Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sugen på en övningsbössa

Featured Replies

Publicerat

Halloj, satt och letade lite på blocket efter en billig övningsbössa som jag sen kan göra om till en pyrsch/lockjakts bössa om några år när jag får ha en egen licens och hittade den här. Tror ni att den kan funka?

Publicerat

Japp brukar skjuta jävligt bra, MEN om det inte är en väldigt fin glugg så är det för dyrt.

Classic tolkar jag som en Sabatti classic, jag köpte min i nyskick för 2500 av en handlare.

/Waxin

Publicerat

Är det inte en förhållandevis kort pipa på den där pangen?

Det är nog till att hämma en 6,5x55 lite väl mycket att köra på pipor under 50 cm eller vad det där nu kan vara.

Skjuta går det säkert att få den att göra.

/Christian

Publicerat

pyrsch- och lockjaktsbössa antar jag betyder att du vill ha en lätt och smidig bössa med kort pipa eftersom hållen antas bli korta.

det duger den säkert utmärkt till om du fixar o trixar lite.

det gäller att ha en bra och tyst säkring på såna bössor. kolla det.

kan dock tänka mig många andra bössor som skulle fungera till det med ett bättre pris än vad som görs gällande här.

jag har svårt att se att det kikarsiktet skulle passa in på den typ av jakt du på sikt vill bedriva.

Publicerat

Har en sådan pang i samma kaliber med 45 cm pipa och en RCC-T41:a och det är inga problem att skjuta på 200+ meter med den i alla fall.

Trycket lämnar dock en hel del att önska... <_<

Dock var det ett tokhögt pris! (om det inte sitter en premiumkikare på den dvs...)

Publicerat
  • Författare

Ja Wizard tanken var sätta på en ljuddämpare sen men jag glömde skriva det så om ni kan rekommendera någon bra och vad tror ni är ett rimligt pris på den men har ingen aning om vad det är för kikarsikte men min morfar har ett Zeiss som jag ska sätta på om jag köper någon :)

Men avstånden kanske kommer att ligga på runt 100 meter så så korta håll kommer det nog inte att bli kloma.

Eller om ni har några egna idéer på någon studsare så får ni gärna komma med förslag så länge den inte är för dyr(10 000+).

Publicerat

Ja Wizard tanken var sätta på en ljuddämpare sen men jag glömde skriva det så om ni kan rekommendera någon bra och vad tror ni är ett rimligt pris på den

Vi är ju rätt många här inne som kör RCC:s dämpare. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av någon annan dämpare, men jag är nöjd med mina från RCC. Pris, runt 2000 kr beroende på modell (gängning av pipa tillkommer naturligtvis).

www.rccab.se

Publicerat

jag gillar inte dom där classic bössorna alls, sålde min classic 6,5x55 med fästen för 1200 kr men det var ju ett tag sedan också.

Publicerat
  • Författare

Vi är ju rätt många här inne som kör RCC:s dämpare. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av någon annan dämpare, men jag är nöjd med mina från RCC. Pris, runt 2000 kr beroende på modell (gängning av pipa tillkommer naturligtvis).

www.rccab.se

Ok tack, blev lite sugen på T40:n där.:)

Men vad tycker ni att jag ska ge för 6,5*55:an?

Publicerat

Ok tack, blev lite sugen på T40:n där.:)

Men vad tycker ni att jag ska ge för 6,5*55:an?

jag tycker du ärligt talat ska köpa någon annan bössa.

Publicerat
  • Författare

jag tycker du ärligt talat ska köpa någon annan bössa.

OK, ja ingen har väl varit jättepositiv till den, har du några alternativ som inte kostar mer än 10 000 helst så vore det snällt.

Publicerat

OK, ja ingen har väl varit jättepositiv till den, har du några alternativ som inte kostar mer än 10 000 helst så vore det snällt.

För 10000:- finns det ju hur mycket som helst att få tag i. Har själv en Tikka m/65 continetal(tung pipa)som används både till älgbana/övning och lockjakt, den funkar kalas till det. Dom brukar ligga runt 5000:- ibland ännu lägre. M65 har enligt mig ett mycket bra tryck. Annars finns det fina Sako, även CG/Husqvarna 1900 ligger i samma prisklass och är ok bössor.

Ska du skjuta mycket på bana kanske du ska titta extra på en med lite tyngre pipa, typ sporter/halvsporter.

Publicerat

Vet en fin Tikka M65 Continental 6.5x55 för 6000:-

Mycket trevliga kanoner :wub:

Publicerat

Håller med, min M65 Continental 6.5x55 kommer jag aldrig att sälja.

Men den för jäkla tunga att bära. Tung pipa och ett SuB 3-12x50...

Publicerat
  • Författare

Jag tror att jag har ändrat mig, tror att det är en .222 jag vill ha istället för en 6,5*55, vet dock inte varför men det bara är så men jag tackar er för era tips och så om ni kan ge några tips på bra bössor fast i kaliber .222 rem istället + att jag behöver ett kikarsikte men det kanske jag ska göra ett tråd i optik tavlan men det får ni administratörer bestämma.

Publicerat
  • Författare

Skit i det senaste jag skrev :excl: :excl: