Publicerat Maj 31, 201114 yr Schmidt&Bender Vad är detta, hur funkar det och har man någon (praktisk) nytta av den? Snälla ni lärde upplys en oupplyst!!!
Publicerat Maj 31, 201114 yr Fungerar säkert om jag förstått rätt så är det helt enkelt ett inbyggt klick-kort du ser avståndet för POI på displayen när du vrider på justeringen. Inget jag skulle hänga på siktet men visst är den frän
Publicerat Maj 31, 201114 yr det är en ballistisk dator att eftermontera på vissa kikare dock så fixar den bara kuldropen inte vinden http://www.barrett.net/optics/bors ska vara rätt effektiv om man ska tro tillverkaren
Publicerat Maj 31, 201114 yr Kanske dags för en liten "reality check" Lars har helt rätt i att funktionen är att du på displayen skall få fram vilket POI du får om du justerar höjden med X klick. Det vill säga samma funktion som vilken normalt begåvad och läskunnig person får fram av sitt ballistik kort på några sekunder. Du kan alltså ersätta ditt ballistik kort som inte väger mer än ett par gram, kostar några kronor och är skräddarsytt för din laddning med 370 gram elektronik som fästes på din kikare, kostnaden är endast 1900 USD plus frakt, tull och moms och då kan den utgå från ett standard bibliotek av laddningar som om du har tur stämmer någorlunda med din egen laddning men inte kommer i närheten av tillförlitligheten hos ett korrekt ballistikkort :lol: Hos mig framkallar denna produkt samma typ av leende som youtube klippen från "trackerkursen" i Riala tråden. Men för den lätt imbecille med mer pengar än förstånd torde detta kunna karakteriseras som ett klipp!! Jag önskar dock denne imaginära figur all lycka med att få till ett exporttillstånd på denna "Military spec high tech advanced ballistic computer"!! Henrik
Publicerat Maj 31, 201114 yr Jag tycker faktiskt det finns en finnes att köra den enkla vägen att räkna och skjuta fram sina klick-kort det ger en viss känsla för kulbanan. Vilket kan vara rätt viktigt att man helt enkelt reagerar om något inte verkar stämma och denna pryl skulle döda den känslan rätt effektivt jag väljer även att köra utan skrivna avstånd på targetrattarna av just denna anledning också.
Publicerat Maj 31, 201114 yr Författare Tack för all info och synpunkter! Lovade att kolla detta åt en vän som ehuru antagligen förståndigare än jag så även sitter på en rejält tjockare plånbok och gillar prylar till jakten/skyttet. Måste tillstå att jag inte riktigt förstod finessen med denna pryl och eftersom den var ringa så känner jag mig ursäktad. Vi får hitta "nödvändigare" saker att spendera hans jaktbudget på...
Publicerat Juni 2, 201114 yr Kanske dags för en liten "reality check" Lars har helt rätt i att funktionen är att du på displayen skall få fram vilket POI du får om du justerar höjden med X klick. Det vill säga samma funktion som vilken normalt begåvad och läskunnig person får fram av sitt ballistik kort på några sekunder. Du kan alltså ersätta ditt ballistik kort som inte väger mer än ett par gram, kostar några kronor och är skräddarsytt för din laddning med 370 gram elektronik som fästes på din kikare, kostnaden är endast 1900 USD plus frakt, tull och moms och då kan den utgå från ett standard bibliotek av laddningar som om du har tur stämmer någorlunda med din egen laddning men inte kommer i närheten av tillförlitligheten hos ett korrekt ballistikkort :lol: Hos mig framkallar denna produkt samma typ av leende som youtube klippen från "trackerkursen" i Riala tråden. Men för den lätt imbecille med mer pengar än förstånd torde detta kunna karakteriseras som ett klipp!! Jag önskar dock denne imaginära figur all lycka med att få till ett exporttillstånd på denna "Military spec high tech advanced ballistic computer"!! Henrik Har sett en BORS "in action", skruva höjdratt till t.ex. 699 yards (det lasermätta avståendet) kommer upp på displayen - klart. Kompenserat för tryck och temperatur och pipans ev. lutning (inclination/cant) Det går alldeles utmärkt (förbehåll, se nedan) att lägga in egna patroner i kartoteket mha program/USB-kabel. Nackdelar: Dyrt Kompensering för "cant" görs bättre med libell LCD-displayen syns dåligt i solljus Odryg med batterier Om man skruvar på höjdjusteringsratten när BORS är avslagen får man kalibrera om spektaklet Man måste använda en son som begriper BORS-programmet Vinden finns inte med i BORS ! Om jag känt honom bättre så skulle jag kunnat hälsa den äldre gentleman som använde ovanstående BORS (och som kom med kritiken) att han är lätt imbecill. Nu träffade jag honom som hastigast på en skytteträff och han hade vänligheten att demonstrera manicken (och nej, han var inte fattig direkt)(och ja, han kunde använda en ballistikkort) Raggarö
Publicerat Juni 2, 201114 yr Kanske dags för en liten "reality check" Lars har helt rätt i att funktionen är att du på displayen skall få fram vilket POI du får om du justerar höjden med X klick. Det vill säga samma funktion som vilken normalt begåvad och läskunnig person får fram av sitt ballistik kort på några sekunder. Du kan alltså ersätta ditt ballistik kort som inte väger mer än ett par gram, kostar några kronor och är skräddarsytt för din laddning med 370 gram elektronik som fästes på din kikare :lol: perfekt för stockholmare dårå?
Publicerat Juni 2, 201114 yr Rätt nifty pryl. Men jag är lätt allergisk mot att använda grejer i fält som kräver batterier (Robban: typ ajfååån ), så jag skulle ändå ha med ett ballistikkort som backup om jag ägde en slik. Och vad är poängen då egentligen? Visst är det smidigare att bara skruva och titta på en display, men definitivt inte ekonomiskt försvarbart för en annan.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Har sett en BORS "in action", skruva höjdratt till t.ex. 699 yards (det lasermätta avståendet) kommer upp på displayen - klart. Kompenserat för tryck och temperatur och pipans ev. lutning (inclination/cant) Det går alldeles utmärkt (förbehåll, se nedan) att lägga in egna patroner i kartoteket mha program/USB-kabel. Nackdelar: Dyrt Kompensering för "cant" görs bättre med libell LCD-displayen syns dåligt i solljus Odryg med batterier Om man skruvar på höjdjusteringsratten när BORS är avslagen får man kalibrera om spektaklet Man måste använda en son som begriper BORS-programmet Vinden finns inte med i BORS ! Om jag känt honom bättre så skulle jag kunnat hälsa den äldre gentleman som använde ovanstående BORS (och som kom med kritiken) att han är lätt imbecill. Nu träffade jag honom som hastigast på en skytteträff och han hade vänligheten att demonstrera manicken (och nej, han var inte fattig direkt)(och ja, han kunde använda en ballistikkort) Raggarö Tja det var rätt många nackdelar finns det någon fördel Kräver den kalibrering om ratten rört sig när spektaklet inte varit påslaget är det otroligt korkat vem skulle våga lita på något sådant
Publicerat Juni 3, 201114 yr Lars, Korkat eller ej, jag var ju tvungen att kolla upp detta med "avslagen BORS" eftersom jag relaterade till gentlemannens kritik. Om jag läser BORS-manualen tolkar jag det enligt följande: Om din "nolla" (på t.ex. 100 yards) försvinner genom rattande i höjd med avslagen BORS, så antar BORS ditt "nya noll" som utgångspunkt för beräkningar. Min tolkning (idag !!) är att det egentligen inte är någon skillnad jämfört med ett normalt förfarande med ett normalt kikarsikte. Du må hålla reda på nollan där också. Raggarö
Publicerat Juni 3, 201114 yr Till vad en BORS är avsedd, att monterad på en 50 BMG/338LM/408 Chey Tac användas vid militära insatser under vilt varierande temperaturer och höjder så kan den helt klart ha en användning och motivering, utöver det är det en tung sak på pangen. En intressant sak är att Hensoldt har redan haft detta i 20 år eller så i sin SSG-P 3-12x56, det siktet berättar var du är på skalan i siktet, det ger dig temp och tryck eller höjd om så önskas, tydligen har den tre tempgivare för att hantera sådant som att ligga i solen o bli varm mm, fördelen med SSG-P är att det är ett stridsprövat sikte som visat sig fungera, så vitt jag har läst mig till. Det tråkiga är väl kanske det då att siktet är maxat på 1100 meter enligt standard varianten men skulle man be snällt klarar de säkert ut en annan variant också. När man tittar på utrustning av detta slag inser i varje fall jag att det finns lite kvar där ute att lära sig. /Christian