Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I limtvingen just nu...

Featured Replies

Publicerat

En liten förhandsvisning på en kniv jag håller på med till en arbetskollegas far. Taget med mobilen så det blev väl sådär... Fler bilder med bättre kvalitet i slutet av veckan. Sanningen å säga så har jag faktiskt slipat och polerat också, blir svårt att skiljas från denna... <_<

Lite fler bilder och kvalitén på dem blev väl..eh... så där :blush:

Vad tycks?

PICT0236.jpg

...och några bilder från tillverkningen

th_PICT0213.jpg th_PICT0219.jpg th_2011-05-15215200.jpg th_2011-05-22213157.jpg th_2011-05-23224138.jpg th_2011-05-28171624.jpg th_2011-05-30214728.jpg th_2011-05-30214133.jpg th_2011-06-02111807.jpg

Publicerat

Du formar alltså klart alla delar först, sedan limmar du.

Detta får mig att fundera på i vilken arbetsordning folk brukar jobba. Jag brukar alltid forma skaftet när det väl sitter på plats på tången.

Hur som helst, ser fram emot ytterligare bilder. Det ser djäkligt lovande ut.

Publicerat
  • Författare

Det är för att kunden beställde kniven med filework, då måste man forma först, plocka isär, filworka och limma i efterhand. I vanliga fall gör jag som du. Det var dock limmat ända bak till fileworken och tenn och spacer limmades också ihop. Ju färre lösa delar desto bättre... :blink:

Publicerat

Ser ut och bli en riktigt fin. Kniv iaf, gillar limmriggen också.

Mvh strid

Publicerat

Förstår om du får ångest av att skiljas från den kniven! Riktigt läcker! Jag avundas den blivande ägaren.

Publicerat
  • Författare

Tackar,

Har precis tragglat mig igenom 52 skomakarstygn. Glömde som vanligt att sätta plåster på utsatta delar på pekfingrarna. Är lite orolig att jag saftade i med för mycket läder. Får inte gå fel nu då leveransöverkommelsen är satt till senast lördag morgon då den som ska få kniven åker på fiskeresa till Norge... :unsure:

Limriggen är jag faktiskt riktigt nöjd med, väldigt flexibel eftersom jag kan ändra vinklarna efter behov. Ibland kan det ju behövas lite mer tryck på en sida för att få ihop bitarna på ett bra sätt.

Lite för stressigt för bilder just nu, men de kommer i efterhand!

//Niclas

Publicerat

Vi väntar så snällt, så. ^_^ Fast bara för att vi måste... ;)

Publicerat

Kanske skulle ta och slänga ihop en sån fin limrigg.

Mvh: strid

Publicerat
  • Författare

Uppdaterad med nya bilder, vad tycks??

Publicerat

Uppdaterad med nya bilder, vad tycks??

Kanon!! Antar att den nye ägaren blev jättenöjd? ^_^ Annars är ju människan puckad och har enormt dålig smak. -_-

Kul med bilderna! Well done! :wub:

Publicerat

Den vart jäkligt fin.´:D Snygggt skaftträ är det björk måhända.

Seved

Publicerat

Helt i din stil, gillar fileworken på hornet en riktigt trevlig detalj!

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Den vart jäkligt fin.´:D Snygggt skaftträ är det björk måhända.

Seved

Nope, faktiskt en rönn som vek ikull sig på gården för några år sedan. Har en stabbad bit kvar av den men den sparar jag till den dagen jag gör en kniv till mig själv (kanske börjar vara dags...)Bladet är gjort av Pär Björkman som bor en bit härifrån (2 mil) så det är mest "lokala material" i den här. Renhornet har jag hittat själv i Hemavan.

Jo Karl-Erik, den är en blandning av knivar jag gjort tidigare. Köparen tittade på de jag hade gjort förut var väldigt bestämd med hur den skulle se ut och valde material ur "finlådan" själv. Det enda jag valt åt honom är vilket renhorn som skulle användas och så var jag och valde ett fint damaskblad åt honom hos Hr Björkman. Nu blir det inte filework på ett tag för det tar sån evinnerlig tid för en som redan tidigare jobbar i snigelfart (till skillnad från dig :rolleyes:) . Lite mer "vanliga" brukisar får det bli...

Publicerat

Aha det var därför det var så jäkla snyggt, rönn är fint. Men det är inte så ofta man hittar nåt hos handlarna. Är den rötad, eller bara betsad.

Seved

Publicerat
  • Författare

Aha det var därför det var så jäkla snyggt, rönn är fint. Men det är inte så ofta man hittar nåt hos handlarna. Är den rötad, eller bara betsad.

Seved

Naturligt rötad och USA-stabbad. Inte en endaste liten droppe färg tillsatt :D

Publicerat

Det ser riktigt gosigt ut. F:n man skulle hitta en vril o sen lägga ut den i några veckor, i lite regn o dyl.

Seved

Publicerat

Jävligt fin vart den meier det gjorde du bra!

Men i sista biten (stora träbiten) antar jag att du var tvungen att få hålet väldigt tajt för att det inte skulle åka i sidled när du formade den "torr" utan lim alltså?

Mvh: strid

Publicerat

Den där behöver du inte skämmas för att sätta initialerna på. ;)

Publicerat

Så jäkla snyggt meijer. Filework på horn är ju jätte häftigt. :-)

Publicerat
  • Författare

Hörni, tackar!! Det värmer att ni gillar den!!

Seved: Tror den behöver mer än några veckor, men har hört att det ska fungera. Har testat själv men inte lyckats få rätt rötsvamp att växa in. Lättare att gå ut i skogen med sågen och leta, och ibland har jag gjort riktigt fina fynd på återvinningen i "stubb- och trädhögen" ;)

Stridarn: Jo, ju tightare desto bättre, men det går att fixa med gängtejp eller maskeringstejp om man har mycket glapp. Det bästa är att sätta in ett par stift/spikar på ca 1-2 mm tjocklek över och under tången, det brukar stabilisera upp det hela. Lite ojämnheter brukar man kunna fixa i efterhand då fileworken har en viss slipmån. Sen underlättar det om man limmar ihop så mycket som möjligt, t ex spacer med tennet.

Nils: Den är jag rätt nöjd med faktiskt, men viktigaste är att jag fick ett meddelande idag att den som i slutändan fick kniven (beställarens far) sitter å skryter över den inför fiskepolarna på den årliga fiskeresan till Norge :P Sånt gör en riktigt glad!

Kimmo: Dessutom är horn så lättarbetat och lättpolerat!

Tack än en gång!