Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lita tankar om Trijicon 5-20x50

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

Har sedan några månader varit ute efter ett kikarsikte som ska passa bra för vakjakt, lockjakt och långhållskytte (3-800m).

Budgeten uträknad till slutet av Juni är 13 000kr.

Så jag började kolla runt och fann då Trijicon 5-20x50 som verkar vara ett kanonsikte men vad vet jag?

Huvudsaken som jag känner är att den har targetrattar, mildot och en förstoring som inte ändrar inskjutningen!

Självklart med bra linser som släpper igenom så bra ljus som möjligt. Helt enkelt ett pålitligt kikarsikte.

Är det någon som har testat detta sikte och kan dela med sig av erfarenheter?

Bra och dålig kritik tack!

Mvh

Publicerat

Mina tankar är att ett begagnat NF NXS är ett bättre sikte,

jag har inga hetare känslor för den tub du tittar på och jag skulle verkligen vilja uppmana dig till att göra ett test, låna ut demo ex och ta en kväll ute för att jämföra med något annat av kvalité,

känn på rattarna, titta på FOV, känn efter om detta sikte motsvarar dina förväntningar.

De där basala delarna, skottfast, svarar på justeringar osv, är jag överygad om att det klarar av.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket! Ska kolla priserna och kanske se om det finns något begagnat i värsta fall. Isåfall skulle nog en 3.5-15x56 vara ett bra alternativ!

Mvh

Publicerat

Tack så mycket! Ska kolla priserna och kanske se om det finns något begagnat i värsta fall. Isåfall skulle nog en 3.5-15x56 vara ett bra alternativ!

Mvh

Jag har ägt en Trijicon av det slag du funderar på, den var OK men inte mer. Ganska tråkiga skymningsvärden - belysningen (mildot) är FANTASTISK men optisk klarhet är viktigare än belysning när man jagar i dåligt ljus. Håller med Christian om att Nightforce NXS (OBS - inte NF) skulle kunna vara ett alternativ. Det ABSOLUT smartaste är att vänta till högsommaren, det dyker säkert ut en del på Blocket när folk funderar på hur-i-he de skall få semesterkassan att gå ihop.

Publicerat
  • Författare

Jag har ägt en Trijicon av det slag du funderar på, den var OK men inte mer. Ganska tråkiga skymningsvärden - belysningen (mildot) är FANTASTISK men optisk klarhet är viktigare än belysning när man jagar i dåligt ljus. Håller med Christian om att Nightforce NXS (OBS - inte NF) skulle kunna vara ett alternativ. Det ABSOLUT smartaste är att vänta till högsommaren, det dyker säkert ut en del på Blocket när folk funderar på hur-i-he de skall få semesterkassan att gå ihop.

Mycket bra att får veta! Då ska jag absolut inte satsa på trijicon. Har kollat runt lite på nightforce NXS nu och då är ju från vilken av de olika man ska välja? Finns vad jag har hittat 3 olika modeller på denna:

NXS 3,5-15x56 HIGH SPEED

NXS 3,5-15x56 CM HIGH SPEED

NXS 3,5-15x56 CM ZS HIGH SPEED

Skillnaden mellan den första och den andra är ju justeringen som ligger på 1/4MOA/100yard och den andra är 10mm/100m.

ZS står ju för Zero Stop men vad är det?

Jag antar att det bästa vore med 10mm/100m men justeringen blir väll mer exakt med 1/4MOA/100m (7,3mm/100m)?

Mvh

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=119699

Den tuben har mycket av det du söker och är en fin jakttub.

/Christian

Ser mycket fint ut! Men är nog borta tills jag fått ihop så mycket pengar...

Mvh

Publicerat

Zero stop är en justerbar botten på ratten, dvs du kan inte gå ner under ditt noll, inget att man riskerar att snurra bort sig ett varv eller så, dvs inga dumheter.

Det är bra grejer, btw vi är svenskar, om du vill räkna med delar av tum är det ditt val,

för egen del är Mrad det jag föredrar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Zero stop är en justerbar botten på ratten, dvs du kan inte gå ner under ditt noll, inget att man riskerar att snurra bort sig ett varv eller så, dvs inga dumheter.

Det är bra grejer, btw vi är svenskar, om du vill räkna med delar av tum är det ditt val,

för egen del är Mrad det jag föredrar.

/Christian

Perfekt då vet jag. Angående Mrad så säger jag nog detsamma! Men nu är frågan finns det någon möjlighet att beställa hem kikare från USA? Verkar som att ingen vill leverera utanför USA... Finns det något sätt?

Om detta skulle gå så skulle det vara intressant med SWFA SS 5-20x50 (finns kod för att minska priset med 500$) kikaren som Håkan Pyhr dessutom har beställt m.m. Kan tyvärr inte få kontakt med honom. Så finns det något sätt att importera? Eller är detta olagligt?

Mvh