Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Cykelträning med hund

Featured Replies

Publicerat

Körde första cykelvändan med Bayraren idag. Han är drygt 1 år och tyckte det var dags att börja. Cyklade ca 3km i travtempo. Gick väldigt bra han var väldigt följsam.

Hur ofta och hur långt brukar ni cykla med era hundar?

Mvh Einar

Publicerat

Körde första cykelvändan med Bayraren idag. Han är drygt 1 år och tyckte det var dags att börja. Cyklade ca 3km i travtempo. Gick väldigt bra han var väldigt följsam.

Mvh Einar

Om och när jag har fixat cykeln så ska jag ut med min jämthundstik på första turen. Hon är 1,5 år nu.

Känns lite tidigt att börja vid 1 år. Men ta det försiktigt och bara i lugnt trav så går det nog bra.

Cyklade en hel del med stövaren, men har fått sluta. Hon blir tokglad och springer som en idiot från första steget, det är bara att hålla i bromsen så man inte kör om bilarna....

Sen är hon en aning skeptisk till cykeln trots att hon tycker det är hur kul som helst att "cykla". Det gör att hon lutar bort från cykeln lite, det ger i sin tur att trampdynorna tar stryk. Hon får blåsor så att skinnet på dynorna släpper. När jag var igång och cyklade så kunde det bli runt 15km. Kortare i början och lite längre i slutet av sommaren. Helst på grusväg då jag tror att asfalt sliter hårdare på leder och trampdynor. Kanske 3-4 gånger i veckan. I börja så brukade jag ta kortare turer och låta tassarna vila i 2-3 dagar mellan turerna, för att övergå i längre och tätare turer när hunden och tassarna blev bättre tränade.

Publicerat

Jag har ingen egentlig koll på vad som är rätt, men jag har börjat lite nu när han är dryga året. Först en del korta turer på 1,5 - 2 km, jag tar testat någon lite längre på 5 km. Jag har tagit det rätt lugnt och har möjlighet till cykelbanor där han kan springa på gräs bredvid. Det funkar bra tycker jag, jag hoppas att jag inte har kört honom för hårt, men han verkar inte märkbart påverkad efter 5 km löpning på gräsmatta.

I början blir han väldigt härjig, hoppar och biter efter kopplet bredvid cykeln, det blir lite jobbígt men han ger sig när jag säger till på skarpen. Sedan springer han snällt bredvid utan större problem.

Han har nu i alla fall lärt sig att man inte bara kan stanna när husse cyklar :ph34r:

Publicerat

Det är värmen som kan vara besvärande för hundar vid cykling, sedan att börja med korta turer för att bygga på eftersom är rätt sätt om hunden inte är en glädjespringare.

Det gäller som med allt att man får hunden att tycka det är roligt så går det fint sedan en tränad hund springer utan problem 2-3mil gallopp men vid värme är det bra att vara försiktig både fysik och tassar tar stryk av den.

Publicerat

Det är värmen som kan vara besvärande för hundar vid cykling, sedan att börja med korta turer för att bygga på eftersom är rätt sätt om hunden inte är en glädjespringare.

Det gäller som med allt att man får hunden att tycka det är roligt så går det fint sedan en tränad hund springer utan problem 2-3mil gallopp men vid värme är det bra att vara försiktig både fysik och tassar tar stryk av den.

Ja värmen är en besvärlig faktor under sommaren. När jag har cyklat så finns det vatten intill min slinga.

Jag brukar stanna till där så hunden/hundarna kan bada under turen. Ett bra tips är att se till att det finns en sjö, tjärn eller bäck som hundarna kan dricka/svalka sig i under cykelturen. Mina hundar badar mer än gärna vid ansträngning om ute temp är över +10.

Publicerat

Ja värmen är en besvärlig faktor under sommaren. När jag har cyklat så finns det vatten intill min slinga.

Jag brukar stanna till där så hunden/hundarna kan bada under turen. Ett bra tips är att se till att det finns en sjö, tjärn eller bäck som hundarna kan dricka/svalka sig i under cykelturen. Mina hundar badar mer än gärna vid ansträngning om ute temp är över +10.

Japp ett plus är att man som skiftesarbetare är rubbad i dygnsrytmen redan så den korta tiden vi eventuellt har varmt cyklar jag med hundarna på natten. Norrland har ju ljus dygnetrunt den tiden faktiskt rätt mysigt att cykla med hundarna på natten :wub:

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag brukar alltid börja cyckel tränna mina hundar vi 1 års ålder och har alldrig haft några problem med det. Så cyckla på du

mvh

Kenth-Ove

Publicerat

Hejsan !

Låt hunden simma efter båt/kajak/kanot etc- bästa formen av träning tycker jag. Sliter ej på vare sig leder, tassar eller liknande och värmen utgör inget hinder alls.

MVH: Tjäder

Publicerat

Mvh Einar

Försöker cykla 2-3 grr i veckan med hundarna! (jämtstövare och gummans 2 sällskapstaxar! Har en standard rutt på dryga 5km men sen när de börjar lacka mot höst så brukar de bli längre turer med jämtstövarn för å få upp kondisen! inga problem å börja vid ett års ålder har inte vart för mina hundar iallf!

Publicerat
  • Författare

Jag får tacka för alla tips. Det blir att trampa på men jag har haft ett litet uppehåll nu när det var varmt men det är väl svalare dagar på gång. Tack o lov.

Mvh Einar