Publicerat Maj 30, 201114 yr detta är sagan om en gammal plastbåt som köptes till sjöfågeljakten i höstas. nu är det tänkt att denna skall få ett ansiktslyft. tanken var att försöka göra båten typiskt amerikansk och att effektivisera jakten på änder i framför allt sjöar men den skall även kunna användas en bit ut i skärgården. och för er som tror att den är för liten för havet så är det nog så, men allt går bara man vill. i höstas användes den även som isbrytare. vi funderade mycket på vilken färgsättning den skulle ha för att passa in i olika miljöer. det slutgiltiga föll på ljusgrå av modell matt. den ska naturligtvis få ett camomönster det återkommer jag till senare. sedan skall två olika camonät sättas fast i sidorna och någon typ av "pinnar" ska sättas fast längs relingen för att kunna hänga nätet i. sen skall även den apporterande hunden få en plats i fören samt lite annan små fix.
Publicerat Maj 30, 201114 yr Härligt! finns massor med inspiration på tuben i ämnet. dom e roliga amrisarna...
Publicerat Maj 30, 201114 yr Författare japp har rekat lite på tuben. dom är rätt seriösa med paintingen vissa. imorgon blir det camo mönster på båten. vi vet inte riktigt hur men förhoppningsvis blir det bra. motorn var bara på frihand och lite av ett expriment. återkommer med bilder. tanken är att den ska se ut som en stenhäll med lite växter på men samtidigt smälta in i vassen...
Publicerat Maj 30, 201114 yr Författare inte alls dum. passar verkligen perfekt in i skärgårdens steniga holmar. de blir något liknande fast med aningen andra färginslag.
Publicerat Maj 30, 201114 yr färgen kostade inte en spänn så jag e nöjd. tror inte fåglarna bryr sig så mkt. utan det är nog mer de tvåbenta som har synpunkter. i vanlig ordning hur ser din båt ut då po?
Publicerat Maj 31, 201114 yr Författare sådär. nu är båten camomålad. på frågan om det blev bra så lämnar jag den därhän och frågar er vad ni tycker? vi är medvetna om att det skulle ha varit möjligen några andra färger istället. men nu blev det som det blev och vi hoppas iaf att det blev en förbättring jämfört med originalet så att säga. här kommer några bilder. vi var lite försiktiga i början..
Publicerat Maj 31, 201114 yr Författare här är andra sidan och aktern på båten. vad tror ni? liknar det sånär en stenhäll med vegitation?
Publicerat Maj 31, 201114 yr Har liknande projektplaner i huvudet... när dom förverkligas är en annan femma... Men jag tror mycket på att bunta ihop vass och fästa dom i någon konstruktion som i sin tur är lätt att haka över relingen... typ lite grövre elrör som man sågar i 30cm bitar och lägger 5st brevid varann... dessa proppar man fulla med vass och krokar fast dem över relingen på något vänster.... tex..
Publicerat Maj 31, 201114 yr Författare Har liknande projektplaner i huvudet... när dom förverkligas är en annan femma... Men jag tror mycket på att bunta ihop vass och fästa dom i någon konstruktion som i sin tur är lätt att haka över relingen... typ lite grövre elrör som man sågar i 30cm bitar och lägger 5st brevid varann... dessa proppar man fulla med vass och krokar fast dem över relingen på något vänster.... tex.. precis dessa tankar har vi haft. vi tänkte fästa ett rep runt hela relingen och fästa repet varje dm ungefär. mellan fästpunkterna skulle man då isf kunna köra ner en näve vass runt hela båten om man vill. eller nått annat.. vi har inte riktigt kommit på sjävla konstrulktionen än.. din ide är inte dum heller.
Publicerat Maj 31, 201114 yr precis dessa tankar har vi haft. vi tänkte fästa ett rep runt hela relingen och fästa repet varje dm ungefär. mellan fästpunkterna skulle man då isf kunna köra ner en näve vass runt hela båten om man vill. eller nått annat.. vi har inte riktigt kommit på sjävla konstrulktionen än.. din ide är inte dum heller. Funderade nog med rep sådär jag också... men jag tror att vassen far åt alla håll och det blir mest oreda av det hela... så iaf jag är mer inne på att få ner vassen i något nästan som en behållare, och sedan har behållaren krokar så det går att enkelt hänga över bara... men det är väl bara till att pröva sig fram antar jag... tycker båten ser bra ut i övrigt
Publicerat Maj 31, 201114 yr Författare Funderade nog med rep sådär jag också... men jag tror att vassen far åt alla håll och det blir mest oreda av det hela... så iaf jag är mer inne på att få ner vassen i något nästan som en behållare, och sedan har behållaren krokar så det går att enkelt hänga över bara... men det är väl bara till att pröva sig fram antar jag... tycker båten ser bra ut i övrigt ja, det ligger nog något i det. det är inte precis vindstilla så ofta heller. i synnerhet inte på havet så vassen kan nog hitta på att fara iväg. men någon lösning blir det iaf. återstår att fundera lite på detta..
Publicerat Maj 31, 201114 yr de finns hur mkt. att titta på i sammanhanget som helst om man söker på duck boats, blinds, pits etc. det är ju en industri i usa som är helt otrolig fantomens grotta
Publicerat Maj 31, 201114 yr Författare kloma: ja verkligen. det är till 200% med allt. men roligt att de lägger ned sån tid och fix. man blir helt klart inspirerad.
Publicerat Maj 31, 201114 yr precis. det e rätt kul o fixa sina gömslen. tror jag har lite o fixa efter isens härjningar i år...igen..