultingar som jag tippar var högst 4-5 veckor gamla. Kul att få se gris och framförallt kultingar och gästen var nöjd även om ingen skjutbar visade sig.

Imorse får jag reda på att jaktgrannen skjutit på en *galt* natten som varit och ringt in eftersökshund. När hunden dödskäller hinner hundföraren se att det piper iväg 4 små kultingar och galten är en stor sugga och med största sannolikhet den suggan som var framme hos oss... Försök att få tag i kultingar har tydligen gjorts under dagen men misslyckats. Har gått hela förmiddagen och varit så fly förbannad så jag nästan hade lust att åka hem till han som sköt suggan men behärskat mig då jag vet att inget blir bra löst när ilskan tar överhand. Frågan är hur man ska ställa sig då detta bara är en i raden av misslyckanden som denna sk jägare gjort?

Ska man kanske ta kontakt med markägaren och tala om vad som pågår eller vad tycker ni?

Publicerat

Ta givetivs kontakt med markägaren!

Mvh!

Publicerat

Ta kontakt med markägaren. Det är ju trotts allt ett jaktbrott!

Publicerat

jag förstår inte riktigt.

menar du att personen avsiktligt skulle ha skjutit fel?

Publicerat

Alla gör vi fel någon gång men inte gång efter annan :huh:

jaktbrott blir det bara om kultingarna var med när han sköt och det lär vara helt omöjligt att bevisa, fast troligt är ju att de var med o han antingen inte såg dom eller sket i att de var där.

Håller med om att du bör ta kontakt med markägaren och påtala problemet, prata gärna med skytten med men håll dig lugn o fin. Ingen tjänar på att ni blir osams på riktigt.

//

Publicerat

Ta obenhörligen kontakt med markägaren och förklara vad som hänt! :angry:

Även personen i fråga bör kontaktas.. Blir han förbannad kan du alltid anmäla honom...

Publicerat
  • Författare

Marken han sitter på är en mindre rimpa på 60 ha och jag råkar veta att han har skjutit ett stort antal svin på denna lilla mark, det kan väl vara honom unnat men jag vet att det ej är första suggan han skjutit och det har retat upp oss rätt bra...

Publicerat

Ingen lämplig "jägare" att ha på markerna, tala med markägaren.

Publicerat

Tyvärr händer det stup i kvarten lite här och var. Du bör absolut prata med markägaren. Sådana har inte i skogen att göra, vist kan alla göra mistag men oftast bara en gång om det är ett mistag. Nästa gång borde uppmärksamheten vara större än att ännu ett mistag kan göras.Nä fy fan, folk är så jävla "hiida" och skjutkåta så dom har inte tid att se vad dom skjuter på, där finns ju hur gott om tid som hellst på åteljakt, oftast så är ju grisarna på åtlen i timmar. Sist jag sköt en gris tittade jag på gris i två timmar innan jag sköt. Varför ha brått, njuta av skådespelet i en helt äkta naturfilm live i skogen är det bästa som finns :P

Publicerat

Man måste ju trotts allt va 200% säker på vad det är för gris man skjuter på, Jag tycker nog att han borde sett spenarna vid denna årstiden, och pung och pensel på en galt. Men jag kan ha fel, det har hänt förr:P

Publicerat

verkar det rationellt att kalla in en extern hundförare för att leta reda på en stor sugga med kultingar om man vet att man har skjutit på en sådan?

:rolleyes:

Publicerat

Visst kan man prata med markägaren men han/hon kanske inte vill ha gris o skiter i vad som skjuts. Då kommer man ingenstans via denne.

Som redan nämnts så skjuter nog ingen en kultingförande sugga o kallar in en utomstående hundförare.

Ytterligare problemet som nu kan uppstå är att nästa gång skytten behöver hjälp med nått som är påsskjutet så aktar han sig nog för att ringa någon.

Vilket i bästa fall resulterar i ruttnande kött o sämsta fall i lidande djur.

Men att ta ett lungt snack med markägaren o skytten är på sin plats.

De flesta mänsikor tar ju åt sig o tänker till lite.

Anmäl om det känns rätt men går det lösa utan sånt så är det tusen gånger bättre.

En anmälan som inte leder till åtal är som att släcka eld med bensin...

Jag har som e-söklare hittat/avlivat en o annan spendragen sugga.

Har dock alldrig anmält någon eller nämnt var jag varit eller vem som varit skytt.

Samtliga skyttar har varit rejält ångerfulla o inset sitt mistag.

Okunskap som det många gånger handlar om är kanske inte straffbart.

utbildning är lösningen tror jag.

Men är skytten arrogant o hatar gris o jag ska skita i vad han/hon skjuter så är farbror blå där rätt omgående..;)

Publicerat

Marken han sitter på är en mindre rimpa på 60 ha och jag råkar veta att han har skjutit ett stort antal svin på denna lilla mark, det ihop med att det ej är första suggan han skjutit har retat upp oss rätt bra...

Snälla säg inte att en anmälan är mer aktuell för att hans jakmarker är "små"?

Idioter finns det överallt,men smutskasta inte småjägare.

Jag förstår din ilska till 100%,gå till människan som gjorde ett misstag och säg åt honom att bara skjuta bruna individer i fortsättningen.

Fridens

//Småjägare med förmåga att urskilja.....so far ;)

Publicerat
  • Författare

Snälla säg inte att en anmälan är mer aktuell för att hans jakmarker är "små"?

Idioter finns det överallt,men smutskasta inte småjägare.

Jag förstår din ilska till 100%,gå till människan som gjorde ett misstag och säg åt honom att bara skjuta bruna individer i fortsättningen.

Fridens

//Småjägare med förmåga att urskilja.....so far ;)

Precisera gärna vart jag skrivit att jag ska anmäla honom enbart för att han jagar på en liten mark? Så vitt jag vet har jag inte ens tagit upp möjligheten till att anmäla utan det är dina ord... :wacko:

NS> Visst tänker man annorlunda när ilskan lagt sig lite men denna grej är bara en av ett flertal händelser som jag inte tänker skriva på ett offentligt forum. Om man inte ens kan underrätta grannlaget när ett eftersök skall utföras utan allt ska ske i största hemlighet är det som tvärstopp med dialogen. Jag har påtalat flera ggr till jägaren att är det eftersök är det bara att ringa så vi vet om det och sen gå in, ändå får man reda på i efterhand att grisar och annat vilt påskjutits och vi i jaktlaget har inte hört ett knyst. Detta har gjort att man lessnat rätt jävla rejält på tillvägagångssättet.

Publicerat

Precisera gärna vart jag skrivit att jag ska anmäla honom enbart för att han jagar på en liten mark? Så vitt jag vet har jag inte ens tagit upp möjligheten till att anmäla utan det är dina ord... :wacko:

NS> Visst tänker man annorlunda när ilskan lagt sig lite men denna grej är bara en av ett flertal händelser som jag inte tänker skriva på ett offentligt forum. Om man inte ens kan underrätta grannlaget när ett eftersök skall utföras utan allt ska ske i största hemlighet är det som tvärstopp med dialogen. Jag har påtalat flera ggr till jägaren att är det eftersök är det bara att ringa så vi vet om det och sen gå in, ändå får man reda på i efterhand att grisar och annat vilt påskjutits och vi i jaktlaget har inte hört ett knyst. Detta har gjort att man lessnat rätt jävla rejält på tillvägagångssättet.

Ne det är jävligt sant faktiskt :rolleyes:

Sorry,jag drog den slutsatsen på felaktiga grunder.

Skall inte upprepas.

Men jag är så trött på stora jaktlag som trycker ner närliggande småjägare!

Men jag hade FEL,jag drar tillbaka mitt uttalande delvis :D

Frid

Publicerat
  • Författare

Stridsyxan nedgrävd! ^_^

Jag känner visst igen tongångarna då jag har en mindre mark på ett annat ställe. Jag vet hur det pratas om att den där som sitter på den lilla rimpan skjuter minsann si o så många rådjur. En höst hade jag tydligen skjutit 5 bockar på den marken fast jag vet då bara om 1 bock och 2 rävar som jag knäppte. :rolleyes:

Sen finns det ju faktiskt marker där det missbrukas och uttaget är mycket större än vad marken medger, som i mitt fall med grisarna.

Publicerat

Förlåt om jag våldtar din tråd här men jag måste visa dig en bild som jag tog ur min åtelkamera precis!

Du verkar ju gilla vildsvinen,detta är en fröjd för ögat(Även för en 60Ha jägare) :lol:

post-5712-0-83639500-1306670966_thumb.jp

Lägg till att far min satt och såg detta spektakel denna natt men kunde inte med att skjuta!

:wub::wub::wub: